اگر فرزند فیس‌بوکی دارید، بخوانید

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از افكار نيوز، شبكه هاي اجتماعي كه بعضي از آنها بيش از يك ميليارد نفر عضو دارند همان قدر در زندگي تك تك ما تاثيرگذار و غير قابل انكارند كه اينترنت و تلويزيون هستند. هر چند كه مدت زمان زيادي از شكل گيري اين شبكه هاي ارتباطي در جهان و متعاقب آن، حضور و نفوذش در جامعه ما نمي گذرد، اما تاثير بسزايش غير قابل چشم پوشي است. جذابيت اين ابزار قدرتمند توانسته قشر نوجوان و جوان كنجكاو و مشتاق اين مرزو و بوم را به خود جلب كند، آنچنان كه با همه محدوديت ها و منع ها نمي توان به تاثيرگذاري و جاذبه اش بين اين قشر و اشتياق شان به عضويت در آنها با ديده نفي و ترديد نگاه كرد.

ممكن است وابستگي بياورد

همان قدر كه وابستگي به بازي هاي كامپيوتري و تمايل به جستجو در وب سايت هاي متفاوت مي تواند هر كس را از بزرگ و كوچك چنان درگير خود كند كه جايگزين قابل اعتماد و فرح بخشي چون آن پيدا نكند، همين ميل و تعلق به آن در و صورت مدريت نشدن و غرق شدن در آن مي تواند باعث ايجاد عوارض بي شماري باشد. شبكه هاي اجتماعي به خصوص آن گروه از شبكه هايي كه تداخل بارزي با فرهنگ و انديشه و اخلاق و منش اجتماعي دارند، نه تنها اعتياد و وابستگي بيمارگونه و آسيب زا ايجاد مي كنند بلكه مي توانند چارچوب روابط بين فردي و تكريم و احترام بين اعضاي خانواده را متزلزل كرده يا حتي منجر به فروپاشي بسياري از الگوهاي حمايتي و روابط تعريف شده و هنجار شده و قانوني باشند.

از وابستگي جلوگيري كنيد

نكته مهم اين است كه حتي اگر در كشور ما اجازه ورود و برخوداري از همه شبكه هاي ارتباطي اجتماعي مجازي ممكن و قانوني باشد، نبايد فراموش كرد كه وابستگي زياد نوجوان و جوان به اين گونه شبكه ها و وابستگي زياد آنان به اينگونه ارتباطات مجازي و غير حضوري و ملموس به هر علت و بهانه اي كه باشد، مي تواند چالش هاي عظيمي در روابط متعارف و اساسي اعضاي خانواده ايجاد كند. در خانواده اي كه نوجوانان به قدر كافي از حمايت هاي بين فردي تك تك اعضاي خانواده برخوردار باشند (پدر، مادر، خواهر، برادر و…) ميل به حضور مداوم و طولاني مدت در اينگونه شبكه ها يا غرق شدن به مدت طولاني در بازي هاي آنلاين و كامپيوتري و جستجو در وب سايت ها، كمتر اتفاق مي افتد.

نگذاريد آنها جاي شما را بگيرند

فراموش نكنيد كه غرق شدن در دنياي مجازي يعني دريافت تشويق و توجه و حمايت از سوي منبعي خارج از خانواده و پذيرش نگاه فرهنگي و اجتماعي آنها و تن دادن به آنچه مستقيم و غير مستقيم از آنها مي آموزند. پس اگر مشوق هاي داخلي يعني حمايت و توجه و عشق ديگر اعضاي خانواده به همديگر تحت الشعاع مشكلات قرار گيرد يا پدر و مادر گوشي براي شنيدن نيازها و دردها و خواسته هاي فرزند خود نداشته باشند يا نوجوان و جوان احساس كند پدر و مادر و ديگر اعضاي نزديك خانواده اش او را نمي فهمند بزرگترين و موثرترين جايگزين را براي خود پيدا مي كند و آن گروه هاي معتبر و نامعتبر، جمع تازه دوستان كشف شده (هنجار و نابهنجار) و پذيرش نقش الگودهي آنان و قبول تاثيرات آنان بر خود است. پس حريم و اصول بين فردي خانواده را حفظ كنيد.

خطرات شبكه هاي اجتماعي

شبك هاي اجتماعي مي تواند باعث غرق شدن نوجوان و كودك در روياها و آرزوهاي گاه غير ممكن شود. ضمن آنكه به راحتي مي تواند اعتياد و وابستگي شديد و بيمارگونه به روابط مجازي ايجاد كند.

اين شبكه ها آنچنان قدرت دارند كه امكان نمايش خود و ويژگي ها و قابليت هاي خود به صورتي خيالي را به نوجوان مي دهند. جدا شدن از استانداردهاي روابط بين فردي و عدم نياز به پذيرش الگوهاي درست ارتباطي و اجتماعي يكي از معضلات اين گونه ارتباط هاست. وقتي ارتباطات شكل مجازي به خود بگيرد نوجوان و كودك از حمايت هاي بين فردي اعضاي خانواده دور شده و محتاج حمايت هاي كاذب ارتباطي درون شبكه اي مي شود. در مورد نوجوانان به صورت مستقيم و غير مستقيم عضويت در گروه هاي بزهكار يا فاقد اصول اخلاقي در اين گونه شبكه ها به وفور ديده مي شود. حتي شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد شبكه هاي اجتماعي مي تواند موجب بروز بلوغ زودرس و عوارض ناشي از آن شود.

منافع ارتباط هاي مجازي

يكي از منافع اينگونه شبكه هاي اجتماعي امكان دوستيابي آسان تر است. تعامل و ارتباطات سازمان يافته در گروه هاي هدف و احساس امنيت بيشتر با رشد ارتباطات بين فردي در اين شبكه ها امكان پذير است. تشويق مستقيم و غير مستقيم اين گونه ارتباطات بر روند فكري، رفتاري و عملكردي افراد و حق انتخاب بيشتر در گزينش گروه هاي نزديك به سلايق شخصي نوجوانان را به سمت اين شبكه ها سوق مي دهد. برخورداري از امكانات شبكه هاي مجازي براي ارتقاي كمي و كيفي مهارت ها و اطلاع رساني از روند رشد ديگر رقبا در امر آموزشي، تحصيلي براي بسياري از نوجوانان حائز اهميت است.

جايي براي ياد گرفتن

شبكه هاي اجتماعي براي گفتگو با كارشناسان در رشته هاي خاص به منظور كسب اطلاعات وسيله مناسبي هستند.

حتي مي توان بازي هاي آموزشي را با افراد ديگر در سراسر دنيا به كمك شبكه هاي اجتماعي انجام داد. اگر خوب نگاه كنيد اين شبكه ها مي تواند براي يادگيري در مورد فرهنگ ها، اماكن و زبان ها مفيد باشد ضمن آنكه كمك مي كند نوجوان در جريان اخبار روز دنيا قرار بگيرد. بنابراين با نظارت بر شبكه هاي اجتماعي مي توان از منافع آنها نيز بهره مند شد چنان كه همين شبكه ها مي تواند به ارتقاي سطح يادگيري و آموزش كودكان به نحو احسن كمك كند و شكل ارتباطات آنها را جهاني كند.

حتماً اين نكته ها را رعايت كنيد

ـ هميشه با چشم شك و ترديد به درستي و صحت روابط خود (والدين) با نوجوان نگاه كنيد.

ـ مطمئن باشيد هرگاه سهم شما از فرزندتان يا سهم فرزندتان از شما كمرنگ شد به معني حضور جايگزيني در اين ميان است (نبايد فرآيند رشد و ميل به عضويت در گروه همسن و جمع دوستان مدرسه اي و عوارض و علائم بلوغ اجتماعي را از ياد برد يا آن را با تعلقات به دنياي مجازي اشتباه گرفت).

ـ اگر نوجوان شما تمايل به داشتن اينترنت و استفاده از سايت هاي آن را دارد، سعي كنيد با توافق دستگاه كامپيوتر را در سالن خانه قرار دهيد (به بهانه استفاده همه اعضاي خانواده) تا به صورت غير مستقيم بتوانيد عملكرد آنان را مديريت كنيد و از مودم هاي كابلي يا غير وايرلس استفاده كنيد كه نوجوان شما نتواند با استفاده از گوشي همراهش وارد اينترنت شود.

ـ هر چند ماه يك بار شكل، نوع و ميزان روابط خود (والدين) با نوجوان و البته عملكرد و ميل و تعلقات او را به خود و خانواده و دوستان جديد و قديمش مورد ارزيابي قرار دهيد و هرگاه با چالش هايي روبرو شديد، آن را با مشاوران در ميان بگذاريد.

ـ استفاده از امكانات متعارف و تاثيرگذار و سازنده همچون اينترنت كه جايگاه قدرتمند و البته كاراي خود را در جهان باز كرده و فقدانش باعث مشكلات بسياري مي شود، حق همه ماست اما مديريت استفاده از اين گونه ابزارهاي پرچالش، وظيفه والدين و سيستم آموزشي است و حتي ابزاري است براي تشويق يا محروميت نوجوانان و جوانان به سوي مسيري شفاف، تاثيرگذار و حتي راهنما و پويا.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول