وضعیت فضای مجازی در کشور ما «بی‌هنجار» است

[خبر | ویدیو]

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، الهه حصاری، بازیگر فیلم «قاعده تصادف» در پنجمین قسمت از برنامه کافه سؤال گفت: این روزها لایک کردن تبدیل به نوعی معضل شده است؛ به نوعی که اگر فلان مطلب را لایک نکنیم، گلایه پیش می‌آید که چرا مطلب من را لایک نکردی؟!

این بازیگر سینما درخصوص ارزیابی‌اش از فعالیت این روزهای شبکه‌های اجتماعی به عکس جعلی منتشر‌شده‌ با برادر نداشته‌اش اشاره کرد و گفت: در یکی از صفحه‌ها در یکی از شبکه‌های اجتماعی، عکسی از من منتشر شده بود که پایین آن نوشته شده بود: الهه حصاری در کنار برادرش! در حالی که من اصلاً برادر ندارم و ما سه خواهر هستیم (با خنده).

حصاری در بخش دیگری از گفت‌و‌گویش در پاسخ به اینکه چه اندازه با فضای مجازی سر و کار دارید؟ بیان کرد: من هم مثل جوان‌ها، دوست دارم ببینم این فضای مجازی اصلاً چی هست؟ اما اینکه دغدغه‌ام باشد و هر روز و هر ساعت مدام پیگیری کنم اینطور نیست.

او اظهار کرد: درگیر شبکه‌های اجتماعی نیستم، اما علاقمندم و معتقدم شبکه‌های اجتماعی در کنار معایبی که دارد، محاسنی هم دارد. فکر می ‌کنم می‌توان به این پدیده به عنوان یک رسانه فراگیر نگاه کنیم؛ به عنوان مثال من می‌توانم اخبار مربوط به خودم را در صفحه خودم قرار دهم و خیالم راحت باشد که در آن دخل و تصرفی صورت نمی‌گیرد.

این بازیگر به گفته‌های خود افزود: متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی صفحات جعلی زیادی به نام من فعالیت دارند. واقعاً نمی‌دانم باید چه کار کرد و کجا رفت تا این صفحات بسته شوند.

دکتر امیر دبیری مهر، کارشناس رسانه هم در بخشی از صحبت‌هایش که در برنامه یکشنبه شب «کافه سوال» حضور داشت به واکاوی زوایای پیدا و پنهان شبکه های اجتماعی پرداخت و گفت: پدیده‌های جدید بدون اجازه وارد زندگی ما می‌شوند و ما باید سعی کنیم که آنها را بشناسیم. فضای مجازی حدود پنج سال است که وارد زندگی ایرانیان شده که در این سال‌ها متاسفانه کمتر در جهت شناخت ذات این پدیده تلاش شده است؛ به همین دلیل به دو دسته شکل گرفته اند. اول شیفتگان فضای مجازی که بدون شناخت ویژگی ها، قواعد، هنجارها و پیامد پیوستن به فضای مجازی و دوم کسانی که اساساً نسبت به هر پدیده جدید زاویه می گیرند و نسبت به آن مشکل دارند.

او اضافه کرد: فضای مجازی، فضایی رهاست و مثل خیابان‌هایی می‌ماند که بسیار شلوغ است، اما هیچ تابلوی راهنمایی در آن نیست و آدم‌ها هم خوب رانندگی نمی‌کنند. فضای مجازی در کشور ما دچار چنین وضعیتی است که می توان آن را وضعیت بی هنجار نامید. نتیجه این شرایط غلبه آسیب‌ها بر فواید است.

دبیری مهر همچنین اظهار کرد: در فضای واقعی قواعد و هنجارها و قوانینی وجود دارد، اما در این دنیا هم پایبندی عملی به شکل صد در صد وجود ندارد ،ولی در فضای مجازی به دلیل اینکه زیست جدیدی را تجربه می کنیم، نبود قوانین و هنجارهای مشخص، باعث می‌شود رفتارهای غیراخلاقی و غیرهنجارمند خیلی زشت تر به نظر بیاید. مگر ما در زندگی حقیقی، همیشه با چهره یکسان و خود ِ واقعی مان ظاهر می شویم؟ ما حتی در زندگی واقعی هم گاهی نقش بازی می کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول