همه چیز درباره شبکه ملی اطلاعات

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، شبکه‌‌ ملي متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ توسعه یافته داخلی دولتی و غيردولتي و همچنين زيرساخت‌هاي نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده به نحوی که این شبكه ظرفیت لازم برای «نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور برای توسعه‌ خدمات الکترونیکي» و «دسترسي به اینترنت» از طريق بستر ارتباطي باند پهن‌ سراسری براي کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را  فراهم می‌كند و به نوعی تجمیع کننده‌ شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملي در کشور است كه از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود.

بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرايی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارائه خدمات به كاربران عمومي است و اين دو بخش در نقاطي نظير مراكز داده با يكديگر اتصال دارند.

تاريخچه شبکه ملی اطلاعات در كشور

در اواخر سال 1384 بحث شبکه ملی اينترنت در كشور مطرح و مهمترین دلیل پیاده سازی آن نیز کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد و در اسفندماه همان سال بود که بر اساس تصميم هیات دولت مقرر شد شبکه ملي طي 3 سال به بهره برداری برسد و طراحی های کلی شبکه نیز انجام شود. اما طی سالهای 85 تا 88 این طرح ملی به دلیل نبود تعریف درست از اهداف و برنامه های عملیاتی به بهره برداری نرسید و به نوعی با تاخیر در اجرا مواجه شد. پس از آن در سال 89 و با توجه به الزامات سند چشم انداز 20 ساله کشور و نیز برنامه پنجم توسعه موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر مطرح و کلیات آن در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه به وزارت ارتباطات تکلیف شد.

پاسخ به برخی ابهامات موجود در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

سازمان فناوری اطلاعات به عنوان مجری پروژه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در پاسخ به برخی ابهامات موجود و سوالات متداول کاربران در خصوص نحوه استفاده از شبکه ملی اعلام کرد: با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات ارتباط اينترنتي کاربران نه تنها قطع نشده بلکه در اين ساختار دسترسي کاربران به تمامی سايت‌هاي داخل کشور با سرعت بالاتر و قيمت ارزان‌تر برقرار شده و دسترسي به اينترنت بصورت فعلي باقي مي‌ماند.

همچنین راه اندازي شبكه ملي اطلاعات محدوديتي براي دسترسي کاربران به اينترنت و خدمات مبتني بر وب ايجاد نمي‌كند و برای استفاده از این شبكه نیازی به مراجه به شرکت های اینترنتی در صورتيكه کاربر در حال حاضر از خدمات شركت هاي اينترنتي استفاده مي کند نیست و اتصال کاربر به صورت خودكار به شبكه ملي اطلاعات برقرار و بطور همزمان از اينترنت نيز بهره مند خواهد شد.

در مورد هزینه اشتراک شبکه ملی اطلاعات نیز مجری این پروژه اعلام کرد: هزينه اشتراك جداگانه‌اي براي اشتراك اتصال به شبكه ملي اطلاعات پرداخت نخواهد شد ليكن بابت دريافت و دسترسي به خدمات از سوي ارائه‌دهنده سرويس هزينه پيش‌بيني خواهد شد.

اتصال به شبکه ملی اطلاعات با مودم های فعلی

در مورد تجهیزات خاصی همچون مودم و تلفن براي استفاده از شبكه ملي اطلاعات نیز باید گفت: از تمام امكانات موجود اتصال به اينترنت مانند ADSL ، WiMax  GPRS ،  3G  و غيره مي توان براي اتصال به شبكه ملي اطلاعات استفاده كرد. همچنين براي بهره‌مندي از برخي خدمات چندرسانه‌ايي مانند IPTV و IPMedia نياز به استفاده از تجهيزات اضافي است كه ارائه دهندگان اين خدمات براي مشتركان خود تامين خواهند كرد.

سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آيا مي‌توان از شبكه ملي اطلاعات استفاده نكرد اعلام کرد: شبكه ملي اطلاعات زيرساخت ملي دسترسي به كليه خدمات و اطلاعات تحت شبكه است بنابراين براي دسترسي به اينترنت جهاني نيز كاربران از اين زيرساخت استفاده خواهند كرد. به عبارت ديگر بستر دسترسي به شبكه ملي اطلاعات در داخل كشور با اينترنت يكسان است؛ در شبكه ملي اطلاعات ميزان سرعت دسترسي به سايت‌هاي خارجي و داخلي با توجه به استفاده کاربر نامحدود خواهد بود و پيش بيني مي شود با توجه به فراهم شدن زمينه رقابتي بين ارائه دهندگان خدمات دسترسي، قيمت اینترنت به مراتب كاهش يابد.

این سازمان در مورد اقدامات سازمان‌ها و شركت‌هاي خصوصي براي اتصال به شبكه ملي اطلاعات نیز اعلام کرد: کلیه کسب و کارها همانند كاربران عادي و خانوارها، مي توانند از امكانات موجود فراهم كنندگان خدمات دسترسي كه در حال حاضر مشترك آنها هستند در اتصال به شبكه ملي اطلاعات استفاده كنند.

کاهش حملات سایبری با شبکه ملی اطلاعات

سازمان فناوری اطلاعات در مورد اینکه با استفاده از شبكه ملي اطلاعات آيا ديگر شبكه سازمان‌ها، شركت‌ها و كامپيوترهاي خانگي ويروسي نشده و نيازي به پرداخت هزينه‌هاي نصب آنتي ويروس‌ها نيست نیز اینطور توضیح داد: با توجه به اينکه منبع اکثر ويروس‌ها خارج از کشور است پيش بيني مي شود بخش قابل ملاحظه اي از اين آلودگي ها و حملات کاهش مي يابد. ليكن كاربران همواره از نصب آنتي‌ويروس‌ها و ساير اقدامات حفاظتي بي‌نياز نخواهند بود.

در حال حاضر فعاليت شبکه ملی اطلاعات در حوزه دامنه‌هاي دات آی آر و پسوندهای آنها است و مديران سايت‌هاي داخلي كه سايت آنها به پسوند‌هاي غير از  .ir  ختم مي‌شود بايد اقدام به ثبت سايت خود در شبكه ملي اطلاعات كنند. همچنین با راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات والدين مي‌توانند در صورت نياز صرفاً استفاده از اين شبكه را در اختيار فرزندان خود قرار داده و دسترسي به اينترنت را مسدود كنند.

شبکه ملی دچار قطعی نمی شود

این سازمان اعلام کرده که شبكه ملي اطلاعات به عنوان زيرساخت ملي ارتباطي و اطلاعاتي و براي دسترسي با سرعت بالا به سايت‌هاي داخل کشور است از اين‌رو در صورت بروز مشکل در دروازه‌هاي بين الملل و اينترنت، دسترسي به سايت‌هايي كه در كشور ميزباني مي‌شوند، دچار مشکل نخواهد شد؛ در همین حال اتصال كاربران خارج از كشور به سايت هاي داخلي نيز برقرار است و ايراني‌هايي كه در خارج از كشور ساكن بوده و يا به سفر خارجي مي‌روند امكان دسترسي به سايت‌هاي داخلي اعم از بانكي، اداري و غيره را خواهند داشت.

در صورت قطع اينترنت به دليل قطع فيبر نوري نیز شبكه ملي اطلاعات قطع نخواهد شد و در چنين مواقعي دسترسي به سايت‌هاي داخلي دچار اختلال يا قطعي نخواهد شد.

سازمان فناوری اطلاعات در مورد امكان قطع شبكه ملي اطلاعات به علت ترافيك بالا در دسترسي به سايت‌ها در مقاطع خاص همچون اعلام نتايج كنكور و يارانه‌ها اعلام کرد: با توجه به امكان ارائه سريعتر و ارزانتر اين نوع از خدمات و همچنين دسترسي كاربران به شبكه ملي اطلاعات، بهره‌مندي از چنين خدماتي با كيفيت بسيار مطلوب ارائه خواهد شد. دسترسی به این شبکه در اقصي نقاط كشور فراهم خواهد شد و محدودیتی در سرعت سرویس نخواهد داشت.

در شبکه ملی اطلاعات فیلترینگ مصداق ندارد

براساس توضیحات سازمان فناوری اطلاعات در مورد نحوه فیلترینگ در شبكه ملي اطلاعات، پایش یا فيلترينگ صرفاً در دسترسي به اينترنت جهاني مصداق دارد و در شبکه ملی اطلاعات مفهومی ندارد. در این شبکه امكان شناسايي صاحبان سايت‌هاي مختلف و ميزبان‌ها فراهم است بنابراين قطعا آنها نيز با مسئوليت و تعهد نسبت به انتشار اخبار، خدمات، اطلاعات و محتواي خود اقدام كرده و درصورت بروز تخلف برخورد با متخلفان از سوي مراجع ذيربط و طبق قانون به عمل مي‌آيد.

براساس برنامه های مدنظر قرار است همزمان با توسعه خدمات و محتواها و تامين زيرساخت‌هاي مورد نياز در اين شبكه، تا پايان سال 94 يعني پايان برنامه پنجم توسعه، 60 درصد خانوارها با اتصال پرسرعت به شبكه ملي اطلاعات متصل شوند که این شبکه مطابق پروتكل IP  كه همان استاندارد اينترنت است كار مي‌كند.

دسترسی کاربران با پهنای باند 20 مگابیتی

دسترسی کاربران ایرانی به پهنای باند 20 مگابیت بر ثانیه در شبکه ملی اطلاعات و تحقق 80 درصد پرداختها به صورت الکترونیکی و نیز ارائه الکترونیکی 100 خدمات دولت به دولت از جمله اهداف کمی راه اندازی نهایی شبکه ملی اینترنت خواهد بود.

در همین حال اتصال 60درصد از خانوارها و کلیه کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تا پایان برنامه پنجم، کسب رتبه دوم منطقه ای سرانه پهنای باند و سایر شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه و نیز به دست آوردن سهم 2 درصدی صنعت ICT در تولید ناخالص داخلی تا آخر برنامه در این پروژه ملی دیده شده است.

همچنین علاوه بر اتصال کلیه دستگاهها به شبکه ملی اطلاعات، با توجه به اينكه افزایش 10 درصدی در ضریب نفوذ فناوری اطلاعات باعث افزایش تولید ناخالص ملی به ميزان 4/1 درصد در کشورهای پیشرفته و 2/1 درصد در کشورهای توسعه یافته می شود، با افزایش باند پهن شاهد جهش در رشد تولید ناخالص ملی كشور تا پایان برنامه پنجم خواهیم بود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول