لایک بزن، شیر بخر

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از عصر ايران، دویچه وله گزارش داد؛ فروشگاهی در شهر هامبورگ به جای گرفتن پول از مشتریان در ازای عرضه شیر و نان‌، از آنان طلب لایک‌، کامنت و عکس‌های فیس‌بوکی‌شان را می‌کند.

مشتریان این فروشگاه می‌توانند بهای اجناس خریداری شده ‌را با عکس‌ها، لایک‌ها و کامنت‌های فیس‌‌بوکی‌شان بپردازند.

این فروشگاه موقتی برای حساس کردن مردم نسبت به انتشار داده‌های شخصی در اینترنت به راه افتاده است.

در «فروشگاه داده‌های کامپیوتری» همانند دیگر فروشگاه‌ها مشتریان باید برای پرداخت قیمت اجناس به صندوق مراجعه کنند.

در آن‌جا اجناس خریداری شده اسکن شده و حساب می‌شود که در ازای بهای پرداختی‌ به چه میزان اطلاعات نیاز است.

چنانچه عکس‌های بارگذاری شده در فیس‌بوک خریدار کافی نباشند، شخص می‌تواند همانجا با استفاده از آی‌پد فروشگاه‌، عکس انداخته و به این ترتیب کم بودن‌عکس‌ها را جبران کند.

خریدار می‌تواند به جای انداختن عکس، کامنت هم بگذارد. پس از انتقال داده‌ها از فیس‌بوک خریدار به کامپیوتر صندوق، داده‌ها پاک خواهند شد.

ایده این پروژه هنری از سوی فلوریان دومان، مانوئل اوربانکه و ماکسیمیلیان هوخ، سه جوان آلمانی بوده است. آن‌ها این ایده را در ابتدا به مدت یک هفته در یک بوتیک لباس در شهر هامبورگ به صورت آزمایشی به اجرا درآورند.

سه جوان مبتکر هدف از این کار خود را جلب توجه عمومی نسبت به حساسیت انتشار داده‌های شخصی در فضای مجازی خوانده‌اند. مانوئل اوربانکه می‌گوید: با این کار ما می‌خواستیم تا مردم آگاهانه‌تر نسبت به اطلاعات شخصی‌شان رفتار کنند. پرداخت جنس با استفاده از اطلاعات این موضوع را ملموس می‌کند.

این سه جوان آلمانی در هفته اول راه‌اندازی این «فروشگاه داده‌های کامپیوتری» شخصا در محل حضور دارند تا به گفته مانوئل اوربانکه «واکنش مردم» را مشاهده کنند. به گفته آن‌ها بازخوردها مثبت بوده است.

این فروشگاه منحصر به فرد که موقتی است، برای ابداع‌کنندگانش سودآور نیست. آن‌ها هنوز تصمیم مشخصی در مورد ادامه این پروژه نگرفته‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول