73 درصد کاربران اینترنت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از موسسه بین المللی تحقیقات و نظرسنجی پرینستون  پیو  این نظرسنجی را از هفتم اوت تا شانزدهم سپتامبر 2013 میلادی روی نمونه آماری یک هزار و 801 کاربر 18 سال به بالا انجام داده است. این نظرسنجی به زبان اسپانیولی و انگلیسی با پیش شماره تلفن ثابت (901) و تلفن همراه با پیش شماره 900 (شامل 482 فرد که خط ثابت نداشتند) انجام گرفته است.

نظرسنجی پیو در مورد 5 شبکه اجتماعی فیس بوک ،لینکدین، پینترست ، اینستاگرام و توییتر از کاربران صورت گرفته و گزارش نتایج آن در ماه جاری میلادی در پایگاه اینترنتی موسسه ی یاد شده منتشر شده است.

بر مبنای نتایج به دست آمده از این نظرسنجی در حالی که  فیس بوک  شبکه اجتماعی غالب در میان کاربران در سال 2013 بوده است، شمار قابل توجهی از کاربران نیز جذب دیگر شبکه های اجتماعی شده اند و حدود 45 درصد کاربران از چندین شبکه اجتماعی استفاده می کنند.

فیس بوک  با یک میلیارد و دویست میلیون کاربر فعال در هر ماه، به غول شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. اما تعداد کاربرهای یک شبکه اجتماعی تنها عامل تعیین کننده ی میزان اهمیت آن نیست. با پیدایش هر شبکه اجتماعی با ویژگی ها و کارکردهای متفاوت، شماری از کاربران با علاقه های گوناگون جذب آنها می شوند.

پینترست، اینستاگرام و لینکدین  از شبکه های جدید اجتماعی هستند که در سال 2013 با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه هوشمند (اپلیکیشن های موبایل) افزایش زیادی در جذب کاربر داشته اند.

در نظرسنجی های پیشین پیو نیز،  فیس بوک  هم چنان یکه تاز رقابت شبکه های اجتماعی بود. تعداد کاربران فیس بوک در همسنجی (مقایسه) با دیگر شبکه ها، با نرخ 67 درصدی در پایان سال 2012 میلادی، 4 درصد افزایش یافت و به 71 درصد رسید.

بر پایه نتایج به دست آمده از تازه ترین نظر سنجی پیو، با این که  فیس بوک  از میزان محبوبیت بالایی در میان گروه های مختلف جامعه برخوردار است، دیگر سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز مخاطبان و طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند.

برای نمونه،  پینترست  برای خانم ها از جذابیت بالایی برخوردار است (احتمال استفاده خانم ها از پینترست چهار برابر بیشتر از آقایان است).  لینکدین  بیشتر مورد توجه دانش آموختگان دانشگاه و کاربرانی از خانواده های با درآمد بالا است.

توییتر  و  اینستاگرام  بیشتر مورد علاقه نوجوانان، شهرنشینان و رنگین پوستان است و همین طور همپوشانی قابل توجهی میان کابران  توییتر  و  اینستاگرام  وجود دارد.

بر پایه ی نظرسنجی پیو، فیس بوک افزون بر آن که در جایگاه نخست متداول ترین شبکه ی اجتماعی از میان پنج شبکه ی مورد ارزیابی قرار دارد، بسیار هم سرگرم کننده است، به گونه یی که 63 درصد کاربران فیس بوک دست کم روزی یک بار و 40 درصد روزی چند بار به صفحه خود سر می زنند.

اینستاگرام  و  توییتر  در همسنجی (مقایسه) با  فیس بوک  کاربران کمتری دارند اما آن ها هم به طور مرتب این سایت ها را پایش می کنند. حدود 57 درصد کاربران  اینستاگرام  دست کم روزی یک بار و 35 درصد هر روز چند بار این سایت را نگاه می کنند. در مورد  توییتر  46 درصد کاربران حداقل هر روز یک بار و 29 درصد روزی چندین مرتبه به صفحه خود سرکشی می کنند.

42 درصد کاربران آنلاین، مشترک 2 یا چند شبکه اجتماعی هستند، در حالی که 36 درصد پرسش شوندگان تنها از یکی از پنج شبکه اجتماعی مورد مطالعه در نظرسنجی پیو استفاده می کنند و 22 درصد نیز از هیچ یک از آن ها استفاده نمی کنند.

84 درصد کسانی که فقط از یک سایت استفاده می کنند  فیس بوک تنها شبکه اجتماعی مورد بازدید آن ها است. اگرچه دیگر افرادی که تنها مشترک یک شبکه اجتماعی هستند انتخاب های دیگری به جز  فیس بوک  داشته اند که طبق آمار 8 درصد   لینکدین ، 4 درصد  پینترست  و 2درصد  اینستاگرام  یا  توییتر  را برگزیده اند.

فیس بوک محبوب ترین شبکه ی اجتماعی

نتایج نظرسنجی موسسه ی  پیو  نشان می دهد 71 درصد مردم از  فیس بوک  استفاده می کنند و بر اساس یافته های این موسسه ی تحقیقی، در سال میلادی گذشته این شبکه اجتماعی در میان مردان رشدی چشم گیر داشته است.

در سال 2013 میلادی 45 درصد از افراد 65 سال به بالا جذب  فیس بوک  شده اند که 10 درصد نسبت به سال 2012 رشد داشته است. با این وجود هنوز کاربران زن  فیس بوک  از مردان بیشتر است.

توییتر  نیز 18 درصد از افراد را جذب خود کرده که در مقایسه با سال 2012 میلادی 2 درصد افزایش داشته است. بیشترین کاربران  توییتر  18 تا 29 ساله هستند.

اینستاگرام  نیز توانسته 17 درصد از افراد را جذب خود کند که نسبت به سال 2012 ، چهار درصد افزایش داشته است. 2 گروه خاص رشد 4 درصدی  اینستاگرام  را رقم زده اند که گروه نخست افراد بین 18 تا 29 سال و گروه دوم کاربران آفریقایی آمریکایی تبار هستند. پیش بینی می شود روند رشد  اینستاگرام  ادامه دار باشد و این شبکه ی اجتماعی محبوبیت بیشتری نزد زنان نسبت به مردان به دست آورد.

21 درصد از کاربران نیز از شبکه  پینترست  استفاده می کنند که بیشتر آنان، زن هستند. البته این شبکه اجتماعی در سال 2012 میلادی فقط 15 درصد از کاربران آنلاین را جذب خود کرد که 6 درصد رشد برای این شبکه در سال 2013 به ثبت رسیده است.

همچنین 22 درصد از  لینکدین  استفاده می کنند و این شبکه نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی، حرفه ای تر و تخصصی تر است. به همین دلیل بیشتر مورد توجه افراد دانشگاهی و جامعه علمی است. نکته جالب در مورد  لینکدین  این است که کاربران مرد بیشتری نسبت به زنان دارد. این شبکه نیز نسبت به سال 2012 رشدی 2 درصدی در تعداد کاربران خود داشته است.

لینکدین  و  توییتر  کمترین میزان رشد را در میان شبکه های اجتماعی مورد تحقیق با 2 درصد به ثبت رسانده اند و بیشترین رشد را در این زمینه  پینترست  داشته (6 درصد) اما  فیس بوک با رشد 4 درصدی خود در سال 2013 هم محبوبترین شبکه اجتماعی بوده است.

از نتایج نظرسنجی پیو می توان به محبوبیت  پینترست  و  اینستاگرام  در سال 2014اشاره و آینده ی بهتر را برای این 2 شبکه اجتماعی پیش بینی کرد. این نتایج هم چنین نشان می دهد که  فیس بوک  به شبکه محبوب کهنسالان بدل خواهد شد که این امر از خروج بیشتر قشر جوان از این شبکه و تمایل بیشتر به  پینترست  و  اینستاگرام  خبر می دهد.

نکته ی قابل اعتنا رشد روزافزون شبکه های اجتماعی در جهان و ایران و لزوم آشنایی کاربران با برخی آسیب های روانی، فرهنگی و اجتماعی و نیز ضرورت استفاده ی درست و هدفمند از این شبکه ها به ویژه از سوی جوانان است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول