آیا فیس‌بوک برای «نظرسنجی» مناسب است؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور کشور با انتشار مطلبی در صفحه شخصی فیس‌بوک خود ضمن اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای فاز دوم آن، از فیس‌بوکی‌ها درخواست کرده بود نظر خود را در خصوص میزان کف در آمد برای تعیین مرز یارانه بگیران و دهک‌هایی که از دریافت یارانه حدف خواهند شد بیان کنند.

سایت خبری‌تحلیلی 598، در تحلیل این حرکت معاون اول رییس جمهور نوشت: معاون اول رئیس جمهور با این نظرسنجی اینترنتی خواهان دانستن نظر «مردم» در زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا کاربران شبکه‌های اجتماعی نماینده «مردم» هستند؟ چه تعداد از یارانه‌بگیران از فیس‌بوک استفاده می‌کنند؟ و ايا مردم مجبورند از يك راه غيرقانوني در كشور(استفاده از فيلترشكن ها) براي شركت در نظرسنجي دولت استفاده كنند؟

مراجعه به اي پي هاي كاربران فارسي زبان فيس بوك نشان مي دهد بخش اعظم و مهمي از كاربران اين سايت نا ايمن كه در داخل كشور فيلتر شده در خارج از مرزهاي ايران هستند و اينجا اين سوال مطرح است كه ايا ما اين نظرسنجي را قصد داريم صرفا بر مبناي نظر ايرانيان خارج نشين اعمال كنيم و مردم داخل را از شركت در آن محروم نماييم؟!

گفتنی است، طیف بسیاری از یارانه‌بگیران کشور را افراد میانسال و بعضا افرادی که امکان دسترسی آن‌ها به شبکه‌های اجتماعی آن هم از نوع فیس‌بوک که دسترسی به آن در ایران غیر مجاز است بسیار محدود می‌باشد.

حال چگونه است، دکتر جهانگیری چنین مطلب حساسی را در جایی بیان می‌کند که کاربران آن تنها درصد قلیلی از جمعیت یارانه بگیران کشور را تشکیل می‌دهد و حتی ورود به آ‌ن هم بر اساس قوانین قضایی غیر مجاز است.

در صورتی که معاون اول محترم ریاست جمهوری در گزارش مذکور خود، «مردم» را خطاب قرار داده و تقاضای همفکری از آن‌ها را دارد، آیا بهتر نبود در فضایی که همه مردم ایران عزیز نه تنها عده‌ای خاص به درخواست او دسترسی داشته باشند؟

و آيا فضاي ناايمن سايت آمريكايي فيس‌بوك كه روزانه هزاران مطلب غيراخلاقي ، جاسوسي و توهين به مباني اسلام و نظام اسلامي ايران در ان يافت مي شود محيط مناسبي براي اين بحث است؟
از سویی دیگر انتظار می‌رود دولتمردان، گزارش‌ها و درخواست‌های مردمی خود را در فضاهایی عنوان کنند که مخاطبان اصلی آن‌ها-مردم- هم در جریان امور قرار گیرند، نه در فیس‌بوک و امثالهم که تنها بخش محدودی به آن دسترسی دارند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول