شکایت کاربران آمریکایی از فیس بوک

به گزارش «وبلاگ نيوز‌» و به نقل از جام نيوز، کاربران این شبکه اجتماعی در آمریکا می گویند فیس بوک پیام‌های ساخته شده از سوی کاربران خود را اسکن می‌کند و در صورتی که این پیام‌ها حاوی لینک‌هایی به سایر پایگاه‌های اینترنتی باشد این لینک‌ها را دنبال می‌کند و برای تعیین فعالیت‌های فرستنده این پیام در وب به جمع آوری اطلاعات می‌پردازد.

 به نوشته پرس تی وی، در شکواییه‌ای که از سوی ۲ نفر از کاربران فیس بوک در دادگاه فدرال در سن خوزه در ایالت کالیفرنیا مطرح شد آمده است، لینک‌های مرتبط با پایگاه‌های اینترنتی ثالث به عنوان «لایک» Like این پایگاه‌ها تعبیر می‌شود و به تنظیم فهرست فعالیت‎های کاربران در وب برای ارائه به شرکت‌های تبلیغاتی هدف، کمک می‌کند.

 به عنوان مثال پایگاه اینترنتی «اخبار هکرها» Hacker News در سال ۲۰۱۲ از فعالیت‌ها در زمینه ثبت و ضبط لینک‌های موجود در پیام‌های خصوصی در قالب «لایک» پرده برداشت. در آن زمان برخی این سوال را مطرح کردند که آیا کاربران از اسکن شدن لینک‌های موجود در پیام‌های خصوصی خود مطلع هستند یا نه.

در متن این شکواییه آمده است این اقدام برای ارتقای الگوریتم‌های بازاریابی و افزایش توانمندی این شرکت‌ها در بهره‌برداری از داده‌های مربوط به کاربران فیس بوک صورت می‌گرفت.

 در متن این شکایت‌ خاطرنشان شد چنین اقداماتی ناقض قانون حریم خصوصی ارتباطات الکترونیکی در آمریکا و همچنین قوانین مرتبط با حریم خصوصی و رقابت ناعادلانه در کالیفرنیا است.

 در این شکواییه‌ به تحقیقات مستقلی اشاره شده که در آن مشخص شد فیس بوک محتوای پیام‌های شخصی کاربران خود را با اهدافی که به تسهیل انتقال پیام ارتباطی ندارد، بررسی می‌کند.

 در ادامه این شکایت آمده است: «وانمود کردن به این که متن پیام‌ها در این شبکه اجتماعی خصوصی و محرمانه است، یک فرصت خاص و مفید در اختیار فیس بوک می‌گذارد زیرا کاربران آن فکر می‌کنند که در فضایی با یکدیگر در ارتباط هستند که عاری از نظارت و جاسوسی است و احتمال دارد حقایقی را درباره خودشان فاش کنند که اگر می‌دانستند محتوای ارتباط آنان در فیس بوک رصد می‌شود اقدام به افشای آن نمی‌کردند.»

در این شکواییه‌ای تاکید شد: «بنابراین فیس بوک خود را در جایگاهی قرار داده است که بتواند به بخش‌هایی از پروفایل کاربران دسترسی داشته باشد که دسترسی به آن برای سایر کسانی که به جمع آوری داده‌ها می‌پردازند غیرممکن است.»

 در ادامه این شکایت از فیس بوک خواسته شد مبلغ ۱۰ هزار دلار به عنوان غرامت به هر یک از ۲ کاربر یادشده بپردازد.

 این نخستین بار نیست که فیس بوک به علت سیاست‌های خود در قبال حریم شخصی افراد با انتقادهایی مواجه شده است. این شبکه اجتماعی در سپتامبر گذشته به علت پذیرش تغییرات پیشنهادی در سیاست خود در قبال حریم خصوصی افراد مورد حمله قرار گرفت؛ این تغییرات به شرکت‌های تبلیغاتی اجازه می‌داد تبلیغاتی را با استفاده از نام و تصاویر پروفایل کاربران خود ارائه کنند.

 هر چند شکواییه اخیر به نمایندگی از ۱۶۶ میلیون کاربر در آمریکا تهیه و تنظیم شده است اما به نظر می‌رسد کاربران فیس بوک در سراسر جهان نیز تحت تاثیر این اقدامات قرار گرفته‌اند.

 گوگل، یاهو و لیندکداین نیز با اتهاماتی در زمینه رهگیری ارتباطات کاربران خود برای کسب منافع مالی مواجه هستند.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول