حضور ۸۰ درصد رهبران جهان در توییتر

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از افكار نيوز، شورای سیاست‌های دیجیتال (DPC) که حضور رهبران جهانی و موسسات دولتی در شبکه‌های اجتماعی را رصد و تحلیل می‌کند٬ در مروری که بر سال ۲۰۱۳ داشته می‌گوید حضور رهبران سیاسی جهان در توییتر حالا پررنگ‌تر از همیشه شده است. شمار رهبران حاضر در توییتر هم اکنون به ۱۳۳ نفر رسیده است.
حضور ۱۳۳ تن از سران کشورها از ۱۶۷ کشور در توییتر نشان‌دهنده رونق بی‌سابقه دیپلماسی دیجیتال و قرار گرفتن آن در دستور کار بسیاری از دولت‌های جهان است؛ صرف‌نظر از این‌که دولت مورد نظر دموکراتیک است یا تمامیت‌خواه٬ حضور در توییتر لازمه دسترسی گسترده به مخاطبان در سطوح ملی و فراملی است.

میزان حضور رهبران جهان در توییتر نسبت به دو سال پیش (سال ۲۰۱۱) افزایشی ۷۸ درصدی داشته است.

توییترحالا به پلت‌فرمی بسیار مهم در عرصه سیاسی در سراسر جهان تبدیل شده است.

حالا حتی در کشورهایی نظیر ایران که این سرویس اجتماعی را از مدت‌ها پیش زیر تیغ فیلترینگ قرار داده‌اند٬ رهبران کشور ارزش و برد چشمگیر آن را درک کرده‌اند و برای گسترش ارتباطات استراتژیک خود در آن حضوری منظم و مدیریت‌شده دارند.

در این پژوهش پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۱۴ ضریب نفوذ توییتر در میان رهبران جهان به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نگاه توهم‌آلود به توییتر هم کم‌رنگ‌تر شود و با رفع اتهام‌ها از این سرویس محبوب اجتماعی، امکان رفع فیلتر آن در کشورهایی نظیر ایران فراهم شود.

پرفالوئرترین رهبران جهان در توییتر

بر اساس رده‌بندی شورای سیاست‌های دیجیتال٬ رهبران این کشورها در توییتر به‌ترتیب بیشترین فالوئرها را در اختیار دارند: آمریکا٬ اندونزی٬ ترکیه٬ اردن٬ روسیه٬ آرژانتین٬ امارات٬ مکزیک٬ کلمبیا و برزیل.

باراک اوباما که همچون سال گذشته در صدر نشسته٬ بیش از ۴۰ میلیون فالوئر (دنبال‌کننده) در توییتر دارد. دیلما روسف٬ رئیس‌جمهور برزیل که در جایگاه دهم قرار گرفته٬ بیش از ۲ میلیون فالوئر دارد. رهبر جمهوری اسلامی در توییتر نزدیک به ۴۰ هزار٬ و رئیس‌جمهور ایران در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار فالوئر دارد.

بررسی‌های این شورا نشان می‌دهد که ۶۷ درصد از رهبران کنونی جهان در توییتر از کشورهایی هستند که وضعیت سیاسی باثباتی دارند. سران ۵۸ کشور از ۱۶۷ کشور موجود در این فهرست٬ حکومت‌هایی را نمایندگی می‌کنند که دموکراتیک نیستند؛ گونه‌های گوناگونی از اقتدارگرایی سلطنتی گرفته تا تمامیت‌خواهی دینی.

توییتر٬ سرویس محبوب حاکمان و مخالفان و قلب دیپلماسی دیجیتال

در سال ۲۰۱۱ با پررنگ‌تر شدن نقش توییتر در اعتراضات سیاسی زنجیره‌ای در رویدادهای موسوم به «بهار عربی» این سرویس مایکروبلاگینگ به یکی از مهم‌ترین رسانه‌های مخالفان سیاسی تبدیل شد. قدرت شبکه‌های اجتماعی حالا به جایی رسیده که هم‌زمان هم ابزاری قدرتمند در دست مخالفان است و هم برای رسانه‌ای ارزشمند برای حاکمان.

سال ۲۰۱۳ نقطه عطفی بود در بهره‌گیری از ابزارها و سرویس‌های نوین ارتباطی برای پیش‌برد اهداف سیاسی و دیپلماتیک.

تویتر به رسانه‌ای ارزشمند برای رهبران سیاسی جهان تبدیل شده است .

موج گسترده مهاجرت دولت‌مردان و سیاست‌مداران سراسر جهان به رسانه‌های اجتماعی برای تماس و تعامل مستقیم با شهروندان، آغازگر فصلی جدید در عصر اطلاعات بود.

با افزایش چشمگیر اهمیت دیپلماسی آنلاین، حالا بسیاری از شهروندان امیدوارند زمینه دسترسی آزادانه به اطلاعات و کاهش محدودیت‌های آنلاین در کشورهایی نظیر ایران که کاربران آن با سانسور و فیلترینگ پیچیده و چندلایه دست به گریبان‌اند هم فراهم شود.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول