نقش فیس بوک و توییتر در شورش‌های اوکراین

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از باشگاه وبلاگ نویسان جوان، پایگاه راشا دایرکت، در گزارشی آورده: شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت آمریکا نقش مهمی در افزایش ناآرامی سیاسی و اجتماعی در اوکراین در هفته‌های اخیر بر عهده داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد معترضان به دولت اوکراین، از ابزارهای دیجیتال همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده فراوانی می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: نقش شبکه‌های اجتماعی در ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی اوکراین به حدی است که برخی کارشناسان، وضع اوکراین را «انقلاب فیس‌بوکی و توییتری» نامیده‌اند. فیس‌بوک و توییتر نقش مهمی در سازماندهی راهپیمایی‌های عمومی معترضان اوکراینی به عهده دارند. اما حقیقت مهم‌تر آن است که قدرت‌های خارجی از این شبکه‌ها برای ایجاد و حفظ ارتباط با معترضان و هدایت غیرمستقیم آنها استفاده می‌کنند.

راشا دایرکت در ادامه آورده است: هم‌اکنون سایت‌های فراوانی به طور مستقیم وضعیت ناآرام خیابان‌های کیف را پخش می‌کنند که برای دولت‌های غربی همچون یک مشاهده حضوری مستقیم است.

این گزارش آورده است: علاوه بر منافع خبررسانی و ساماندهی اغتشاشات، معترضان از شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری پول و ارسال کمک به گروه‌های همسو نیز استفاده می‌کنند و اینجا است که نقش سازمان‌های جاسوسی غربی، بروز بیشتری پیدا می‌کند تا بدون این که مستقیما و به طور حضوری به معترضان پول بدهند، به حساب هر کدام که بخواهند پول واریز می‌کنند و آن را به حساب کمک‌های معترضان دیگر می‌گذارند.

پایگاه راشا دایرکت ادامه داده است: روزنامه کیف پست افشا کرده که اولین راهپیمایی اعتراضی در کیف که در نهایت به بحران فعلی منجر شد، از طریق فراخوانی یک روزنامه‌نگار در فیس‌بوک کلید زده شد. فراخوانی که این روزنامه‌نگار در صفحه فیس‌بوکش گذاشته بود، طی چند ساعت بیش از 10 هزار بازدیدکننده داشت. سپس صفحات خاص اعتراض‌ به دولت اوکراین به عناوین مختلف در فیس‌بوک ایجاد شدند و به ساماندهی اعتراض‌ها و تبادل اخبار پرداختند که هر یک تا 300 هزار بازدیدکننده نیز دارند.

این گزارش افزوده است: اما توییتر در ناآرامی‌های اوکراین، بیشتر به حوزه اطلاع‌رسانی به جهان و جلب توجه به اوکراین مشغول به کار بوده است. در همین راستا اکثر صفحات توئیتر مرتبط با شورش‌های اوکراین نیز به زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند.

هم چنین آورده است: سفیر آمریکا در اوکراین، نقش مهمی در تشدید شورش‌ها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر عهده دارد. او به طور مرتب اخبار و عکس‌های اعتراض‌ها را در صفحات توییتر و فیس‌بوک خود به اشتراک می‌گذارد.

با این حال، افشای یک مکالمه تلفنی میان ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا با سفیر این کشور در اوکراین در یوتیوب، با صراحت بیشتری از نقش آمریکا در شورش‌های اوکراین پرده برداشت.

این واقعه نشان داد که دیگر فقط آمریکا و متحدانش نیستند که با سوء استفاده از شبکه‌های مجازی اقدام به پیشبرد اهداف سیاسی خود می‌کنند، بلکه رقبای آمریکا نیز نفوذ خود در فضای سایبری را تا آن حد گسترش داده‌اند که می‌توانند شنود مکالمه تلفنی دو مقام آمریکایی را در سایت آمریکایی یوتیوب منتشر کنند.

انتهي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول