روزهای پررونق فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از دنیای اقتصاد، محبوب ترین و بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا که خبرسازترین ورود اولیه یک شرکت اینترنتی به بازار بورس را هم تجربه کرده است، گویا سال 2013 را با شرایط خوبی پشت سر گذاشته است. ابزارهای موبایل اما بیشترین سهم را در موفقیت مالی اخیر فیس بوک داشته اند، چون بیش از نیمی از درآمد حاصل از تبلیغات فیس بوک از محل تبلیغات روی ابزارهای موبایلی به دست آمده است.

به این ترتیب ارزش سهام فیس بوک در ماه های اخیر روند رو به رشدی را دنبال کرده است، اما روز پنج شنبه گذشته با ارائه گزارش عملکرد مالی این شرکت در فصل پایانی سال ۲۰۱۳ مشخص شد که ارزش هر سهم این شرکت رشد 17 درصدی را تجربه کرده که بسیار جالب توجه است. به این ترتیب ارزش هر سهم از سهام این شبکه اجتماعی بزرگ روز پنج شنبه با افزایش 17 درصدی به 90/61 دلار رسید. به عبارت دیگر، درآمد این شرکت با افزایش 63 درصدی به59/2 میلیارد دلار رسید.

مارک زوکربرگ مدیرعامل فیس بوک که این شرکت را در حدود یک دهه پیش راه اندازی کرد، حالا آن را به بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل کرده است. او در یک سال گذشته تلاش کرده است تا راهکارهای بیشتری برای آگهی دهندگان ارائه کند تا به مشتریان خود نزدیک تر شوند. از آنجایی که کاربران این روزها زمان بیشتری را روی ابزارهای بی سیم صرف می کنند، فیس بوک با ارائه راهکارهای موبایلی توانست در یک فصل گذشته درآمد 25/1 میلیارد دلاری را که برابر 53 درصد از سهم کل فروش آگهی ها و تبلیغاتش است، به دست بیاورد که این سهم در فصل چهارم سال 2012 برابر 49 درصد بوده است. حالا کارشناسان موسسه EMarketer معتقدند که تا سال 2015 فیس بوک حدود 9 درصد بیشتر از کل بازار، تبلیغات دیجیتالی را به خودش اختصاص می دهد که این میزان در سال 2012 برابر 9/5 درصد بوده است. درحالی که انتظار می رود توئیتر سهم خودش از بازار تبلیغات دیجیتالی را تا سال 2015 به 2/2 درصد برساند.

حالا این اتفاق باعث شده است که ثروت مدیران فیس بوک هم افزایش چشمگیری پیدا کند. به این ترتیب میزان دارایی های خالص مارک زوکربرگ به 6/3 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است و به این ترتیب ارزش سرمایه خالص شریل سندبرگ مدیر ارشد عملیات این شرکت هم تا حدود 100 میلیون دلار افزایش را تجربه کرده است.  کارشناسان دلیل افزایش ارزش سهام فیس بوک را در دو عامل می دانند: اول گزارش مثبت مربوط به عملکرد مالی این شرکت در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ و دوم معرفی اپلیکیشن های موبایلی جدید آنها است. فیس بوک در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ بهتر از انتظارات و پیش بینی ها عمل کرده و به همین دلیل درآمد و سود بیشتری را هم به دست آورده است. نکته جالب توجه در گزارش مالی فیس بوک آن است که برای اولین بار درآمد بخش موبایل این شبکه اجتماعی از دسکتاپ پیشی گرفته است. با این اوصاف، در حال حاضر ۵۳ درصد از کل درآمد تبلیغات فیس بوک از بخش موبایل به دست می آید. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که فیس بوک به زودی به یک شرکت بزرگ در عرصه موبایل تبدیل خواهد شد. فیس بوک در فصل چهارم سال ۲۰۱۳ توانسته درآمدی برابر 59/2 میلیارد دلار به دست بیاورد که این اتفاق باعث افزوده شدن 31 سنت به ارزش هر سهم این شرکت شد. این در حالی است که مدتی پیش کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی کرده بودند که درآمد فیس بوک در این زمان به 33/2 میلیارد دلار برسد، اما فیس بوک نتایج بسیار بهتری را به دست آورد که باعث تعجب و جلب توجه کارشناسان شد. بد نیست بدانید که این شرکت در فصل چهارم سال 2012 درآمدی برابر 59/1 میلیارد دلار را تجربه کرده بود.

بیش از 945 میلیون کاربر فعال

حالا آمارها نشان می دهند که 53 درصد از درآمد فیس بوک از تبلیغات روی ابزارهای موبایل به دست آمده است و در همین حال کاربران موبایل این شبکه اجتماعی هم از 680 میلیون کاربر فعال ماهانه در سال گذشته، با رشد 16 درصدی به 945 میلیون کاربر فعال ماهانه در سال 2013 رسیده است.
نکته جالب توجه در گزارش اخیر بلومبرگ در این مورد آن است که تحقیقات نشان می دهند نوجوانان دیگر مانند گذشته از فیس بوک استفاده نمی کنند و به شبکه های اجتماعی جدید روی آورده اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول