مردم با «فیلترینگ بد» مشکل دارند

[نظرسنجی | ویدیو]

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از تسنیم، برنامه «دیروز، امروز، فردا» این هفته که قرار بود با حضور جهانگرد(معاون وزیر ارتباطالت و فناوری اطلاعات) و اخوان عضو شورای عالی فضای مجازی، حول محور باید‌ها و نبایدهای شبکه های اجتماعی از شبکه سه سیما پخش شود، با توجه به غیبت جهانگرد، با حضور اخوان و اجرای رنجبران پخش شد.

رنجبران مجری برنامه «دیروز، امروز، فردا» در خصوص غیبت جهانگرد در این برنامه، گفت: قرار بود جهانگرد از طرف دولت در برنامه حاضر و نظرات خود را در مورد شبکه‌های اجتماعی تبیین کند اما ده دقیقه قبل از برنامه به ما اعلام کردند که در برنامه حاضر نخواهند شد.

اختلاف دیدگاه در حوزه شبکه‌های اجتماعی

اخوان عضو شورای عالی فضای مجازی در بخش ابتدایی این برنامه، گفت: نمی‌توان نسخه کلی در مورد نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز ما پیچید و قضاوتی کلی در این مورد داشت. این موضوع بیشتر در زندگی جوانان و نوجوانان نقش پررنگی دارد.

وی با بیان اینکه این نقش پررنگ حتی در زندگی جوانان هم جزو الزامات زندگی شان نیست و نمی‌توان این را با نیازهای واقعی زندگی آن ها مقایسه کرد، اظهار داشت: الان شبکه‌های اجتماعی در زندگی جوانان نقش پر رنگی دارد. در حوزه اقتصادی خیلی از کسبه برای تبلیغات و بازاریابی و… فعالیت می‌کنند و… تفاوت دیدگاه و سلیقه در این زمینه بین مسولین وجود دارد.

دبیر سابق شورای‌عالی فضای مجازی گفت: در اصول کلی تفاوت نظری وجود ندارد. منظور از اصول کلی این است که همه معتقدند هر مخلوق بشر، خیر یا شر مطلق نیست و ضرر و منفعت هایی دارد. اگر بتوانیم راه حلی برای استفاده از منفعت های این شبکه ها پیدا کنیم و در عین حال جلوی ضررهایش را بگیریم فکر می می کنم همه معتقدند استفاده از آن کار بدی نیست.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در روش اجرا اما اختلاف دیدگاه وجود دارد، افزود: یک دیدگاه می‌گوید تا زمانی که جلوی ضرر های آن به طور کلی گرفته نشده نباید اجازه استفاده از آن وجود داشته باشد.

اخوان گفت: دیدگاه دیگر این است که باید اجازه داد این شبکه ها آزادانه در اختیار مردم باشد و به مرور زمان جلوی ضرر آن را بگیریم. در واقع هنوز در این مورد به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌ایم و می‌توانیم بگوییم این یک معضل است.

وی با بیان این مطلب که کلید این معضل دست دولت و حتی فیلترینگ الان هم توسط وزارت ارتباطات است، تصریح کرد: البته مجموعه‌ای در قوه قضائیه و جاهای دیگر داریم که در این مورد تصمیم گیری می‌کنند و محتوای سایت‌ها را مورد بررسی قرار می دهند و محتوای مجرمانه را مشخص می کنند اما مجری فیلترینگ دولت است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: تفاوت نگاه دولت‌ها زیاد فاحش نبوده چون وزارت ارتباطات است که کار فیلترینگ را انجام می دهد. الان چند ماه است دولت تغییر کرده اما تفاوت خاصی در این حوزه ها ایجاد نشده است.

اخوان با بیان اینکه بیش از مسائل سیاسی چیزی که روی این موضوع تاثیر می گذارد توان فنی بدنه اجرایی کشور ماست، اظهار داشت: در دنیا مشابه سیاست‌های کشور ما در حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، وجود دارد، اما آنجا آن قدر این کار ظریف انجام می‌شود که کاربر در هنگام استفاده از این سرویس‌ها احساس نارضایتی نمی‌کند.

دبیر سابق مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: چیزی که رویش بحث و جدل جدی است این است که همواره به دولت از طرف صاحب‌نظران کشور فشار وارد می شود که مشکل فیلترینگ حل شود.

وی افزود: خیلی از جاها دولت به دلیل اینکه نمی‌تواند یک محتوای خاص را حذف کند مجبور به حذف کل محتوا و سرویس می شود.

کسی با شبکه‌های اجتماعی مخالف نیست

عبدالصمد خرم آبادی دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم که به صورت تلفنی در برنامه حضور داشت، در بخشی از صحبت‌هایش، گفت:شبکه اجتماعی یک ابزار است که انسان‌ها از طریق آن به صورت گروهی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و موضوعات مختلف را با هم به اشتراک می‌گذارند. شبکه اجتماعی مختص فضای مجازی نیست.

مشاور دادستان کل کشور افزود: ما در بحث های فیزیکی در جامعه سنتی هم شبکه اجتماعی داشته‌ایم. انقلاب ما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به پیروزی رسید و امام از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را بردند. مساجد شبکه‌های اجتماعی انقلاب بودند.

وی ادامه داد: انسان نیاز دارد با استفاده از هر وسیله‌ای که می‌تواند مسائل را با هم نوعان خودش به اشتراک بگذارد. شبکه‌های اجتماعی نو هم چیزی است که به وجود آمده و باید نهایت استفاده را از آن برد.

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه فکر نمی‌کنم کسی با شبکه های اجتماعی مخالفتی داشته باشد، افزود: چیزی که به هرحال همه دولت ها و همه مسئولان کشورها و کسانی که در جوامع خود از نظر فرهنگی و اجتماعی مسولیت دارند با آن مخالف هستند تهاجمی است که از این طریق صورت می گیرد. محتوای این ابزار توسط افرادی دیگر تعیین می‌شود و این چیزی است که با آن مخالفت وجود دارد.

خرم آبادی ادامه داد:من معتقدم باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را به خوبی تقویت کرد.

وی با بیان اینکه شبکه اجتماعی از نظر قانونی یک نوع نشریه است چون افکار مردم و عقاید آن ها را در زمینه های مختلف منتشر می‌کند، گفت: در واقع شبکه‌های اجتماعی وسیله‌ای است برای انتشار محتوا. ماده 6 قانون مطبوعات می‌گوید نشریات جز در مورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و قانون عمومی و خصوصی که در این قانون مشخص می‌شود، آزاد است.

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی هم که افکار و عقاید مردم را منتشر می‌کند از نظر ما جزو نشریات محسوب می شود، افزود: قانون می‌گوید همه نشریات آزاد هستند جز نشریه‌ای که اقدام به انتشار موارد فحشا و منکرات ، اقدام علیه امنیت جامعه، اهانت به مقدسات، افترا به مقامات، پخش شایعات و..کند ممنوع است.

این مقام قضایی گفت: ما یکی دو شبکه اجتماعی را با قاطعیت بسته‌ایم چون مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه‌ها به مبانی اسلام و حقوق عمومی مردم لطمه می‌زنند.

خرم آبادی تصریح کرد: ما هر روز بیش از 800 مورد در مورد تخلفات سایت‌ها از سوی مردم گزارشاتی داریم. ما کارگروهی داریم تحت عنوان کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که 13 عضو دارد که شش نفر از آن ها وزیر اطلاعات، ارتباطات، فرهنگ و ارشاد، دادگستری، علوم و آموزش و پرورش هستند.

وی اضافه کرد: سه عضو هم از سوی تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و نیروی انتظامی است. یک نفر هم از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر هم نماینده مجلس. این کارگروه فیس بوک و توئیتر را به دلیل مسائل قانونی و با قاطعیت فیلتر کرده‌ایم.

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تاکید کرد: مردم با فیلترینگ شبکه‌های معاند مشکلی ندارند.

دیدگاه مسؤولان واقعا شبیه هم نیست

اخوان هم در بخش دیگری از برنامه گفت: در دولت قبل قسمتی از یک جلسه از جلسات شورای عالی فضای مجازی، مسائلی مرتبط با این موضوع مطرح شد. در دولت جدید هم در یکی از جلسات بعضی از اعضای حاضر در جلسه بازهم اشاره‌ای به این موضوع داشتند که باید در مورد آن تصمیم گیری شود. قرار شد کارهای کارشناسی انجام شود و گزارش آن ارائه شود.

وی افزود: دیدگاه مسؤولان واقعاً شبیه به هم نیست و اختلاف سلیقه وجود دارد. این تفاوت سلیقه هم لزوماً به مسائل فنی و تکنیکی ارتباط ندارد و بعضاً مسائل حاشیه‌ای هم روی این دیدگاه‌ها و سلایق تاثیر می‌گذارد.

درست نیست که یک مسؤولی بیاید و از یک شبکه اجتماعی فیلتر شده استفاده کند

خرم آبادی در بخش دیگری از برنامه، گفت: استفاده کردن از شبکه‌های اجتماعی یک مطلب است و ممنوعیت آن مطلبی دیگر. وقتی یک نهاد قانونی آمدند و به این نتیجه رسیدند که این شبکه اجتماعی مصداق مطبوعاتی هستند که ماده شش قانون مطبوعات بیان می‌کند، درست نیست که یک مسئولی بیاید و از این شبکه اجتماعی استفاده کند. ما اخیراً جلسه ای تشکیل دادیم و وزرا هم شرکت داشتند.

دبیر کارگروه موسوم به فیلترینگ افزود: همه مسئولان به اتفاق در آن جلسه گفتند هرجا محتوای مجرمانه علیه اخلاق، عفت عمومی، مقدسات و… باشد باید با قاطعیت جلوی آن را گرفت. ممکن است مسئولی بگوید می‌توان محتوای مجرمانه‌اش این شبکه را کنترل کرد و به محتوای غیرمجرمانه آن اجازه انتشار دهیم.

وی ادامه داد:ما معتقدیم محتوای غیرمجرمانه و مجرمانه فیس‌بوک از هم قابل تفکیک نیست که در این زمینه با برخی از دوستان اختلاف سلیقه داریم. اگر کسی موافق ادامه فعالیت نشریاتی باشد که به اصول اسلام توهین می کند، قانون اساسی را قبول ندارد و نمی تواند در این کشور مسولیت داشته باشد.

خرم‌آبادی گفت: شبکه‌های اجتماعی خارجی از چند جهت برای جامعه ما مضر هستند. حالا دیگران یا از این ضررها اطلاع ندارند، یا اطلاع دارند و با ما هم عقیده نیستند.

این یعنی مسخره کردن فیلترینگ!

اخوان هم در بخش دیگری از «دیروز، امروز، فردا» گفت: اگر بیایم و فیلترینگ را انجام دهیم و بعد خودمان ابزارهای فیلترشکن را در دست عموم مردم قرار دهیم یعنی خودمان با دست خودمان برای شهری که سر راهمان بوده، کمربندی ایجاد کرده‌ایم. از این طرف کاربران به وفور از فیلترشکن استفاده می‌کنند و ما (حاکمیت) فیلترشکن‌ها را مسدود نمی‌کنیم. این یعنی مسخره کردن فیلترینگ.

وی تاکید کرد: اگر شبکه اجتماعی مثل فیس‌بوک اگر قرار است فیلتر شود دیگر کسی نباید به آن دسترسی داشته باشد، ولو با فیلترشکن. ما با این کار در جامعه پارادوکس ایجاد می‌کنیم و در ذهن مردم نوعی دوگانگی دیده می‌شود که اگر قرار است فیس‌بوک فلیتر باشد چرا با یک نرم‌افزار ساده می‌توانم به آن دسترسی داشته باشم؟ حتماً مساله‌ای پشت پرده وجود دارد.

اخوان با بیان اینکه مردم با فیلترینگ مشکلی ندارند بلکه با فیلترینگ بد مشکل دارند، اظهار داشت: فکر می‌کنم همه قبول دارند ما در خانه‌هایمان نباید به محتوای غیراخلاقی دسترسی داشته باشیم. این نوع فیلترینگی که امروز داریم قطعاً جواب نمی‌دهد. فیلترینگ هوشمند در دنیا وجود دارد و جواب هم می‌دهد.

مهدی اخوان افزود: ما بعضاً در این مورد عمد می‌بینیم. در کشور ما کارهای سخت و مشکل زیادی انجام می‌شود و ما از سدهای مشکل به راحتی عبور می‌کنیم اما تهیه یک نرم افزار و سخت‌افزار نسبتاً ساده مثل فیلترینگ هوشمند را که در دنیا جواب داده، گاهی برای دولت سخت می‌شود، حتی اگر به توانمندی داخلی هم نخواهیم اعتماد کنیم می‌توانیم این سامانه را وارد کنیم اما این کار را انجام نمی‌دهیم.

اخوان گفت: در دولت قبل، در یک بازه زمانی فیلم توهین به حضرت رسول روی اینترنت به صورت گسترده پخش شد. کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مصوبه‌ای داشتند که جلوی دسترسی به این فیلم در کشور روی اینترنت گرفته شود. این مصوبه صحیح بود و در اینترنت هم بر علیه یکی از موتورهای جستجوگر اقدام خودجوشی صورت گرفت و آن را تحریم کردند.

وی ادامه داد: در همان ایام ما به ناگاه دیدیم یک سرویس ایمیل(متعلق به همان شرکت) بدون اینکه مصوبه‌ای وجود داشته باشد قطع شد. وقتی جستجو کردیم دیدیم برخی گفتند ما نمی‌توانیم جوری عمل کنیم که جلوی سرویس ایمیل مردم گرفته نشود و این هم باید قطع شود. همان آقایانی که تا دیروز می‌گفتند این تفکیک امکان پذیر نیست بعد از بحث و صحبت و حتی تهدید فردای آن روز این تفکیک را انجام دادند و آن سرویس ایمیل از فیلتر خارج شد.

بحث دارد سمت فیلترینگ می‌رود

خرم آبادی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، گفت: ما آماده‌ایم راجع به شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم اما بحث به سمت فیلترینگ می‌رود. بحث این است که آیا فیلتر فیس‌بوک و تویتر درست است یا خیر و آیا مردم این را قبول دارند یا خیر؟! کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و همه مسئولانی که در آن هستند معتقدند ما باید از شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را داشته باشیم و نباید مردم را از این ابزار محروم کنیم، اما فیس‌بوک و تویتر حساب خودشان را دارند. همچنان که ما معتقدیم همه باید از تلویزیون استفاده کنند اما شبکه‌هایی که مسائل ضداخلاقی را اشاعه می‌دهند ممنوع است.

وی با بیان اینکه فیس‌بوک یک سایت آمریکایی است و از سوی جوانی به نام زاکربرگ که یک صهیونیست است اداره می‌شود، تصریح کرد: زاکربرگ طبق لیست های ارائه شده بین چهار صهیونیست تاثیرگذار جهان است. این شخص آمده و چنین شبکه‌ای را ایجاد کرده است. بقیه سهامداران این شبکه‌ صهیونیست هستند. شیمون پرز رئیس رژیم‌صهیونیستی می‌گوید که «من باید از این پسر خوب یهودی تقدیر داشته باشم».

خرم‌آبادی گفت: وی می‌رود و از فیس بوک بازدید می‌کند و می‌گوید باید فیس بوک را به عنوان ابزار بسیاری از تغییرات اجتماعی تحسین کرد. علاوه بر این‌ها فیس‌بوک ابزاری است در اختیار سازمان CIA. جوانان ما وقتی در میدان‌های ورزشی ظاهر می‌شوند، وقتی با نمایندگان رژیم‌صهیونیستی مواجه می‌شوند از مسابقه با آنها خودداری می‌کنند. بعید می‌دانم جوان ما ماهیت فیس‌بوک را بداند و بخواهد از آن استفاده کند.

خرم آبادی گفت: سایت فیس‌بوک تا پیش از تبلیغاتی که برخی انجام دادند، در ردیف پائینی قرار داشت. این درحالی است که شبکه اجتماعی کلوب از این سایت بالاتر است. وقتی شبکه‌های داخلی هستند چرا باید اطلاعات خود را روی شبکه‌های اجتماعی خارجی قرار دهیم. وزیر ارتباطات کار خوبی کردند و گفتند من به شبکه‌های اجتماعی داخلی می‌روم و صفحه ایجاد و فعالیت می‌کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما فقط دو شبکه اجتماعی را بسته‌ایم و شبکه‌های اجتماعی دیگر به وفور در دسترس است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول