باعث شده‌ایم که فیس‌بوک دائما در سود باشد

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، نشست «شبکه‌های اجتماعی زرد» با حضور حسن گوهرپور، نویسنده وبلاگ آدم‌های مثلثی روز یکشنبه در فرهنگسرای فناوری اطلاعات تهران برگزار شد.

در این نشست به مزایا و معایب حضور در شبکه‌های اجتماعی پرداخته شد. گوهرپور در ابتدای این نشست گفت: من چندان با نام گذاری شبکه‌های اجتماعی زرد موافق نیستم.

وی در ابتدای سخنان خود به حضور شبکه‌ها و فعالیت در فضای مجازی اشاره کرد: وبلاگ‌ها نسل اول ارتباطات بودند که کاربر می‌توانست مطالب خود را در آن منتشر کند، اما اشکال اساسی به این پدیده وارد بود و آن اینکه کاربر نمی‌توانست به صورت آنلاین با مخاطب در ارتباط باشد. بنابراین این تکنولوژی به مرور زمان تکامل پیدا کرد و فضا دارای جذابیت‌های بیشتری شد به این معنا که شبکه‌های اجتماعی روی کار آمدند و همه کاربران در یک لحظه به صورت آنلاین می‌توانستند به تبادل ارتباطات بپردازند.

این روزنامه نگار در همین راستا افزود: با رواج این شبکه‌های اجتماعی این سوالات ایجاد می‌شود که آیا موارد علاقمندی طیف بزرگی از مردم در سراسر جهان یکی است؟ ما چه اطلاعاتی داریم که علاقه‌مندیم آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟ آیا روش‌های اشتراک گذاشتن علاقمندی‌ها یکسان است؟

وی از دست‌های پنهان در جهت‌دهی به حضور و فعالیت افراد در شبکه‌های اجتماعی یاد کرد و اذعان داشت: امروزه کسانی که سرمایه و قدرت بیشتری دارند خواهان تسلط بر جهان هستند؛ این کشورها می‌خواهند هم تجارت و کسب شود داشته باشند و هم فکرشان در کشورهای مختلف گسترش دهند. در گذشته برای این هدف به کشورها حمله می‌کردند اما امروز وارد بازی سنتی فکر شده‌اند و به دنبال سلطه بر فکر مردم این کشورها هستند.

او در تشریح ساده این روند بیان کرد: این کشورهای سلطه‌جو با دریافت اطلاعاتی در بدو ورود از کاربران، علایق آنان را شناسایی می‌کنند و بر اساس علایق فکری و سلیقه افراد در کشورهای مختلف مانند ایران، عراق و… فضای فکری خاصی طراحی می‌کنند و به ان جهت می‌دهند.

گوهرپور با برشمردن حدود 24 شبکه اجتماعی در دنیا برای گروه‌های خاص و با اهداف خاص اذعان کرد: ما تنها با چند مورد از این شبکه‌ها آشنایی داریم که یکی از آنها فیس بوک است.

دلسوزی قرار دادن رایگان فضا برای اطلاعات شخصی شما

او درباره نحوه فعالیت هرم های قدرت در شبکه ‌اجتماعی فیس بوک گفت: بر اساس اطلاعاتی ارائه شده، آنها برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند. فرصتی برای رفتارهای اجتماع ایجاد می‌کنند. لازم هم نیست جای دیگری برویم. می‌توانیم دوستانمان را پیدا کنیم، از اطلاعات مهم به اشتراک گذاشته شده استفاده کنیم، در عین حال امنیت حضور افراد هم حفظ می‌شود.

حسن گوهرپور در توضیح امنیت حضور گفت: فرد می‌تواند با داشتن هویت اصلی با ماسک‌هایی در صفحات مختلف جستجو کند. این امنیت حضور باعث می‌شود که فرد بدون اینکه کسی متوجه شود از فضای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

او در ادامه به مزایا و معایب شبکه اجتماعی پرداخت و گفت: اطلاع یافتن از اخباری و اطلاعات روز، پیدا کردن دوستان قدیمی، اشتراک گذاری عکس‌ها و مطالب مفید، ایجاد شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر داخل این شبکه مانند کمپین‌ها برای حمایت از افراد خاص یا آثار باستانی در معرض تخریب و … از مزایای این شبکه‌ها هستند که خیلی خوب است. اما سوال مهم این است که چه استفاده‌ای می‌توان از این فرصت کرد؟ چه دلسوزی برای در اختیار قرار دادن رایگان این فضا برای ما وجود دارد؟

این روزنامه نگار در ادامه خاطر نشان کرد: به پیشنهاداتی که فیس بوک به شما دارد، توجه دارید؟ چند کاربر آن ایرانی است؟ چقدر از آنان مُبلغ سنت‌های فکری ماست؟ با اطلاعاتی که از خود در فیس بوک قرار می‌دهید، این فرصت را برای آنان ایجاد می‌کنید که در زمانی که شرکت‌های اروپایی سود چندانی ندارند، فیس بوک دائما در سود باشد.

او در ادامه بحث به انتشار اطلاعات شخصی، جذابیت و سرگرمی شبکه‌های اجتماعی، هویت و حریم خصوص در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و در خصوص انتشار اطلاعات شخصی گفت: من نمی‌خواهم این نوع رویکرد را نگاه بسته بنامم. اما در واقعیت برخی دوستان شخصی‌ترین اطلاعات و عکس‌های خانوادگی‌شان را در فیس بوک قرار می‌دهند. واقعا شما در زمان ورود افراد غریبه به منزلتان در فضای واقعی همانند فیس بوک رفتار می‌کنید؟ چرا آلبوم خانوادگی خود را در اختیار فضا و افرادی قرار می‌دهیم که نمی‌شناسیم؟

سرگرمی؛ جذابیت اصلی شبکه‌های اجتماعی

گوهرپور درباره ویژگی سرگرمی و جذابیت شبکه اجتماعی گفت: سرگرمی یکی از جذابیت‌های نامناسب شبکه‌های اجتماعی است. برخی از افراد تنها برای سرگرمی وارد شبکه‌های مجازی می‌شوند. این خصوصیت در شبکه‌های اجتماعی خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد. افرادی که با این هدف وارد شبکه‌ها می‌شوند، برایشان فرقی ندارد که چه اطلاعاتی را ارائه یا دریافت کند. این افراد می‌خواهند وقتشان بگذرد و هدفی از حضور خود ندارند. این بدترین نوع استفاده از شبکه‌های مجازی است زیرا برنامه‌ها و اهداف گردانندگان شبکه‌های مجازی افراد را به هر طرفی که بخواهند، سوق می‌دهند.

وی هم‌چنین بیان کرد: بسیاری از کاربران با اهداف فعالیت‌های تجاری و بازرگانی وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و ما باید حواس‌مان باشد که وارد بازی این افراد نشویم.

این منتقد رسانه درباره حریم خصوصی و فردی در شبکه‌های اجتماعی گفت: حریم خصوصی ما با یک اروپایی و عراقی و امثال آن‌ها فرق دارد. مقدمات تغییر پذیرش فرهنگ عمومی، سنت و دین است که اجماع این سه منبع حریم فردی و عمومی ایجاد می‌کند. بنابراین حریم عمومی و خصوصی که در ملت‌های مختلف، متفاوت است.

گوهرپور در ادامه به موضوع نقض حریم خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد می‌شنویم که افراد می‌گویند چه ایرادی دارد، فلان عکس را به اشتراک بگذارم؟ یا چه اشکالی دارد فلان مطلب را مطرح کنیم؟ این «چه اشکالی دارد» ها، در نهایت به این ختم می‌شود که فرمان زندگی فرد به سمتی دیگری تغییر جهت می‌دهد. این تغییر ایجاد شده در حریم خصوصی بسیار مهم است. بهتر است نقض حریم خصوصی را جزیی نبینیم و کمی کلی‌تر و در شرایط سیاسی تمامیت‌خواه که بر جهان حاکم است، به حریم خصوصی و نقض آن بپردازیم. ببینیم چه کسی می‌خواهد فرهنگ ما و نگرش ما را تغییر دهد؟

روح و جسم‌مان متعادل است؟

این روزنامه نگار با اشاره به وظیفه هر فرد در این شبکه‌ها گفت: باید بدانیم که همه ما در یک کشتی قرار داریم و به نوبه خود باید حداقل تلاشمان را برای پارو زدن داشته باشیم؛ هر کس به اندازه خود باید جهان را تکان دهد.

این روزنامه‌نگار در بحث هویت با تاکید بر تعادل روح و جسم اذعان کرد: زمان ورود به شبکه‌های اجتماعی باید بین روح و جسم‌مان تعادل برقرار کرده باشیم. در غیر این صورت با خواندن چند مطلب تحت تاثیر شدید قرار نمی‌گیرد. هویت به ارتباط روح و جسم شما بستگی دارد و این ارتباط شما را به عنوان انسانِ عاقل، ناطق و فرهیخته معرفی می‌کند. حضور ما باید هدفمند باشد و با فکر وارد این شبکه‌ها شویم.

و در ادامه افزود: باید شبکه‌های اجتماعی را همراه ماهواره، کتاب‌های ترجمه و منتشر شده، تولیدات هالیوود کنار ایران فرهنگی بگذاریم و ببینم هدف از این رفتارها چیست؟

گوهرپور در پایان جلسه گفت: شبکه‌های اجتماعی و خارجی به دو دلیل فعالیت می‌کنند، ایرانی‌ها بیشتر به دلیل مباحث اقتصادی و تجاری حضور دارند و خارجی‌ها نیز به دلیل مباحث ایدئولوژیک و اقتصادی، به انتقال فکر می‌اندیشیند و هم از این طریق کسب ثروت و پول می‌کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول