چگونه باید شوراهای عالی را تصحیح کرد؟

شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع رسانی، شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی و… همه برای مدیریت مطلوب فضای مجازی تشکیل شده اند ولی تا چه میزان موفق بوده اند؟ هم اکنون چه نیازی به آنها وجود دارد و چه تصمیمی راجع به آنها باید گرفت؟

این شوراها بسته به مدیرانشان، اختیارات قانونی و ابزارهای در اختیار، بودجه و میزان حمایت نظام اجرایی کشور موفقیت هایی داشته اند و فرصت هایی را نیز از دست داده اند. ادامه مسیر با همان سبک گذشته، همان نتایج را در بر خواهد داشت. بررسی کنیم سبک گذشته دارای چه سیاست هایی بوده است و چگونه می توان آن را تصحیح کرد؟

1. فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزار است برای انجام کارها به همان صورت سابق یا زمینه ساز دیدی حاکم است که بر مبنای آن روش ها و ابزارها تغییر می کنند؟ پاسخ ابزار بودن بازگشت به سبک گذشته است و پاسخ حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات سبک جدیدی است که ظاهرا تنها رهبر معظم به آن اعتقاد عملی دارد.

2. استفاده از دوستان و آشنایان در مسئولیت های مهم و رها کردن افراد خبره و باسابقه که سبب شده است کارها بارها و بارها تکرار شوند و ابتکار و تحول و پرش کمرنگ باشند. این مسئله عمومیت ندارد ولی در کل باعث ضعف خواهد شد.

3. اختلاف بین مراکز قدرت در موضوع فاوا که سبب می شود همدلی به جدایی منجر شود. در فضای مجازی که مشخصه اصلی آن کارهای تعاملی، جمعی و ارتباطات بیشتر است، این اختلافات سم کشنده است که منشا آن در دو مورد قبلی است. الحمد لله با تدبیر رهبری و تشکیل شورای عالی فضای مجازی انتظار می رود، رییس جمهور محترم، روسای قوای کشور و بقیه مسئولین عالی رتبه نظام، این موضوع را ریشه کن کنند که ممکن نمی شود الا با تفکر فراسازمانی در برنامه ها، ساختارها و مصادیق اجرایی.

4. توجه نکردن به ویژگی های مهم پروژه های موفق در فضای مجازی، مانند همراستا بودن با زمان، رشد نمایی و نه خطی، شبکه ای کار کردن، بها دادن به ابتکار، استفاده از توان مردمی و انتخاب شیوه تعینی و نه تعیینی.

همین مقدار را اگر تصحیح کنیم بسیار پیشرفت می کنیم.

علیرضا طالب‌پور؛ مدیرعامل موسسه تبیان

انتهای پیام/.

توضیح: این یک یادداشت و منعکس کننده نظر شخصی نویسنده است. در صورتی که نظری غیر از این دارید، از این طریق حرف‌های خود را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول