بررسی چارچوب فیلترینگ در شورای مجازی

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس، رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که با تشکیل شورای عالی فضای مجازی آیا ایده واگذاری اختیارات کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) به این شورا مطرح است، گفت: تشکیل این کارگروه و وظایف آن براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که این قانون پابرجاست، فعالیت این کمیته نیز ادامه خواهد داشت که هم‌اکنون نیز تغییری در این قانون ایجاد نشده است.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: اگر زمانی نظر اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی بر این بود، باید این کار از مسیر قانونی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به این معنی که با نظر اکثریت اعضا، باید تغییر قانون از مسیر قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی طی شود.

تقی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا چنین ایده‌ای مطرح شده؟ گفت: هم‌اکنون شورای عالی فضای مجازی یک نهاد بالادستی است که وظیفه هماهنگی بین قوا را برعهده دارد. اگر نظر واحدی در مورد نحوه کارکرد کمیته فیلترینگ وجود دارد، این مرجع بالادستی باید رسیدگی کند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اگر زمانی این بحث در شورا مطرح و بنابر رأی اکثریت قرار بر تغییر رویه شد، شورا می‌تواند از مرجع قانونی تشکیل کمیته فیلترینگ بخواهد که در این مورد تجدید نظر کند.

تقی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی فضای مجازی طبق ماموریت‌های خود، وارد شدن به موضوع پالایش را در حیطه کاری دارد؟ گفت: نظام جامع پالایش در حیطه کاری شورای عالی فضای مجازی است که باید به آن بپردازد. اما اینکه مشخصا دستگاه اجرایی فیلترینگ کجا باشد، می‌تواند داخل آن نظام بحث شود.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در گذشته در رابطه با نظام جامع پالایش پژوهش‌هایی صورت گرفته، طرح‌های تحقیقاتی انجام شده و پیشنهاداتی نیز ارائه شده که باید در کمیسیون‌های مختلف شورای عالی فضای مجازی بررسی شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول