دیگر فیس‌بوک را نمی‌توان تبدیل به فرصت کرد

[خبر | فیلم]

به گزارش «وبلاگ نیوز» در چهارمین قسمت از فصل دوم برنامه تلویزیونی «کافه سؤال» دکتر رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم و عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی و دکتر مریم یوسفی، روانشناس، به بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی پرداختند.

کمی از متن…

* تقی‌پور با تأکید بر اهمیت فضای مجازی که این روزها هم‌تراز فضای حقیقی شده است، به تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی برای سیاست‌گذاری کلان در این حوزه و تنظیم روابط نهادها و دستگاه‌های مرتبط اشاره کرد و گفت: عملکرد این شورا و مرکز ذیل آن، به هیچ عنوان موازی‌کاری با دیگر نهادها مانند وزارت ارتباطات نیست. طبق قانون وظایف نهادهای اجرایی مشخص شده و شورا صرفا موظف است در حیطه سیاست‌گذاری کلان ورود پیدا کند.

* دکتر مریم یوسفی به آسیب‌های دنیای مدرن برای خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه این روزها خانواده‌ها به‌خاطر مشغولیت‌های کاری و اقتصادی، کم‌تر دور هم جمع می‌شوند و همین موضوع باعث شده است جوانان و نوجوانان به سمت فناوری‌های نوین گرایش پیدا کنند و بحث اعتیاد به این فناوری‌ها مطرح شود. موضوعی که آسیب‌های بسیاری برای جوانان و نوجوانان دارد.

* وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آسیب‌های این شبکه‌ها و به‌صورت خاص شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای امنیت ملی کشور گفت: این شبکه عملا دارد از اطلاعات کشور ما جاسوسی می‌کند و در این حوزه آسیب‌های فراوانی دارد. موسس سایت ویکی‌لیکس به صراحت می‌گوید که فیس‌بوک یک ماشین مخوف جاسوسی است. ما نباید این حرف را دست‌کم بگیریم.

* یوسفی در ادامه به سطح آگاهی کم خانواده‌ها نسبت به فناوری‌های نوین معتقد بود و افزود: خیلی از خانواده‌های ما حتی بلد نیستند یک پیامک بخوانند. کار کردن با تبلت و لب تاپ بیش‌کش. در این حوزه باز هم پیش از آن‌که فرهنگ یک پدیده وارد شود، خودش وارد شده است و ما نیاز به فرهنگ‌سازی جدی داریم.

* تقی‌پور هم معتقد بود که جذابیت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، یک جذابیت کاذب است و با بودجه کلان امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، این جذابیت این روزها توانسته جهانی شود. به نحوی که نمونه‌های داخلی شبکه‌های ما مانند کلوب، فیس‌نما، افسران، دلشکسته و هم‌میهن نتوانند در برابر این جذابیت‌ها خودنمایی کنند.

* عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی آسیب‌های فرهنگی فیس‌بوک را هم بیان کرد و گفت: این شبکه اجتماعی به تمامی انگاره‌ها و آرمان‌های مذهبی، دینی و اعتقادی ما حمله می‌کند و تنها راه جلوگیری از این حملات، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است که هفته گذشته تعریف اصلی آن در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی تصویب شد.

* تقی‌پور افزود: معنای شبکه ملی اطلاعات، جلوگیری از دسترسی مردم به اطلاعات جهانی نیست. بلکه منظور کم کردن آسیب‌هایی است که دغدغه همه مسؤولان انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری این انقلاب فرهنگی بوده است.

* وزیر سابق دولت دهم در برابر «اظهار نظرهای عالمانه برخی» گفت: دیگر فیس‌بوک را نمی‌توان تبدیل به فرصت کرد و آسیب‌های آن به حدی زیاد شده است که دیگر فضای مثبت آن برای ما قابل بهره‌برداری نیست. اما فضای دیگر شبکه‌های اجتماعی برای ما فرصت است.

کمی از حاشیه…

* در ویدیوی آغازین و تصویر پشت مجری برنامه که برندهای مختلف شبکه‌های اجتماعی (از جمله فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرم، وی‌چت و…) وجود داشت، این هفته لوگوی رسانه‌های اجتماعی فارسی زبان مانند کلوب، میهن‌بلاگ، افسران و چند رسانه دیگر هم اضافه شده بود.

* مژده لواسانی، مجری برنامه در آغاز، دلیل عدم پخش این برنامه در دو هفته گذشته را وجود برنامه‌های مناسبتی در کنداکتور پخش شبکه دوم تلویزیون دانست.

* تفاوت حوزه، رویکرد و سطح دو کارشناس باعث شده بود بحث‌های ارائه شده توسط هر دو کارشناس علی‌رغم تلاش مجری، عملا ارتباطی به یکدیگر نداشته باشند.

* لواسانی، مجری برنامه در گفت‌وگو با تقی‌پور بارها تلاش کرد نظر وزیر سابق ارتباطات را درباره شبکه‌های اجتماعی فارسی و ایرانی و دلیل عدم حمایت از آنان بداند. اما این مقام مسؤول سابق به آسیب‌های فیس‌بوک پرداخت.

* وقتی تقی‌پور با صراحت گفت که «دیگر فیس‌بوک را نمی‌توان تبدیل به فرصت کرد»، مجری برنامه گفت «پس شما پرونده این را می‌بندید».

انتهای پیام/.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول