تحلیلی بر نتایج نظرسنجی «وبلاگ نیوز» درباره دلیل تعطیلی وبلاگ‌ها

«وبلاگ نیوز» در یازدهمین نظرسنجی خود از مخاطبان خواست تا اگر وبلاگ تعطیل شده‌ای دارند، دلیل یا دلایل تعطیلی آن را بیان کنند.

در این نظرسنجی «سرد شدن وبلاگ‌نویسان و از دست رفتن انگیزه برای وبلاگ‌نویسی» از مهم‌ترین دلایل با 37 درصد اقبال در صدر قرار گرفته است. موضوعی که به نظر می‌رسد بیش از آن‌که دلایل فنی و تغییر فناوری‌های روز داشته باشد، دلیل سیاست‌گذاری و حاکمیتی دارد.

26 درصد مخاطبان «ضعف سرویس‌دهنده‌های وبلاگ‌نویسی داخلی» را دلیل تعطیلی وبلاگ‌شان عنوان کرده‌اند. سرویس‌هایی که به‌جز معدودی از آنان که پایداری (Up time) و ماندگاری داشته‌اند، مابقی هر روز دستخوش تغییرات فراوانی شده‌اند. البته همان‌هایی هم که مانده‌اند و خود را حفظ کرده‌اند، از لحاظ توسعه نرم‌افزاری دارای مشکلات عدیده‌ای هستند.

24 درصد از مخاطبان معتقدند وبلاگ تأثیرش را در فضای مجازی از دست داده است. موضوعی که با ظهور شبکه‌های اجتماعی، بیش از پیش مطرح می‌شود و برخی از کارشناسان به آن معتقد نیستند.

21 درصد نیز «دچار شدن به خودسانسوری» را آفت وبلاگ‌شان می‌دانند. موضوعی که با برخوردهای بعضا نسنجیده و لحظه‌ای با وبلاگ‌نویسان از سوی دستگاه‌های نظارتی و قضایی، در چند سال گذشته به آن دامن زده شده است.

19 درصد از پاسخگویان هم گفته‌اند که علاقه بیش‌تر به شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را وادار به تعطیل کردن وبلاگشان کرده است. 19 درصد دیگر هم «نداشتن سوژه برای نوشتن» را از معضلات خود عنوان کرده‌اند که نشان‌دهنده ضعف محتوا در این حوزه است.

18 درصد مشکلات شخصی و 16 درصد زمان‌گیر بودن ارسال نوشته در وبلاگ را از دلایل تعطیلی وبلاگ‌شان عنوان کرده‌اند. شاید نتوان بر گزینه اول تفسیری گذاشت، اما به خوبی می‌توان 16 درصد دوم را به نوعی ضعف سرویس‌دهنده‌های وبلاگ در توسعه دانست. گرچه عادت ارسال نوشته با سرعت بالا در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران باعث شده است آن‌ها تا حدودی علاقه نوشتن در وبلاگ و صبر کردن برای مراجعه خواننده را از دست بدهند.

14 درصد از پاسخگویان وبلاگ تعطیل شده نداشتند و 5 درصد هم عدم آشنایی با وبلاگ‌نویسی را از دلایل تعطیلی وبلاگ‌شان دانسته‌اند.

به نظر می‌رسد این نظرسنجی به خوبی نشان می‌دهد که عوامل سیاست‌گذاری حاکمیتی و پیشرفت فناوری باعث شده است که وبلاگستان فارسی به نوعی در ظاهر دچار رکود شود. رسانه‌ای که به نظر می‌رسد به دلیل تفاوت‌های جدی با شبکه‌های اجتماعی، هنوز که هنوز است در فضای مجازی ایران زنده است و نفس می‌کشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول