برخورد بخشنامه ای برای تبلیغ طلاب در فضای مجازی به نتیجه نمی رسد

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی فضل الله نژاد، معاون آموزش دفتر توسعه وبلاگ دینی در مورد فعالیت طلاب در فضای مجازی بیان کرد: در یک نگاه کلی، طلابی که در فضای مجازی حضور دارند به سه گروه تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: یک دسته افرادی هستند که مانند دیگر افراد صرفا یک کاربر معمولی هستند و تعامل آنها در استفاده و یا نشر مطلب با این فضا مانند دیگر افراد است و حتی بسیاری از آنها خود را به عنوان یک طلبه معرفی نمی کنند و قابل شناسایی هم نیستند.

فضل الله نژاد تصریح کرد: دسته دیگر کسانی هستند که هدف آنها از فعالیت در این فضا صرفا فعالیت مذهبی و نشر محتوای دینی است. این گروه معمولا از لوازم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با اطلاع نیستند و فعالیتشان موثر نیست.

معاون آموزش دفتر توسعه وبلاگ دینی بیان کرد: اما دسته سوم، کسانی هستند که علاوه بر داشتن نقش فعال و موثر به عنوان یک طلبه که در هر عرصه ای وظیفه تبلیغ و پاسخگویی در فضای مجازی را بر عهده دارند، از خصوصیات شبکه های اجتماعی غافل نبوده و با توجه به آن، جایگاه مناسب خود را در این فضا پیدا می کنند.

شناخت مخاطب؛ اولین گام برای تبلیغ در فضای مجازی
وی ادامه داد: از آن چه که بعد از چندین سال حضور گروه ها و قشرهای مختلف از افراد جامعه در اینترنت و بازخورد رفتارهای آنها به دست می آید، می توان گفت دسته دوم علیرغم قصد و نیتی که دارند، به خاطر عدم شناخت فضا و توجه به روحیات مخاطب اینترنتی، نمی توانند موفقیتی که قصد دارند را به دست آورند. شناخت مخاطب و روحیات و زبان مناسب برای تبلیغ، از اولین اصول تبلیغ دینی است که شامل فضای مجازی نیز می شود.

فضل الله نژاد در پاسخ به این سوال که چه نسبتی میان تبلیغ سنتی و تبلیغ مجازی برقرار است، اظهار کرد: تبلیغ در فضای مجازی، مانند تبلیغ سنتی یکی از انواع تبلیغ است. بنابر این اصول کلی مربوط به تبلیغ شامل هر دو می شود. ولی در امور جزئی، هر یک از قواعد خاص خود پیروی می کنند؛ برای مثال، اگر سخنرانی روی منبر نیاز به صدای رسا و قوت در بیان دارد، در فضای مجازی که بر متن و نوشتار استوار است، قدرت قلم و جذابیت آن حرف اول را می زند.

لزوم تلاش برای حضور حداکثری طلاب در فضای مجازی
وی ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر اهمیت فضای مجازی و تاثیر گذاری آن از سوی همگان فهمیده و پذیرفته شده است و بخش های مختلف در حوزه علمیه نیز بیش از دیگران به این امر توجه داشته اند و تلاش های متعددی در جهت پر رنگ تر کردن حضور طلاب در عرصه های مختلف تبلیغ مجازی انجام شده است. اما نکته مهم این است که فعالیت در فضای مجازی نیاز به پشتیبانی خاصی ندارد و هر یک از طلاب که علاقه مند باشند، به راحتی امکان این کار را خواهند داشت.

معاون آموزش دفتر توسعه وبلاگ دینی اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی در میان نهادهای حوزوی در بخش تبلیغ سابقه طولانی دارد و در تبلیغ مجازی نیز از سابقین بوده است. اما با توجه به گستردگی فضای کار در این بخش، هم دفتر تبلیغات و هم نهادهای دیگر که این عرصه به مسئولیت های آنان مربوط می شود، باید دو امر تشویق و آموزش را در دستور کار قرار دهند. چون ممکن است بسیاری از طلاب هنوز به اهمیت امر واقف نشده باشند و از این رو نیاز به تشویق و ترغیب دارند. از سوی دیگر آشنا نبودن به فضا باعث اتلاف وقت و نیروی بسیاری از افراد می شود. بنابر این با ارائه آموزش از طرق مختلف، می توان زودتر به هدف رسید.

ساماندهی رسمی فعالیت های طلاب در فضای مجازی امکان پذیر نیست
فضل الله نژاد بیان کرد: حضور در فضای مجازی و همچنین فعالیت تبلیغی طلاب در این فضا، از نوعی نیست که قابلیت ساماندهی و هرگونه مدیریت رسمی و سازمانی را داشته باشد و هر گونه تلاش و اجبار در این امر نیز به شکست می انجامد. همان طور که عرض کردم، نهایتا می توان از نهادهای حوزوی و تبلیغی انتظار داشت که در زمینه آموزش، تشویق، پشتیبانی علمی و فنی به طلاب علاقه مند و فعال یاری برسانند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی طلاب باید تشکلی که به طور رسمی فعالیت های آنها را در فضای مجازی سامان دهی کند داشته باشند؟ اظهار کرد: اما بحث شورای عالی فضای مجازی جداست و باید دید در دستور العمل کار آنها در این زمینه چه تدبیری اندیشیده شده است و در همان مسیر اقدام کنند که البته آن هم نمی تواند در راستای ساماندهی و هر گونه برخورد بخشنامه ای در این فضا باشد. برخورد بخشنامه ای برای تبلیغ طلاب در فضای مجازی به نتیجه نمی رسد.

فضل الله نژاد در پایان عنوان کرد: البته با توجه به اهمیت مباحث دینی و مذهبی و لزوم معتبر بودن اشخاص و منابعی که در این زمینه اقدام به نشر محتوا می کنند، به نظر می رسد لازم است طلاب و روحانیونی هم باشند که از طرف مراکز رسمی حوزوی و دینی معرفی شوند تا مخاطبان نسبت به سخنان و مطالب آنها و همچنین پاسخ های آنان به خصوص در زمینه مسائل شرعی اطمینان خاطر داشته باشند که البته این کار نیز سال هاست انجام می شود و مراکز مختلف و حتی دفاتر مراجع از طریق پایگاه های اینترنتی و حتی فضاهای گفت وگوی مستقیم، پاسخگوی سوالات و نیازهای دینی مردم هستند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول