محوریت «نفوذ»، سبک زندگی است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فارس،سریال «نفوذ» اولین سریال اینترنتی ایران به شمار می‌رود که فصل اول آن در 10 قسمت 9 دقیقه‌ای ساخته شده است.

این سریال با همکاری مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای آفتاب، توسط مؤسسه سینمایی بهاران فیلم تولید شده است و نفیسه روشن: بازیگر نقش بهار علوی، علیرام نورایی: بازیگر نقش فرمانده،

فرامرز روشنایی: بازیگر نقش تروریست، پندار اکبری: بازیگر نقش دستیار فرمانده، ارسلان قاسمی: بازیگر نقش برادر بهار علوی،

ترلان پروانه: بازیگر نقش همسایه خانواده علوی، کاوه آهنگر: بازیگر نقش جوان هکر و دینا آبرون: بازیگر نقش دستیار تروریست به کارگردانی و نویسندگی آرش تیمورنژاد در آن ایفای نقش کرده‌اند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگو با کارگردان این سریال اینترنتی است:

چطور شد به فکر ساختن سریال اینترنتی افتادید؟

من همواره شاهد به اشتراک گذاشتن فیلم‌ها و سریال‌ها در سایت‌های دانلود فارسی زبان بودم که اغلب آنها با کم حجم سازی‌های غیر استاندارد و دانلودهای دشوار همراه بودند برای همین به این فکر افتادم که می‌توان فیلم یا سریالی مختص اینترنت ساخت و بسیار خوب و بدون مشکل برای دانلود ارائه کرد. بدین خاطر مطابق عادت همیشگی که قبل از ساخت فیلم‌هایم در مورد سوژه و نوع ساخت آنها تحقیق می‌کنم تا کار تکراری انجام ندهم به سراغ تحقیق در مورد این فکر جدید رفتم. در ایران که چیزی با عنوان سریال اینترنتی پیدا نکردم اما با سرچ انگلیسی به مطالب فراوانی پیرامون این مقوله دست یافتم و متوجه شدم سریالهای اینترنتی سالهاست در غرب ساخته و ارائه می‌شود و مخاطبان بسیاری دارد و فهمیدم سریالهای اینترنتی، برای جوامع پر مشغله و زندگی‌های شتابناک امروز طراحی شده است، تا افراد در اندک فراغت روزانه خود، لذت دیدن و دنبال کردن ماجراهای سریالی و جذاب را در اختیار داشته باشند.

پس یک دوره تحقیق کامل در این باره انجام دادید؟

-بله. تاریخچه سریال‌های اینترنتی به سال 1995 برمی‌گردد، در این سال، شرکت Bullseye Art  نخستین سریال اینترنتی جهان را تولید کرده است. این روند از همان سال ادامه پیدا کرده تا اینکه در بین سال‌های 2004 تا 2006 چند سریال اینترنتی مستقل موفق به کسب محبوبیت جهانی شده اند و در 1 سال بالای 100 میلیون بیننده از سراسر دنیا را به خود اختصاص داده اند که می توان از برترین آنها با عنوان Red Vs. Blue  نام برد. از سال 2009 هم آکادمی بین المللی سریال‌های اینترنتی تاسیس شده است و در 4 کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا و ایتالیا جشنواره‌های سالیانه «وب سریال» برگزار می‌کند که معروف‌ترین آنها holly web festival مربوط به کشور آمریکاست، این آکادمی قوانین و استانداردهایی را هم برای ساخت سریالهای اینترنتی مشخص کرده است تا سریالها در شرایطی مشابه با یکدیگر به رقابت بپردازند مثل زمان 5 الی 15 دقیقه برای هر وبیزود، به قسمت‌های سریال اینترنتی وبیزود می گویند، بر وزن اپیزود.

این تجربه با جذب مخاطب همراه بود؟

سه عامل بسیار مهم در این میان وجود دارد. همه جا در دسترس بودن و پخش همزمان جهانی به محض آپلود شدن بر روی اینترنت. انتخاب زمان دیده شدن از سوی مخاطب نه تولید کننده، یعنی نیاز نیست مخاطب در زمان و مکان خاصی مانند سینما یا مقابل تلویزیون حاضر باشد تا مشاهده فیلم را از دست ندهد.

ماندگاری ابدی در فضای مجازی به علت دانلود و به اشتراک گذاری فراوان به نحوی که صاحب اثر توانایی جلوگیری از تکثیر و یا جمع آوری آن را ندارد. هم اکنون بنده به عنوان سازنده نفوذ نمی‌توانم آن را از اینترنت جمع کنم تا دیگر کسی مشاهده‌اش نکند.

این مزیت‌ها، سه مزیت تبلیغاتی بزرگ و منحصر به فرد نیز هستند که هیچ نوع از تبلیغات دیگر آنها را ندارد. به همین خاطر سریالهای اینترنتی در جهان با استقبال وسیعی از سوی بخش‌های تبلیغاتی روبرو شده و کمپانی‌های بزرگی چون سونی، سامسونگ، توشیبا، تویوتا و بسیاری دیگر از برندهای مهم دنیا به سراغ آن آمده‌اند و همین امر رونق خاصی به ساخت و رقابت این مجموعه ها داده به نحوی که امروزه ما شاهد حضور بازیگران مطرح هالیوود در این سریالها هستیم. خوشبختانه نفوذ هم با توجه به اینکه اولین سریال اینترنتی بوده، اما با استقبال خوبی از سوی جوانان روبرو شده است.

پس احتمال دارد این نوع سریال سازی به اصطلاح بگیرد و کارگردان‌ها به سراغش بروند؟‌

-فعلا تنها سریال اینترنتی موجود در ایران ما هستیم، در آسیا نیز به جز ژاپن هنوز کشور دیگری سریال اینترنتی نساخته است.در مورد استقبال هم می توانم بگویم خارج از تصور ما صورت پذیرفت، پس از شروع پخش فصل اول در آبان ماه سال 91، سایت این سریال در کمتر از 1 ماه با عبور از مرز صد هزار بازدید، به رتبه 1800 سایت‌های ایرانی دست یافت و تا به امروز فصل اول سریال نفوذ بیش از یک میلیون بازدید آن هم تنها از روی وب سایت خود این سریال داشته است و حدود 300 سایت دیگر هم نفوذ را برای دانلود قرار داده‌اند که آمار بازدید آنها در دست نیست، برخی از آن سایتها در زمره پر بیننده‌ترین سایت‌های ایران هستند.

تحقیق پیرامون سریال چقدر طول کشید و شما چه مراحلی را طی کردید؟

-پس از مطالعه و جمع آوری اطلاعات تصمیم به آن گرفتم تا اولین سریال اینترنتی ایران را بسازم، قدم اول طرح داستان سریال و یافتن سوژه  بود، دیدم بیشترین حضور در اینترنت را جوانان دارند و مقوله هک و ربوده شدن اطلاعات شخصی موضوعی است که برای جوانان جذابست و بار آموزشی هم دارد. با یکی از دوستانم که در رشته نت دانشگاه شریف تحصیل کرده بود مشاوره کردم و طرح اولیه را نوشتم و تلاشم را برای یافتن سرمایه‌گذار و گرفتن مجوز آغاز کردم. چون این سریال اولین بود و هیچ پیش زمینه‌ای برای افراد وجود نداشت بسیاری از شرکتها حتی حاضر به شنیدن توضیحات نمی‌شدند اما دست آخر و با کمک دوستان، موسسه آفتاب پذیرفت تا بخشی از سود سالانه خود را که صرف تبلیغات آخر سال می‌کرد، به ساخت سریال اینترنتی نفوذ اختصاص دهد از سوی دیگر جناب آقای افشین صادقی مدیر بهاران فیلم نیز که همیشه حامی جوانان فیلم ساز بوده‌اند، دفتر و تجهیزات فنی ساخت سریال را در اختیار ما گذاشتند. فیلمنامه را نوشتم و به دنبال مجوز راه افتادم، وزارت ارشاد، صدا و سیما و بنیاد بازیهای رایانه‌ای همگی گفتند هیچ تعریف و مجوزی برای ساخت سریال اینترنتی موجود نیست، دست آخر فیلم نامه را به ناجی هنر ارائه کردم و مجوز نظم و امنیت ساخت فیلم برایش گرفتم و از سوی دیگر مجوز تاسیس وب سایت پخش فیلم در فضای مجازی کشور و با تلفیق این دو وارد پیش تولید شدیم، بنا بر تجربیات قبلی فیلم سازیم دوستانم در این عرصه را گرد هم جمع کردم و شرایط پروژه را برایشان توضیح دادم و همگی دست یاری به من دادند تا با تحمل دستمزد اندک و کار فشرده نفوذ آماده و ارائه شد که بنده از برخی از آنان تشکر ویژه دارم، وحید مشاری، اعظم صباغ، علی علمی نیا، کاوه آذرآئین، مریم یاوری، مجید گل سفیدی نفیسه روشن و امیر عطرچی.

مواجه مخاطبان با سریال چگونه بود؟

بخشی از دیدگاه‌ها را می‌توان در بخش ثبت نظرات دید، تا 95 درصد ابراز رضایت کرده‌اند از کلیت کار، نقایصی هم در فصل اول بوده که بسیاری از آنها در فصل دوم بر طرف شده، البته تقریبا تمامی این نقص‌ها به نداشتن بودجه مناسب باز می‌گردد ولی این را می توانم به جرات بگویم نفوذ خوب از آب در آمده چون اگر غیر از این بود در این دنیای مملو از فیلم و سریال کمتر جوانی وقت و هزینه می گذاشت تا هر هفته قسمت جدید سریال ما را دانلود کند و ببیند. ما هم اکنون حدود 10 هزار بیننده ثابت داریم که هر قسمت که می آید به سرعت سریال را دانلود می‌کنند و می‌بینند.

فقط یک نکته در مورد بینندگان دارای اهمیت است و آن مقایسه نکردن سریال اینترنتی با فیلمها و سریالهاست که آن هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، برخی از دوستان می گویند زمان 10دقیقه برای هر قسمت کم است و یا مطابق قوانین فیلم نامه نویسی، معرفی شخصیت، طرح موضوع، نقطه عطف، گره افکنی و . . . در نفوذ انجام نمی شود.این دوستان ابتدای امر باید  آشنایی پیدا کنند که در مقابل مقوله مدرن و جدیدی قرار گرفته اند که با فیلم و سریال تلویزیونی متفاوت است و قواعد خود را دارد.

ما یک فیلم بلند 120 دقیقه ای نساخته ایم که بعد آن را تکه تکه کنیم و در بخش‌های 10 دقیقه‌ای پخش کنیم. ما سریال اینترنتی ساخته ایم که طبق استاندارد آکادمی بین المللی وب سریال باید زمانش بین 5 تا 15 دقیقه باشد. یکی از شاخص‌ترین سریالهای اینترنتی 5 سال اخیر جهان، شهر الکتریکی است که تهیه کنندگی آن را هنرپیشه مشهور، تام هنکس بر عهده دارد، هر کدام از قسمت‌های شهر الکتریکی بین 5 تا 7 دقیقه است.

در زمینه های دیگر نیز مانند فیلمنامه، کارگردانی، تدوین و حتی بازیگری نیز کاملا متفاوت است و مباحثی خاص خود دارد که در خارج از کشور به صورت آکادمیک تدریس می شود. مخاطب اینترنت مخاطب سینما و تلویزیون نیست که با فراغ بال چند ساعت بنشیند و ماجرایی را دنبال کند. مخاطب اینترنت بسیار عجول است و دی پی زود تر سرک کشیدن به صفحه ای جدید، پس نگه داشتن او در یک سایت برای مشاهده فیلم فن و اصولی دارد که ما با تحقیق به آن دست یافته ایم.

در مورد کیفیت فنی فیلم هم کاملا راضی بوده اند. در نفوذ 2 من سعی کردم از عوامل، تجهیزات و مدیوم‌های سینمایی استفاده کنم تا تصویری جذاب و ویژه تحویل مخاطب دهم، از لنزهای سینمایی استفاده کردم که اجاره بهایشان از دوربین تصویربرداریم بیشتر بود و توسط نور پردازی و استفاده از نوعی فیلتر، رنگی سبزی را در بکراند تصویر ایجاد کردیم که حتی در فیلمهای سینمای ایرانی نمونه ای همانند آن را نمی یابید.

ما در تولید این سریال مشقت‌های بسیاری کشیده‌ایم. اما بهترین خاطره من از نفوذ مربوط می شود به یکی از شبهایی که با دوستانم مشغول آماده سازی قسمت جدید برای گذاشتن روی سایت بودیم، ساعت 3 بامداد بود و ما 35 ساعت بود نخوابیده بودیم و تلاش می کردیم سر وقت اعلام شده قسمت را به دست مخاطبین برسانیم اما به علت خستگی، کارها کند پیش می رفت تا اینکه ناگهان پیغامی در بخش با بینندگان سایت ظاهر شد. در آن نوشته شد بود ما جمعی از دانشجویان هستیم که همگی با هم قسمتهای سریال نفوذ را دنبال می کنیم. همیشه تا ساعت 2:30بامداد قسمت جدید را ارائه می کردید و ما به عنوان اولین نفر آن را می دیدیم. امشب کی قسمت جدید می آید ما منتظریم؟  یکی از دوستان گفت بگو نیم ساعت، گفتم نه 20 دقیقه و من برایشان 20 دقیقه را همراه با تشکر تایپ و ارسال کردم. وقتی سرم را از کیبورد بلند کردم شور و هیجان عجیبی را در همان بچه های خسته و بی خواب دیدم که برایم عجیب بود. 15 دقیقه بعد ورژن کم حجم ما روی سایت بود و اولین دانلود از سوی همان دوستان دانشجو در ساعت 3:17 دقیقه بامداد انجام پذیرفت من داشتم دست بچه ها را به نشانه تشکر می‌فشردم که مسئول فنی سایت گفت بچه‌ها آی پی این دانشجوها از هند ثبت شده تا حالا 139 بازدید از سایت داشتند الان ساعت به وقت آنجا 5 صبح است و اشک در چشمانم حلقه زد.

این سریال فصل سوم هم دارد؟

طرحش را نوشته‌ام اما تا اتمام فصل دوم و انجام جلسه مشترک با موسسه آفتاب و بهاران فیلم هیچ چیز مشخص نیست.اگر دست من باشد دوست دارم تا هفت فصل آن را ادامه دهم.البته اگر چرخه اقتصاد خوب به گردش بیفتد آینده ای پر رونق و خوب و اگر نه سالها نفوذ یکه تاز این میدان است.

با مخاطبان خود در تعامل هستید؟

-سه خواسته از مخاطبین دارم، اول با دید سریالهای تلویزیونی به نفوذ نگاه نکنند و با آگاهی از قالب جدیدی به عنوان سریال اینترنتی نفوذ را تماشا کنند. دوم پس از تماشا نظراتشان را در سایت ثبت کنند و سوم دیدن سریال نفوذ را به دوستانشان توصیه کنند.

مسئولین نظراتشان در مورد نفوذ چه بوده؟

-هر کدام از مسئولان دیده اند نظرشان مثبت بوده و آن را مناسب حال جوانان امروز تشخیص داده اند و برای بیشتر دیده شدن آن نیز در حیطه اختیارات خود کمکهایی کرده اند. اما تا به امروز نه تقدیر و تشکری انجام پذیرفته و نه حمایت مالی.

مطلبی باقی نمانده؟

-ببینید در کشور ما 2 ارگان وجود دارد به نامهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم و تحقیقات اسلامی، من انتظار و تقاضا دارم از این 2 ارگان که در شاخه هنر فعالتر عمل کرده و با بومی سازی هنر روز جهان، جامعه ما را در مقابل موج عظیم فرهنگ غرب، که کاملا در بستر هنر صورت می پذیرد، واکسینه کنند. سالهاست در ایران هنر مدرن را هنرمندان به جامعه معرفی می کنند آن هم دست و پا شکسته و بعد وزارت ارشاد وظیفه ارشادی خود را بر روی این ارائه ناقص اعمال می کند و وزارت علوم آن را در هیچ یک از مباحث درسی خود نمی گنجاند تا به صورت آکادمیک در جامعه انتشار یابد. بدین شکل هنر روز جهان یا به صورت زیر زمینی و ناقص به نفس کشیدن خود ادامه می دهد و یا در نطفه خفه می شود. کلی پیام و فرهنگ سازی در قالب این هنر نو می تواند ارائه شود که ما از نوع بومی شده اش بی بهره می مانیم و تنها می ماند نمونه غربی آن هنر همراه با فرهنگ غرب که برای جامعه ما فرستاده می شود.

چرا از کار خودم مثالی نیاورم که در نطفه است. بنده سعی کرده ام بحث سبک زندگی را در قالب هنری مدرن به نام سریال اینترنتی بیان کنم و از جوانان گرفته تا مسئولین را طرف صحبت قرار دهم. این روزها فراوان مقاله، سخنرانی و کتاب چاپ می شود در مورد سبک زندگی و ریز و درشت جوانب اجتماعی خانواده صحیح را بررسی می کنند. اما دریغ از یک سطر مطلب در مورد اینترنت و سبک زندگی امروز، دیگر در افغانستان هم سبک زندگی جوانان در ارتباط مستقیم با اینترنت و فضای مجازی است چه برسد به ایران، امروز کم نیستند آشنایی های منجر به ازدواج که از بستر اینترنت شروع شده اند، خوب حالا اگر مسئولین می خواهند کار درست انجام بدهند باید بیایند روی سریال اینترنتی سرمایه گذاری کنند تا بتوانند سبک زندگی جوان را همراه با اینترنت برایش تعریف کنند. کاری که سالها پیش غرب کرده است و جوان امروز ما نیز سبک زندگی را از همان فیلمها و سریالهای غربی که در اینترنت دم دست اوست می آموزد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول