اندونزی، قربانی جدید جاسوسی امریکا

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از جوان‌آنلاین، افشاگری های ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان داد که مقامات امنیتی و جاسوسی آمریکا در این زمینه حتی از نزدیک ترین متحدان خود نمی گذرند و در اتاق کار دوستانی همچون آنگلا مرکل نفوذ کرده و همچنین گفت و شنودهای موبایلی صدراعظم آلمان را رصد می کنند.

پس از این دست از افشاگری ها برای تمامی دولت های جهان یقین حاصل شده است که آمریکا از همه، حتی مقامات و شهروندان خودش نیز جاسوسی می کند. این مسئله نشان می دهد که مقامات امنیتی آمریکا به اندازه ای احساس ترس دارند که با بی اعتمادی کامل درصدد آن هستند تا بدانند «نظر واقعی متحدان و مخالفانشان در قبال سیاست های آمریکا چیست؟»

این افشاگری ها باراک اوباما را مجبور کرده که رئیس آژانس امنیت ملی کشور را تغییر دهد تا حداقل بخشی از آبرو و اعتماد را به این کشور باز گرداند. این در حالی است که نیویورک تایمز بر اساس اسناد اسنودن در تازه ترین گزارش خود از جاسوسی های جدید آمریکا در اندونزی خبر داده است؟

اندونزی از متحدان اصلی آمریکا در حوزه آسیا – پاسیفیک است که می تواند سیاست های آمریکا را در حوزه شرق و جنوب شرق آسیا پشتیبانی کند تا به مقصود لازم برسند. با این وجود از جاسوسی های آمریکا در امان نیست.

در بین متحدان نیز بسیاری از کشورها برای فرار از جاسوسی های پی در پی آمریکا به این مسئله می اندیشند که به سمت استفاده از «اینترنت ملی» پیش بروند. سیاستی که ایران و روسیه سال ها است نسبت به آن اطلاع رسانی کرده و جدای از اینترنت ملی خواهان خروج «تمرکز» دنیای بی حد و مرز اینترنت از نیویورک آمریکا هستند.

جاسوسی های اینترنتی اگر چه اطلاعات قابل توجهی از دنیا در اختیار آمریکا قرار داده و موضع غیررسمی اما واقعی متحدان و دشمنانش را برای آن روشن کرده است، اما افشای این جاسوسی ها اعتبار سیاسی آمریکا را در بین دولتمردان و شهروندان کشورهای سراسر دنیا ، حتی در بین شهروندان خود از بین برده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول