مزارع کلیک، راز شهرت در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از همشهری‌آنلاین، از 10 سال پیش که شبکه اجتماعی  فیس‌بوک برای اولین‌بار در فضای مجازی قد برافراشت، شبکه‌های اجتماعی با اهداف اقتصادی به یافتن دوستان بیشتر و بالیدن به توانایی‌های حرفه‌ای خود شدت بخشیدند و نیز برای جلب مشتری به میزان متعهد بودنشان نسبت به کاربران اتکا کردند. ان‌ها در این زمینه تا جایی پیش رفتند که به نوعی بردگی مدرن رو آوردند: استخدام کارگر برای کلیک کردن بر روی لینک‌ها در مکان‌هایی که حالا به مزرعه کلیک معروف شده‌اند.

مزارع کلیک

اما مزرعه کلیک (Click Farm) چیست؟ مزرعه کلیک نوعی «کلاهبرداری قانونی» است که در آن شرکتی به واسطه استخدام گروهی بزرگ از کارگران با حقوقی ناچیز، از آنها برای کلیک کردن روی لینک‌های تبلیغاتی مشتریان خود استفاده می‌کند تا تبلیغات آنها را پرطرفدارتر از آنچه در حقیقت هست،‌ نمایش دهد.

این کارگران روی لینک‌ها کلیک می‌کنند،‌ وارد وب‌سایتی می‌شوند و برای مدتی در آن حضور دارند و سپس از آن خارج شده و وارد لینکی دیگر می‌شوند. برای بسیاری از این کارگران کلیک کردن روی تعدادی مشخص از لینک‌ها به اندازه‌ای درآمد ایجاد خواهد کرد که این کار برای آنها جایگزین شغلی حقیقی شود.

از سویی دیگر ردیابی و کنترل این پدید برای شرکت‌های بزرگ و معتبر بسیار دشوار است، زیرا این فعالیت‌ها توسط انسان انجام شده و ردیابی آنها از ردیابی فعالیت کاربران حقیقی بسیار دشوار است.

هر کلیک نیم سنت

تحقیقات خبرگزاری AP نشان می‌دهد بازار کلیک‌های تقلبی و غیر واقعی در سراسر جهان به شدت درحال رشد است، پدیده‌ای که شرکت‌های تکنولوژی را برای مهار کردن آن به دردسر انداخته‌است. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شرکت‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی فرصت درآمدزایی میلیون‌دلاری به واسطه فریب دادن شبکه‌های اجتماعی هستند.

کلیک‌های غیرواقعی که در ازای هریک از آنها نیم‌سنت پرداخت می‌شود، همه‌چیز،‌ از حساب‌های شبکه linkedIn گرفته تا فایل‌های صوتی بارگذاری شده روی وب‌سایت SoundCloud را بهتر  از آنچه که هستند؛ نشان می‌دهند به بیانی دیگر، افراد را برای استخدام کارامد‌تر و حرفه‌ای‌تر و قطعه‌های موسیقی را جالب‌تر نشان می‌دهد.

به گفته مدیر شرکت تجارت رسانه‌های اجتماعی seoClarity هر زمان ارزشی مالی به کلیک‌ها افزوده شود، افرادی نیز پیدا خواهند شد که از آن سواستفاده کنند.

محققان امنیت شبکه و وبلاگ‌ نویسان ایتالیایی تخمین زده‌اند که در سال 2013 درآمدزایی ناشی از حساب‌های کاربری تقلبی در توئیتر 40 میلیون تا 360 میلیون و در فیس‌بوک سالانه 200 میلیون دلار بوده‌ است.

در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها که ارزش‌ آنها براساس اعتبارشان تعیین می‌شود، تیمی کامل را برای تعقیب سرسختانه خریداران و تاجران کلیک‌های تقلبی در اختیار دارند اما هربار که یکی از این گروه‌ها متلاشی می‌شوند، گروهی دیگر با خلاقیتی بیشتر ظاهر می‌شود. زمانی که نرم‌افزار‌نویسان برنامه‌ای رایانه‌ای می‌نویسند تا کلیک‌های غیر‌ واقعی و فریبنده ایجاد کند، غول‌های تکنولوژی سعی می‌کنند با این برنامه به واسطه نرم‌افزار کنترل کلیک‌های تقلبی مقابله کنند و به این شکل روند کنترل حساب کاربری کاربران آغاز می‌شود.

سایت یوتیوب دسامبر سال گذشته پس از اینکه بازرسان دریافتند برخی از ویدئوها در تعداد بازدید‌کنندگان خود اغراق کرده‌اند، میلیارد‌ها بازدید را از روی این وب‌سایت حذف کرد. شریک این وب‌سایت، گوگل هم دنبال افرادی است که برای تبلیغات خود کلیک‌های تقلبی ایجاد می‌کنند.

فیس‌بوک نیز که به تازگی در گزارش سه ماهه اخیرش اعلام کرده 14.1 میلیون حساب کاربری از 1.18 میلیارد حساب در این شبکه اجتماعی تقلبی هستند، به پالایش‌های منظم نیاز دارد. این امر از آن جهت از اهمیت برخوردار است که این شرکت براساس اصل حقیقی بودن کاربرانش پایه‌گذاری شده‌است.

جیم پروسر از توییتر می‌گوید این افراد متقلب در نهایت با حساب کاربری تعلیق شده، طرفدارانی از دست رفته و جیبی خالی برجا خواهند ماند.

داگ مدی سخنگوی لینکداین نیز می‌گوید خرید شهرت و اعتبار تجربه کاربران واقعی را مختل ساخته،‌ از توافقنامه کاربری تخطی کرده و می‌تواند منجر به بسته شدن حساب‌های کاربری غیرواقعی شود.

اصلی‌ترین مراکز مزارع کلیک در جهان

یکی از اصلی‌ترین مراکز بین‌المللی که مزارع کلیک در آن جا خوش کرده‌اند شهر داکای بنگلادش در جنوب آسیا با جمعیتی برابر هفت میلیون نفر است.

رئیس شرکت ارتقای رسانه‌های اجتماعی Unique IT می‌گوید برای کلیک کردن بر روی صفحات شبکه‌های اجتماعی مشتریانش؛ به کارگران حقوق پرداخت می‌کند و به این شکل کار فیس‌بوک،‌ گوگل و دیگر رسانه‌های اجتماعی را برای مبارزه با این پدیده دشوارتر می‌سازد.

جدید‌ترین بررسی فیس‌بوک نشان می‌دهد شهر داکا محبوب‌ترین شهر برای بسیاری از کاربران فیس‌بوک است از آن جمله می‌توان به لیونل مسی که در صفحه فیس‌بوکش 51 میلیون بار برروی لایک (Like) کلیک شده‌ است، صفحه امنیتی فیس‌بوک با 7.7 میلیون لایک و صفحه گوگل در فیس‌بوک با 15.2 میلیون لایک اشاره کرد.

وزارت کشور آمریکا نیز که صفحه فیس‌بوکش 400 هزار طرفدار داشته و در شهر قاهره بیشترین محبوبیت را به دست آورده‌ است، به تازگی اعلام کرده خریداری طرفداران فیس‌بوکی را متوقف خواهد کرد زیرا بازرس کل نسبت به صرف 630 هزار دلار برای افزایش تعداد طرفداران در شبکه‌های اجتماعی توسط این وزارت‌خانه به شدت انتقاد کرده‌ است.

از دیگر نقاط رشد سریع مزارع کلیک و لایک،‌ اندونزی است،‌ کشوری با بیشترین تعداد طرفداران شبکه‌های اجتماعی که بیشترین تعداد صفحات فیس‌بوک و کاربران توئیتر را دارد. یکی از شهروندان اندونزیایی در ازای هزار طرفدار توئیتری 10 دلار و در ازای یک میلیون طرفدار 600 دلار دریافت می‌کند. وی برای خود سروری شخصی داشته و ماهانه در ازای هر IP یک دلار پرداخت می‌کند و از این IP ها برای ایجاد هزاران حساب کاربری اجتماعی استفاده می‌کند و با کمک این حساب‌های کاربری هزاران طرفدار تقلبی در توئیتر خلق می‌کند.

به گفته رئیس یکی از شرکت‌های فروشنده لایک و کلیک،‌ شرکت‌های تجاری از این رو خریدار لایک‌های فیس‌بوک هستند که نگران واکنش مشتریانی هستند که با ورود به صفحه فیس‌بوک آن‌ها با تعداد محدود و انگشت‌شماری طرفدار مواجه شوند.

تجارت کلیک‌های تقلبی منجر به شکل‌گیری تجارتی دیگر به نام حسابرسان کاربری شبکه‌های اجتماعی شده‌است. شرکت‌های بسیاری برای مسدود کردن حساب‌های تقلبی شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده‌اند، این شرکت‌ها به افرادی که از خریداری حساب‌های تقلبی کاربری پشیمان شده‌اند کمک می‌کنند تا از شر این حساب‌ها خلاصی یابند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول