نقش شبکه های اجتماعی در دنیای مدرن

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از شبكه ايران، پس از پرداختن به مقوله مهم و فراگیر هویت مجازی، نوبت آن است که به زیر ساختهای ایجاد این هویت غیر واقعی برای انسانهای امروز بنگریم.
چه اینکه آثار شبکه های اجتماعی که امروزه از اقبال فزاینده ای برخوردار شده اند در روند ساخت هویت مجازی برای اقشار مختلف از نقش به سزایی برخوردار است.بنابر این شناخت این قبیل وسایل ارتباطی و تاریخچه اختراع و بکارگیری صنعت نشر از اهمیت زیادی برخوردار است.
از دیرباز تا کنون، رابطه بشر با جامعه و زمانه اش شامل عناوینی می شد و هر بار نامی را یدک می کشید. به واقع در هر دوره ای بر اساس گفتمان ها و پارادایم های حاکم بر آن این عنوان تغییر نام می داد.
با صنعت چاپ بشر از دوران شفاهی به نوعی گذر کرده و کتابت معنایی گسترده یافت.و آغازگر گذر از دوران پیشا مدرن به دوران مدرن شد.
در عصر حاضر با برداشته شدن فاصله ها و گسترش ارتباطات، رسانه های کاغذی تبدیل به رسانه های دیجیتال و الکترونیکی شده اند.
در سیر تاریخی در دورانی، عناوینی همچون شهروند (citizen) در جوامع بشری به کار می رفت. تا اینکه در دوران کنونی عنوان شبکه وند (netizen) هرچند بصورت استعاری و نمادین بکار می رود.
حال از خود می پرسیم این واژه به چه معناست و گزاره های حاکم بر آن کدامند؟
شاید خیلی واژه دهکده جهانی را شنیده ایم، مک لوهان اندیشمندی بود که این بحث را مطرح کرد و گفت با جهانی شدن ارتباطات دیگر فاصله های زمانی و مکانی از بین می روند و این تعریفی بود که آنتونی گیدنز نیز از جهانی شدن ارائه می داد.
حتی برخی از واژهایی همچون «اکواریوم جهانی» و «جهان شیشه ای» نام برده اند.
اینترنت یا به قولی تار نمای جهانی عصر جدیدی را نوید می داد، به مرور رسانه های جمعی جای خود را به شبکه های اجتماعی می دادند.
رسانه های وب2 یا همان شبکه های اجتماعی به نوعی در حال گسترش هستند.
شبکه های اجتماعی با ایجاد نوع جدیدی از ارتباطات گامی تازه فرا روی انسان مدرن نهاده اند.
شبکه های اجتماعی (social network) مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و گوگل پلاس و… دارای شاخصه هایی هستند که آنها را از رسانه های جمعی و حتی رسانه های اجتماعی متمایز می کند.
برخی ویژگی های شبکه های اجتماعی ازاین قرار است:

  • ارزان بودن: زیرا هزینه تولید محتوا در آن بسیار کم هزینه است.
  • سبک ارتباط: نسبت به رسانه های جمعی سبک ارتباطات در آن متمایز است.
  • گفتگوی دو طرفه: گفتگوهای دو نفره و بلا واسطه در آن شکل می گیرد.
  • تولید محتوا: تولید محتوا غالباً توسط کاربر صورت می پذیرد.
  • حس مالکیت محتوا و تعامل رو در رو
  • چند رسانه ای بودن: به این معنا که می تواند همزمان دارای متن، صوت، تصویر باشد.
  • همچنین پاسخ لحظه ای و آنی و قابلیت ویرایش در آن از نقاط برجسته و ویژه این شبکه هاست.
  • اما از طرفی خطراتی نیز تهدیدگر استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی است.

از جمله مهمترین این آثار می توان به موارد زیراشاره کرد:

  • نقض حریم خصوصی اشخاص و افراد
  • سرعت انتشار شایعات و مطالب خلاف واقع
  • ایجاد اعتیاد به استفاده از شبکه های اجتماعی
  • وقت گیر بودن در بلند مدت
  • ساختن دنیایی مجازی و غیرواقعی
  • شکل گیری هویتی نمادین و غیر واقعی در انسان
  • افزایش اضطراب و استرس در کوتاه مدت و ایجاد افسردگی و کم خلقی روحی و روانی در بلند مدت
  • از بین رفتن مرز واقعیت و خیال در این شبکه ها

همان طور که پیش ازین اشاره شد« دور شدن از واقعیت و فرار از خود و غوطه ور شدن در دنیای مجازی به مرور جای روابط اصیل و واقعی را در زندگی آدمی گرفته است»که این دنیای جدید مجازی و هویت های غیر واقعی بیش از هر چیز مرهون شبکه های اجتماعی و تبلیغ و ترویج آنها برای اثر گذاری بر روی اقشار مختلف جامعه خصوصاً جوانان است.

محمد ستاری؛ شبکه ایران

انتهاي پيام/.

One comment

  • شفیعی

    همونطور که مستحضرید نظریه ای داریم که معتقد است رسانه خود پیام است به این معنا که رسانه دارای قابلیت بسیار بالایی است به نحوی که قادر به تغییر شیوه زندگی است،در قرن ۱۵ وقتی که فن چاپ و کتاب ایجاد شد فردگرایی افزایش یافت زیرا افراد برای مطالعه نیاز به فضای ارام و به دور از سروصدا داشتند در نتیجه از اجتماع فاصله گرفتند مشابه ان امروز در جامعه ایران اتفاق افتاده است و افراد با حضور گسترده شبکه های اجتماعی به روابط مجازی و غیر اصیل روی اورده اند پس رسانه دارای قابلیت بالایی است به نحوی که می تواند فرهنگ جامعه را دگرگون کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول