«باید برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی رقابتی برپا شود»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی نسب، کارشناس و فعال فضای مجازی با اشاره به مؤلفه های شبکه های اجتماعی داخلی، اظهار کرد:  برای راه اندازی شبکه های اجتماعی داخلی، ابتدا باید نیازسنجی شود و فعالانی که می خواهند در این عرصه وارد شوند باید به نیازهای جوانان و جاذبه های بصری توجه کنند.

مدیر نشر جمال افزود: اگر شبکه های اجتماعی داخلی بتواند بیش از اینکه جوانان را به سمت دوست یابی سوق دهند، محیط امنی را برای رفتارهای هیجانی ایجاد کنند تا اطلاعات شان را به روز کنند، موفق خواهند بود.

شبکه های اجتماعی؛ مناسب برای دریافت ایده های جوانان
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکه اجتماعی داخلی، ساختارش باید به گونه ای چیده شود که خروجی اش، اطلاعات دادن بیشتر به کاربران و رسیدن به اهداف نظرسنجی شده باشد. اگر بتوانیم موضوعات مورد نیاز جوانان را در شبکه های اجتماعی به صورت شیرین و جذاب قرار دهیم، قطعا آنها می توانند ارتباط خوبی را با آن برقرار کنند.

وی یادآور شد: نیازسنجی، امر مهمی در توسعه شبکه های اجتماعی داخلی است اما متأسفانه در این زمینه نگاه سلیقه ای وجود دارد. باید تلاش کنیم تا شبکه های اجتماعی داخلی با سلیقه های مختلف جوانان همخوانی داشته باشد که برای این امر نیاز به رصد و آنالیز شبکه های اجتماعی اروپایی است.

شبکه های اجتماعی داخلی موفق نبوده اند

سبحانی نسب اظهار کرد: شبکه های اجتماعی کنونی آنقدر موفق نیستند که بتوانند کاربر را درگیر و فعال کند و آنها را به سمت اندیشه سوق دهند. برخی از شبکه های اجتماعی داخلی دایرة المعارف بزرگ الکترونیکی هستند که چندان جنبه شبکه ای ندارند.

وی بیان کرد: شبکه های اجتماعی خارجی مثل فیس بوک، فضای اظهارنظر و گفتمان را برای کاربرانش بازگذاشته است تا جایی که وقتی کاربری مطلبی را به ثبت می رساند، دائما رفت و آمد دارد تا تعداد نظرات و لایک های دوستانش را در این فضا ببیند. این هم نوعی ترفند فیس بوک است که چنین فضایی را برای همه کاربران فراهم کرده است.

مدیر نشر جمال تصریح کرد: یکی از ضعف های کاری مان این است که این شبکه ها خودشان را به درستی معرفی نمی کنند درحالی که این شبکه ها باید خود را به جوانان بشناسانند.

همکاری دولت و بخش خصوصی در راه اندازی شبکه های اجتماعی

وی یادآور شد: اگر بخش خصوصی و دولتی به صورت جداگانه متولی راه اندازی شبکه های اجتماعی داخلی باشند، قطعاً دچار آفت خواهیم بود. باید الگوهای جهانی را مشاهده کرد تا بتوانیم همچون آنها در داخل کشور موفق شویم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر قرار باشد شبکه های اجتماعی داخلی، چارچوب گذاری شود، اشتباه است و راه به جایی نخواهیم برد. لزومی ندارد که شبکه های اجتماعی، برای جذاب بودن به انحراف کشیده شود. الگوهای زیادی در این حوزه در کشورهای مختلف داریم که می توانیم از آنها بهره بگیریم.

شبکه های اجتماعی داخلی بدون الگوگیری صرف، بومی سازی شود
وی بیان کرد: دین مان اسلام است و حساسیت های ویژه ای در این باره وجود دارد. برای بومی سازی شبکه ها نیاز به تلاش بیشتر داریم. باید رقابتی میان شبکه های اجتماعی داخلی ایجاد شود و بهترین ها بمانند و آنهایی که دچار ضعف هستند از میدان بیرون بروند. نیازی نداریم که چندین شبکه اجتماعی داخلی در کشور داشته باشیم، یک تا دومورد شبکه بومی هم کفایت می کند.

سبحانی نسب اظهار کرد: برای بومی سازی باید تلاش کنیم و استفاده نکردن از تجربه ها می تواند آسیب های بسیاری به ما وارد کند.

وی بیان کرد: فیلترینگ راهی برای مقابله با شبکه های اجتماعی است اما راهکار درستی نیست، به شرط آنکه با فروش وی پی ان، دوباره این شبکه ها را قابل دسترس برای کاربران نکنیم. این راهکار درستی نیست.

آشناسازی جوانان با خطرات شبکه های اجتماعی

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی نیازمند قانون است و شاید فیلتر یک عمل قانونی است اما به هرحال کافی نیست. ما باید جوانان را به خط رهای شبکه های اجتماعی آشنا کنیم و فرهنگ بهره بردن از قانون و فرهنگ بیدار کردن وجدان های خفته را افزایش دهیم تا این قانون فیلترینگ اثربخش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول