سریال‌های اینترنتی هیچ‌گاه نمی‌میرند

[گزارش تصویری | گزارش ویدیویی | حاشیه‌ها]

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» نشست خبری عوامل سریال اینترنتی «نفوذ» با حضور اصحاب رسانه و جمعی از عوامل فیلم، در سرای اهل قلم خانه کتاب ایران در روز سه شنبه 24 دی‌ماه برگزار شد.

سریال اینترنتی نفوذ، اولین تجربه سریال اینترنتی با مجوز رسمی و قانونی از سوی نهادهای کشور است که با استقبال بالا و رعایت قوانین فنی تولید این سریال‌ها ساخته شده است.

در این نشست کارگردان، جانشین تولید و بازیگران سریال مانند نفیسه روشن، علیرام نورایی، فرامرز روشنایی، کاوه آهنگر، پندار اکبری و روشنک عجمیان حضور داشتند و اجرای نشست به عهده مژده لواسانی، مجری برنامه‌های اجتماعی تلویزیون بود.

نفوذ؛ اولین تجربه

آرش تیمورنژاد کارگردان سریال نفوذ در این نشست گفت: در ایران پیش از سریال نفوذ، هیچ سریال اینترنتی وجود نداشت و هم اکنون ما تنها گروهی هستیم که اقدام به تولید و پخش سریال اینترنتی با استانداردها و قوانین بین المللی داشتیم. سعی کردم کاری مشابه نسخه‌های موجود در کشورهای اروپایی و امریکا تولید کنیم.

کارگردان اولین سریال اینترنتی در ایران با ارائه تاریخچه کوتاهی از تولید سریال اینترنتی در جهان خاطر نشان کرد: در آسیا بعد از کشور ژاپن، ایران سریال اینترتی نفوذ را تولید کرد. تلاش کردیم در این سریال رعایت قواعد و قوانین وضع شده در سال 2002 در تولید این قبیل سریال‌ها داشته باشیم و در فصل اول 10 قسمت 10 دقیقه‌ای که برای دانلود هم مناسب باشد، ارائه شد.

تیمورنژاد موضوع سریال اینترنتی «نفوذ» را مسئله جوانان و اینترنت دانست و گفت: نفوذ درباره جوانان و اینترنت است. متأسفانه اینترنت بدون هیچ آموزشی وارد ایران شد و این دنیای بزرگ تازه گشوده شده برای جوانان، باعث شده فضایی بهشت گونه و جهنم گونه برای آنان فراهم کند که گاهی انتخاب این دو فضا برای جوانان آسان نیست.

کارگردان نفوذ افزود: از آنجا که آموزش رفتار در فضای مجازی حتی در مدرس نیز دیده نشده است، تلاش کردیم به شکل غیر مستقیم آموزشی برای جوانان در نظر بگیریم. به همین دلیل در لایه اول فیلم را به داستان پلیسی جنایی اختصاص دادیم تا فیلم جذابیت کافی را داشته باشد و سپس در لایه دوم به شکل غیر مستقیم مقوله آموزش حضور در اینترنت را مدنظر قرار دادیم.

وی در ادامه با برشمردن وجه تمایز سریال‌های اینترنتی از سایر سریال‌ها گفت: سریال‌های اینترنتی دارای سه ویژگی هستند که جایگاه مهمی را در رسانه‌های تصویری برای آنان رقم می‌زند؛ این گونه سریال‌ها اولا از زمانی که سریال در اینترنت قرار می‌گیرد در دسترس کل جهان خواهد بود، دومین ویژگی آن این است که مخاطب خود تصمیم می‌گیرد که در چه زمانی و در چه مکانی سریال را تماشا کند و سومین ویژگی‌ آن که شاید از همه مهم‌تر باشد، نامیرایی آن است که از وقتی که سریال‌ها وارد اینترنت می شوند هیچ گاه از بین نمی‌روند.

تیمورنژاد هم‌چنین ایده اولیه این سریال را الگوبرداری از نسخه موجود در خارج از کشور دانست و گفت: ایده این فیلم از اطلاعاتی موجود در خارج از کشور بود و با سختی‌های تولید اولین سریال توانستیم با کمک دوستان آن را به انجام برسانیم.

از مشکلات بیان شده در تولید این فیلم به گفته کارگردان سریال نفوذ، به کسب مجوز از سوی ارگان‌های ذی ربط باید اشاره کرد. او در این باره در نشست خبری اصحاب رسانه گفت: در همان ابتدای کار برای مجوز ساخت به صدا و سیما مراجعه کردیم اما آنها گفتند اصلا مقوله‌ای به اسم سریال اینترنتی در برنامه‌های ما وجود ندارد و نمی‌توانیم برای آن مجوز دهیم. سپس سراغ وزارت ارشاد رفتیم و آنها نیز گفتند ما نمی‌توانیم مجوز ساخت سریال را دهیم. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز نتوانست به ما مجوز ساخت این سریال را بدهد. در نهایت با اخذ یک مجوز از نیروی انتظامی برای این سریال و بعد از آن دریافت یک مجوز دیگر از وزارت ارشاد برای تأسیس سایتی برای قرار دادن فیلم بر روی آن، کار خود را شروع کردیم و توانستیم محصول را بر روی اینترنت و در دسترس عموم قرار دهیم.

به گفته عوامل تهیه این سریال، استقبال از فصل اول این سریال «غیر قابل انتظار» بوده است. تیمورنژاد در این باره گفت: نفوذ یک میلیون دانلود از روی سایت خودمان داشت و بیش از 200 سایت ایرانی، سریال را برای دانلود در سایت خود قرار داده‌اند.

تولید فصل اول در 10 روز!

عطرچی، جانشین تولید هم در این نشست گفت: فصل اول با همکاری عوامل تولید، 10 روزه فیلمبرداری و با همکاری بهاران فیلم و موسسه سینمایی آفتاب ساخته شد. این دو موسسه سرمایه‌گذاری فرهنگی در عرصه سینمایی کشور داشتند.

جانشین تولید استقبال بالا از سریال اول را عامل اصلی در ساخت فصل دوم این سریال دانست و گفت: با این که در ابتدای کار هیچ بازگشت سرمایه را متصور نبودیم، شرکت‌های بزرگی خواهان تبلیغ در صفحه دانلود سریال نفوذ بودند.

امیر عطرچی در پاسخ به سؤال خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) درباره چگونگی تأمین بودجه این سریال گفت: موسسه فرهنگی رسانه‌ای آفتاب هزینه مالی سریال را به عهده گرفت و موسسه بهاران فیلم نیز تجهیزات را تأمین کرد.

جانشین تولید نفوذ افزود: ما با مذاکراتی که با موسسه آفتاب داشتیم، توانستیم آن‌ها را متقاعد به یک سرمایه‌گذاری 4 ساله در زمینه سریال‌های اینترنتی کنیم. الآن داریم روی فروش نفوذ3 بر روی اینترنت فکر می‌کنیم، اما مطمئن هستیم که این توانایی را داریم که نفوذ4 را در اینترنت بفروشیم و این اطمینان را به موسسه آفتاب دادیم که پس از 4 سال بازگشت این سرمایه صورت خواهد گرفت.

بازیگران از نفوذ می‌گویند

روشنک عجمیان، از بازیگران این سریال گفت: گروه تولید و بازیگران هر دو تیم‌هایی قوی بودند و با همکاری هم توانستند این سریال را به سرانجام برسانند. در این سریال کارگردان با حوصله، به نظرات بازیگران توجه می‌کرد. سعی کردیم کلیشه زن ناراضی از شغل همسر پلیس، را تغییر دهیم و نوعی همسویی در رفتار همسران را نشان دهیم. زیرا رسانه تاثیر گذار است و باید به این نکته توجه ویژه داشت.

عجمیان نیز در این مراسم گفت که در تلویزیون کم کار نشدم اما کار اجرا را کنار گذاشتم و از این بخش از فعالیت های هنری جدا شده ام.

در ادامه پندار اکبری نیز درباره این سریال اظهار کرد: ریسک کردن در این کار و همچنین جذابیت کار موجب شد تا بازی در این سریال را بپذیرم  و کمتر جنبه های مالی کار برایم اهمیت داشته است.

علیرام نورایی نیز در نشست با حضور متفاوت خود بعد از حضور در نقش‌های منفی گفت: در این کار با همکاری دوستان و عوامل تولید توانستیم سریال خوب و پرمخاطبی داشته باشیم و من نیز بعد از پایان تولید ماتادور، در فصل دوم سریال نفوذ به عنوان یک نقش مثبت و یک نیروی سایبری حضور داشتم.

کاوه آهنگر نیز در این باره گفت: اعتماد کارگردان به بازیگران یکی از رمزهای موفقیت و دوستی در جریان تولید ساخت این مجموعه بود که شایان تقدیر است.

نفیسه روشن از بازیگران این سریال اینترنتی با بیان این مطلب که تجربه بازی در یک سریال اینترنتی آنقدر جذاب بود که بازی در این سریال را پذیرفت، گفت: این سریال سبب شد تا با خطرات ناشی از استفاده غیر صحیح از اینترنت آشنا شوم و این خود برای من بسیار جالب بود.

فرامرز روشنایی نیز درباره این سریال اظهار کرد: من پیش زمینه ای از سریال اینترنتی نداشتم تا اینکه با تیمی حرفه ای روبرو شدم و بازی در سریال نفوذ را پذیرفتم.

در پایان این نشست 3 قسمت از فصل دوم این سریال برای اصحاب رسانه نمایش داده شد.

انتهای پیام/.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول