انقلاب برای از بین‌بردن مهجوریت قرآن در فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، ابوذر منتظرقائم، فعال فضای مجازی، با اشاره به عوامل، زمینه ساز مهجوریت قرآن در فضای مجازی گفت: وقتی محیط فضای مجازی، وضعیت ها و مشخصه های امروزش را داشته باشد، شما نباید از این وضعیت، دچار شگفتی شوید. وضعیتی که در فضای مجازی ما حاکم است، یک شبکه کاملاً وابسته، با معماری است که برای دریافت محصولات رسانه ای و فرهنگی از هر جایی بیرون از ایران و خصوصاً جهان غرب، طراحی شده است.

تمام فعالیت های شما در فضای مجازی به شبکه بالایی شما وابسته است
وی ادامه داد: این معماری به عمد، اینگونه پیش رفته است که وابستگی به توپولوژی به نام استار و اکستنداستار(extended star) داشته باشد. در این ساختار و معماری، شما جزئی از شبکه ای هستید که به شکل ستاره ای گسترش پیدا کرده است و تمام فعالیت های شما در فضای مجازی به شبکه بالایی شما، وابسته است و کاربر مستقیماً نمی تواند با هم تراز خودش ارتباط گیرد.

این کارشناس ارشد رسانه تصریح کرد: در این وابستگی و اتفاقات از شما قدرت تولید محتوا و برقرار کردن توازن گرفته می شود؛ چرا که در اکثر اوقات، کسی در نقطه بالا دستی قرار دارد و می تواند دست به تنظیم مقررات و سیاست های مخالف شما بزند.

وی با مثالی این موضوع را شفاف تر کرد و افزود: مثال بارز این اتفاق در وضعیت امروز انقلاب اسلامی و دنیای استکبار است. به این معنی که وقتی شما در زیرگروه آنها قرار می گیرد، سیاست های فرهنگی و اجتماعی خودشان را برای شما تحریم می کنند. نمونه آن هم تلاشی است که برخی از افراد اصرار به ورود در شبکه های اجتماعی فیلترشده و ممنوعه مانند فیس بوک دارند با این هدف که تا مفاهیم اخلاقی و ارزشی را در این شبکه ها منتشر کنند.

منتظر قائم ادامه داد: این افراد بعد از اینکه به یک حد مشخصی از موفقیت، می رسند صفحات آنها کنترل و متوقف می شود و تلاششان از بین می رود. در معماری غربی، نمی توان بازی و فعالیت کرد. باید این معماری را برهم زد تا بتوان آن طور که باید قرآن و مفاهیم آن را انتشار داد.

نشر قرآن در فضای مجازی غربی نیاز به یک انقلاب دارد
این محقق جنگ نرم در ادامه خاطرنشان کرد: انتشار مفاهیم قرآنی در فضای مجازی متعلق به غرب، مانند این است که در یک محیط فاسدی دست به تبلیغ فرهنگ بزنید و یا اینکه بخواهید در درون نظام طاغوت، کار فرهنگی کنید. روشن است که برای از بین بردن مهجوریت قرآن در این فضا، نیاز به یک انقلاب دارید تا بتوانید ساختار را متحول کرده و امکان عمل صالح بعد از آن به شما داده شود.

وی با تاکید بر اینکه اسلام و قرآن هم بر اصل به دست آوردن محیط و بعد از آن، انتشار مفاهیم قرآنی تأکید دارد گفت: در اسلام هم اینطور است که باید ابتدا محیط را به دست آورد بعد از آن به سراغ تولید محتوا رفت. وقتی که وابستگی فنی ایجاد شده است یک وابستگی ذهنی هم به دنبال آن آمده است. افرادی که شبکه مجازی را به این حالت تعریف کرده اند می خواستند که بهره بردار در مدت زمان مشخص و در چهارچوب فرآیند های اجتماعی دچار تغییرات ارزشی، فرهنگی، اعتقادی و روانی براساس هدف گذاری های آنها شود.

این کارشناس رسانه افزود: آرام آرام مشاهده می شود، افرادی که در فضای مجازی قرار گرفته اند به دنبال همان آرمان ها و ارزش های گذشته نیستند و حاکمیت این فضای فرهنگی و ارزشی را بر خود پذیرفته اند. فرد در این فضا هم دچار ناامیدی است که علاوه بر ناامیدی، افق هایش را هم تغییر داده است و در نهایت فرد ولایت طاغوت را برخود می پذیرد.

منتظرقائم تاکید کرد: ترویج قرآن کریم و مفاهیم الهی در فضای مجازی آن چیزی نیست که فرد انتظار آن را دارد. البته تلاش هایی را در پایگاه های اینترنتی و وبلاگ ها مشاهده می کنیم، اما تا زمانی که اساس ساختار ما درست نشود، نباید امید داشت که به نتیجه مطلوب و دگرگون کننده ای دسترسی پیدا کرد.

وی ادامه داد: کسی که در ایستگاه مدیریتی یک شبکه اجتماعی قرار دارد با منافع خود، ترویج قرآن را یک سو نمی بیند، ترویج قرآن را در چهارچوب سیاست های خود تعریف نمی کند و با آن مغایر می بیند. بنابر این از او جلوگیری خواهد کرد و به سمت و سوی مدنظر خود خواهد کشید.

این پژوهشگر شبکه های اجتماعی با اشاره به موارد مهجوریت قرآن در فضای مجازی بیان کرد: این موارد می تواند شامل قطع سرویس های مجازی باشد که اگر اینچنین اتفاقی هم افتد بهترین حادثه است و حالت بدتر آن این است که چون آنها در لایه مدیریتی بالاتری نشسته اند همه فعالان اجتماعی و حقیقی را که در تلاش هستند مباحث ارزشی را ترویج کنند، شناسایی می کنند و در دنیایی واقعی هم برای آنها برنامه ریزی می کنند.

حرکت های ما برای از بین بردن مهجوریت قرآن حالت دست و پا زدن دارد
منتظرقائم تصریح کرد: برنامه ریزی هایی که آنها علیه فعالیت های قرآنی انجام می دهند، می تواند اعم از حذف و برخورد باشد تا استحاله فرهنگی، فکری و امثال آن. پس ما باید باور کنیم که در وضعیت موجود چشمانمان را باز کنیم و تا زمانی که متوجه نشویم در چه وضعیتی قرار گرفته ایم، حرکت های ما برای از بین بردن مهجوریت قرآن حالت دست و پا زدن دارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول