تأثیرات 140کاراکتری در زندگی روزمره

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از تلنا، شبکه های اجتماعی، دنیای کلمات بی پایان و بی محدودیتی است که کاربران می توانند گستره ای از انواع موضوعات مورد علاقه خود را در آن بیان کنند. اما شیوه بیان آن با توجه به ساختار هر شبکه متفاوت شده است.

در بسیاری از شبکه های اجتماعی، در فضای پیش بینی شده برای به اشتراک گذاری مطالب، محدودیتی برای کاراکترها اعمال نشده است؛ اما توییتر که به عنوان دومین شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار در جهان معرفی شده است، با  محدودیت ۱۴۰ کاراکتری خود به سرعت در میان کاربران محبوب شد.

محدود کردن جملات نوعی ساختارشکنی و نوگرایی در دنیای آنلاین بود که به سرعت نظر موافق کاربران را به خود جلب کرد.

این کوتاه نویسی که نوعی میکرو وبلاگ نویسی آنلاین است، با رعایت محدوده تعیین شده علاوه بر متن، قابلیت افزودن تصویر و فیلم را نیز دارد.

در ابتدای کار، توییتر با شعار «چه کار می کنید؟» (What are you doing?) شروع به کار کرد، اما در نوامبر سال ۲۰۰۹ شعار خود را به «چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟» (What’s happening?) تغییر داد.

فلسفه اصلی این شبکه اجتماعی، به اشتراک گذاشتن وضعیت افراد در قالب کوتاهترین جملات ممکن بود، اما به مرور به رسانه ای کاربردی در زمینه خبر، تحولات روز و حتی تجارت و تبلیغات تبدیل شد.

اما بسیاری از کاربران به محض ورود به توییتر دچار شوک نوشتاری می شنود، راحت با آن ارتباط برقرار نمی ‎کنند و احساس غریبگی می کنند.

در ابتدا خلاصه نویسی چنان دشوار به نظر می رسد که بعضا افراد تا مدتها بدون فعالیت، به بیان جملات کوتاه از بزرگان و یا بازنشر توییت های دیگران می پردازند. اما پس از مدتی حضور در این شبکه ، کم کم هنر خلاصه نویسی را فراگرفته  و به بیان نظرات خود در قالب ۱۴۰ کاراکتر و یا کمتر می پردازد، به صورتی که گاهی کاربران برای اعلام وضعیت خود، تنها به ارسال شکلک یا تک کلمه بسنده می کنند.پرداختن به روزمرگی و اتفاقات جاری در طول روز، بخش عظیمی از توییت های هر کاربر را تشکیل می دهد، و به مرور زمان اکانت کاربر تبدیل به یک دفتر خاطرات عظیم می شود.

طی آماری که شرکت پژوهشی «پیرآنالیتیکس» در سال ۲۰۰۹ با بررسی ۲هزار توییت در طول دو هفته انجام داد، مشخص شد ۴۰ درصد توییت ها حاوی سخنان بیهوده و خاطرات روزمره کاربران بوده است.

در کنار بیان اتفاقات روز؛ مطالب طنز، خبری، آموزشی، بررسی تحولات سیاسی در کنار بیان اتفاقات روز؛ مطالب طنز، خبری، آموزشی ،بررسی تحولات سیاسی جهان و حتی نقد مسایل روز نیز بحثی است که همواره در توییتر پر مخاطب بوده است، توییتر نیز در همین راستا ترندینگ را پایه گذاری کرد تا کاربران با جستجوی هشتگ سریعتر به مسایل داغ روز دسترسی پیدا کنند.

تاثیر دنیای ۱۴۰ کاراکتری بر کاربران، از محدوده دنیای مجازی نیز فراتر رفته، به گونه ای که کاربران در طول روز به دنبال اتفاقات تازه برای توییت می پردازند. در کنار همه این ها، کاربران علاقه خود را به مطالعه متن و نوشتارهای طولانی را به مرور از دست می دهند.

این عادت کوتاه نویسی و نیز امکان ارسال توییت ها به فیسبوک، باعث شده کوتاه نویسی در سایر شبکه های اجتماعی نیز رواج پیدا کند به گونه ای که بسیاری از کاربران فیسبوک با مرتبط کردن شناسه کاربری توییتر به فیسبوک شخصی، به صورت اتوماتیک توییت ها را به عنوان پست در فیسبوک به اشتراک می گذارند.

تاثیر این کوتاه نویسی بر مخاطب، رسانه و خبرگزاری ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است، هم اکنون بسیاری از روزنامه نگاران، اصحاب خبر و خبرگزاری ها، محتوای تولیدی خود را روزانه در قالب توییت های ۱۴۰ کاراکتری از طریق توییتر به اشتراک می گذارند.

ویژگی ۱۴۰ کاراکتری توییتر و تکیه بر ایجاز و کوتاهی جملات، توانسته به سرعت با مخاطب ارتباط برقرار کند، و خبر یا اطلاعات شخصی را در قالب لید کوتاه در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

مجلهٔ اینترنینمنت ویکلی با قرار دادن توییتر در فهرست بهترین های دهه؛ می گوید «محدود کردن گفته ها به ۱۴۰ کاراکتر( بیشترین رقمی که می توان در این اپلیکیشن نوشت) به شدت اعتیادآور است، کاری که بسیار آسان به نظر می رسد.»

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول