قرار است تجربیاتم را در اختیار مرکز ملی فضای مجازی قرار بدهم

به گزارش «وبلاگ نیوز»، آرش تیمورنژاد، نویسنده، تدوینگر و کارگردان سریال اینترنتی «نفوذ» در گفت‌وگو با ایبنا، اظهار کرد: «وب‌سریال» رسانه‌ای جدید در دنیای هنر است که در چند سال اخیر در سراسر جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

وی افزود: من برای تحقیق و پژوهش، پیش از شروع ساخت این سریال، تحقیق بسیاری کردم. درباره این نوع از سریال‌ها پیشتر تنها یک مقاله ترجمه‌شده به زبان فارسی در سایت «یک پزشک» موجود بود؛ مقاله‌ای که در واقع ترجمه صفحه ویکی‌پدیای انگلیسی «وب سریال» است.

این کارگردان در ادامه درباره میزان در دست بودن منابع نظری جدید این حوزه،پس از ساخت و پخش سریال «نفوذ» گفت: واقعیت این است که اکنون، به جز آن مقاله، تنها گفت‌وگوهای من با رسانه‌های مختلف درباره وب‌سریال وجود دارد و کار علمی هنوز روی این مقوله انجام نشده است.

تیمورنژاد همچنین به نوپا بودن این رسانه در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: این رسانه جدید و نوپاست و به همین دلیل هنوز اتفاق آکادمیک درباره آن رخ نداده است. بنابراین منابع این حوزه در خارج از کشور نیز تنها گفت‌وگوهای هنرمندان و فیلمسازان فعال در این حوزه با رسانه‌هاست؛ با این تفاوت که این رسانه در کشورهای اروپایی و آمریکایی، قواعد مخصوص به خود و همچنین جشنواره‌های اختصاصی متعددی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که «از طریق چه منابعی به مقوله‌های زیبایی‌شناختی ویژه ساخت این نوع از سریال‌ها رسیده است؟» گفت: من از ترجمه گفت‌وگوهای فعالان در حوزه ساخت این نوع از سریال‌ها، به زیبایی‌شناسی خاص این گونه آثار رسیده‌ام. همچنین قرار است تجربیاتم در ساخت این نوع از سریال را در اختیار مرکز ملی فضای مجازی در ایران قرار دهم و آن‌ها مکتوب کردنش را برعهده بگیرند.

تیمورنژاد همچنین درباره لزوم بومی‌سازی این نوع از سریال‌ها در کشور گفت: من به مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرده‌ام که همراه با گرفتن دانش تئوریک این حوزه، باید تجربیات، شرایط و اتفاقات ایرانی به آن اضافه شود. تنها راه پیشرفت در راه ساخت این سریال‌ها، بومی کردن آن‌هاست.

تیمورنژاد در پایان از برگزاری یک نشست تخصصی درباره ساخت «وب سریال» با حضور هنرمندان و تئوریسین‌های هنر ایرانی و مرکز ملی فضای مجازی در اسفند امسال (1392) خبر داد.

فصل نخست وب‌سریال «نفوذ» با نویسندگی، تدوین و کارگردانی آرش تیمورنژاد در سال گذشته (1391) در 10 قسمت و با بازی نفیسه روشن، فرامرز روشنایی، ارسلان قاسمی، ترلان پروانه و دنیا آبرون، تهیه و پخش شد.

پخش فصل دوم این سریال نیز همزمان با میلاد حضرت رسول اکرم(ص) در سایت اینترنتی این سریال شروع و تا 10 اسفند جاری (1392) به صورت هرهفته پخش دو قسمت سریال، ادامه خواهد داشت. در این فصل علی‌رام نورایی، کاوه آهنگر و پندار اکبری به گروه بازیگران سریال اضافه شدند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول