نیازی به حمایت نداریم، فقط خللی ایجاد نکنند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روزنامه ایران، با روی کار آمدن دولت جدید ، موضوع تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس در گام اول، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عضویت در شبکه‌های «کلوب»، «آپارات»، «تبیان» و «زیگور» علاوه بر اینکه به وعده دولت جامه عمل پوشاند، حتی عضویت در این سایت‌های اجتماعی را به رئیس جمهوری و سایر اعضای دولت نیز پیشنهاد داد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، صفحه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات با بازدید خوبی از سوی کاربران مواجه شده است و کاربران نیز می‌توانند در ساعت‌های مشخص شده سؤالات و مشکلات خود را با وی در میان بگذارند. روند رو به رشد و موفق استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی سبب شد تا این بار سایت شبکه اجتماعی «لنزور» که برای اشتراک گذاری عکس بر روی اپلیکیشن‌های موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط شرکت «توسعه تجارت الکترونیک صبا» در دستور کار قرار گرفته و طراحی شود.

شبکه اجتماعی «لنزور» از گروه شبکه‌های اجتماعی «آپارات» و «کلوب» است که کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس، در هر لحظه و هر جایی که حضور دارند می توانند با گوشی یا تبلت خود عکاسی کرده و با لمس یک دکمه آن را به اشتراک بگذارند. این نرم‌افزار که قابل اجرا در سیستم عامل اندروید است با استفاده از قابلیت‌های تنظیمات عکس و افکت‌های متفاوت، دنیای تازه‌ای به عکس‌های کاربر می‌بخشد.

بر اساس گفته‌های مدیر شرکت «توسعه تجارت الکترونیک صبا»، این شبکه اجتماعی داخلی برخلاف نمونه‌های خارجی خود، سرعت بالایی در آپلود عکس داشته و امکان تنظیمات صفحه شخصی را برای کاربر فراهم می‌کند. همچنین نسخه IOS این اپلیکیشن به زودی روانه بازار خواهد شد. بر همین اساس در گفت‌و‌گو با محمد جواد شکوری مقدم، مدیر مؤسسه توسعه تجارت الکترونیک صبا و مدیر سایت‌های «کلوب»، «آپارات» و «میهن بلاگ» به بررسی آخرین دستاورد این شرکت یعنی «لنزور» خواهیم پرداخت. لنزوری گفته می‌شود نمونه وطنی اینستاگرام به حساب می‌آید. هر چند مدیریت این سایت بر این باور است که لنزور تنها یک نرم‌افزار بارگذاری عکس است و ارتباطی با اینستاگرام ندارد.

هدف اصلی از راه اندازی «لنزور» چیست؟
هدف اصلی ما، راه‌اندازی یک سرویس اشتراک عکس بومی روی تلفن همراه است. ما یک سال و نیم پیش اپلیکیشن «آپارات» را روی موبایل عرضه کردیم و ورژن جدید آن هم حدود 6 ماه پیش وارد بازار شده است که موفق بوده و روزانه بین 200 الی 300 هزار عدد فیلم پخش می کند که این تجربه موفق باعث شد که نرم‌افزار اشتراک عکس را هم برای کاربران داخلی طراحی و راه‌اندازی کنیم.

آیا در طراحی «لنزور» از نمونه‌های خارجی آن الگو برداری شده است؟
این طور نیست که بگوییم «میهن بلاگ» کپی «بلاگر»، «آپارات» کپی «یوتیوب» و «فیس بوک» کپی «اورکات» یا «دیجی کالا» کپی «آمازون» است. ساختار سایت‌های اجتماعی خارجی به لحاظ محتوا و مضمون، در خارج از کشور تعریف شده‌اند و این طور نیست که ما بگوییم در داخل کشور سایتی را راه‌اندازی می‌کنیم که کاملاً نو و بدیع است. با توجه به این‌که همه تعاریف از خارج از کشور می‌آید، ما سعی می‌کنیم با استفاده از زبان فارسی، تکنیک‌های داخلی و ابزارهای بومی سازی، شبیه آنها را در داخل، طراحی و پیاده سازی کنیم. شما اگر جست وجو کنید؛ حتی یک سایت اجتماعی با تعریف جدید در ایران نخواهید یافت، چرا که تعاریف سایت‌های ویدئویی یا شبکه‌های اجتماعی، مربوط به خارج از کشور بوده و ما سعی می‌کنیم با توجه به نیاز داخل، آن‌ها را بازسازی کنیم.

طراحی «لنزور» و سایر سایت‌های اجتماعی از چه زمانی شروع شده است؟
تیم ما حدود 9 سال است که در فضای وب مشغول به کار است و فعالیت‌هایمان را در ابتدا، با راه اندازی سایت «کلوب» آغاز کرده و چندی بعد، «میهن بلاگ» را خریداری کردیم و 2 سال قبل هم سایت «آپارات» را راه‌اندازی کردیم. امروز هم شاهد رونمایی از سایت «لنزور» هستیم که بیش از 15 روز است که اپلیکیشن موبایل «لنزور» لانچ شده و مخاطبین هم کمابیش از این نرم‌افزار راضی هستند.

با توجه به مدت کمی که از آغاز به کار «لنزور» می‌گذرد، تا الان چه تعداد از افراد عضو این شبکه اجتماعی شده‌اند؟
در این مدت بالغ بر 13 هزار نفر عضو این سایت شده‌اند که بیش از 60 هزار عکس هم آپلود کرده‌اند.

فقط مشترکین داخلی عضو «لنزور» هستند یا کاربران خارجی هم در این سایت عضویت دارند؟
تا الان بررسی خاصی روی این موضوع نکردیم و آمار تفکیکی از کاربران داخلی و خارجی نداریم. چون این سایت در داخل اطلاع رسانی شده است، بعید می‌دانم مشترکین خارجی داشته باشیم.

«لنزور» چند زبان دنیا را پشتیبانی می‌کند؟ آیا برنامه‌ای برای اضافه کردن زبان‌های خارجی در دستور کار دارید؟
«لنزور» فقط زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر بیشتر به دنبال این هستیم که سهمی از بازار به اشتراک گذاشتن عکس در ایران بدست بیاوریم.

با توجه به عضویت آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی داخلی نظیر «آپارات» و «کلوب» آیا حمایتی از شما به عنوان بخش خصوصی شده است یا خیر؟
حمایت از چه چیزی؟

اینکه با پویا‌تر شدن هر چه بیشتر شبکه‌های اجتماعی داخلی، مردم به جای مراجعه به سایت‌های خارجی نظیر «فیس بوک» و «توییتر»، عضو شبکه‌های داخلی شده و حداقل تعدادی از کاربران شبکه‌های خارجی به داخل منتقل شوند؟
این فضا، فضایی نیست که هر چه شما بگویید، مردم هم گوش کنند، مردم کار خودشان را می‌کنند. ما هم نیازی به حمایت هیچ بخشی نداریم و فقط خواهش ما این است که خللی در کار ما ایجاد نکنند و با تنگ نظری‌ها و تصمیمات سلیقه‌ای نظام کار ما را برهم نزنند.

معنای «لنزور» چیست و این اسم به چه مناسبت انتخاب شده است؟
این اسم نشأت گرفته از واژه «لنز» است و منظور ما از انتخاب اسم «لنزور» این بوده است که کاربران از نگاه لنز دوربین خود به اطراف نگاه کرده و عکس‌های خود را در این سایت به اشتراک بگذارند.

آینده «لنزور» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
«لنزور» در حال حاضر رقیب داخلی ندارد و ما در رقابت با عرصه خارجی سعی می‌کنیم سهمی از بازار را به دست بیاوریم. با توجه به اینکه «لنزور» از زبان فارسی پشتیبانی کرده و به دلیل حضور در دیتا سنتر داخل کشور «هاست ایران»، دارای سرعت بالای انتقال اطلاعات و همچنین دریافت تصاویر است و با توجه به رابطه کاربری ساده‌تر نسبت به نمونه‌های دیگر، به کمک ترکیب این سه محور امیدواریم سهم مهمی از بازار به اشتراک گذاری عکس را به دست بیاوریم. وقتی در دنیا «وایبر»، «واتس اپ» یا «تانگو» هست «وی‌چت» دیگر از دلیل آمدنش به بازار سخن نمی‌گوید، بلکه همه این اپلیکیشن‌ها با یک خلاقیت کوچک در اینترفیس و نه در ذات و ماهیت موضوع، متفاوت هستند و ما هم سعی کردیم اینترفیس خوبی را در «لنزور» ارائه کنیم.

یکی از مهمترین نکات در شبکه‌های اجتماعی، حفظ حریم خصوصی کاربران است. چه تدابیری برای این موضوع اندیشیده شده است؟
برای حفظ حریم خصوصی افراد در سایت شبکه اجتماعی «لنزور»، دو سطح کاربری خصوصی و عمومی تعریف شده است. در سطح خصوصی که پروفایل‌ها محافظت شده‌اند، اگر شخصی عکس‌های خانوادگی خود را آپلود و به اشتراک گذاشته باشد، تنها کسانی می‌توانند این عکس‌ها را ببینند که صفحه مورد نظر را دنبال کرده و درخواست آنها از سوی کاربر اصلی تأیید شده باشد. اما در سطح عمومی مانند «توییتر» یا «اینستاگرام»، می‌توانید صفحه کاربران را دنبال کنید و تمام تصاویر عمومی آنها را تماشا کنید.

با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و عضویت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی داخلی، بویژه سایت‌های «کلوب» و «آپارات» آیا تغییری در آمار عضویت کاربران ایجاد شده است؟ و آیا می‌توان گفت که با روی کار آمدن دولت یازدهم، حس امید در مردم برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی تقویت شده است؟
هنوز زود است که درباره این موضوع قضاوت کرد. ما در هشت سال گذشته و همزمان با آغاز دوران وب، تمام توان خود را برای ایجاد حس امید در مردم برای عضویت در شبکه‌های اجتماعی صرف کردیم و در حال حاضر، مجموع سرویس‌های ارائه شده از سوی ما 9 میلیون ساعت ترافیک را به خود اختصاص داده است. در مقایسه با گذشته هم باید بگویم که در این دوره حس امنیت برای عضویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی تقویت شده است. اینکه آقای واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عضو سایت‌های اجتماعی داخلی نظیر «آپارات» و «کلوب» می‌‌شوند و از عضویت در آنها بسیار ابراز رضایت کرده و حتی این موضوع را هم به اعضای هیأت دولت اطلاع می‌دهند، برای ما مهم است. همچنین اطلاع دارم که یک سری از اعضای کابینه و وزرا تصمیم دارند که در سایت‌های اجتماعی داخلی نظیر «آپارات» و «کلوب» عضو شوند که فعلاً اطلاعات آنها را منتشر نخواهیم کرد.

آیا برنامه‌ای برای تبلیغ گسترده این شبکه‌های اجتماعی داخلی دارید؟
تبلیغات گسترده، پول گسترده هم می‌خواهد. اینکه بتوانیم مشکلات داخلی خود را مرتفع کنیم، برایمان کفایت می‌کند. تیم ما توانست در این سال‌های سخت به راه خود ادامه دهد و تنها شرکتی هستیم که 4 سرویس پرترافیک را در کشور ارائه می‌کنیم. ما امیدواریم که اوضاع بهتر از این شود و بتوانیم سرویس‌های جدید‌تری را در کشور راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول