نقشه پارلمان روسیه برای وبلاگ‌نویسان

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از صدای روسیه، «آرسنی ندیاک» معاون وزارت مخابرات و ارتباطات دستجمعی روسیه اعلام کرد که نهاد وی مخالف ثبت وبلاگ ها به منزله رسانه گروهی است. پیشتر نمایندگان دوما- پارلمان این کشور این اندیشه را مطرح کردند که وبلاگ نویسان شامل محدودیت‌هایی شوند که قانون این کشور به رسانه‌ها محول کرده است.

نمایندگان کمیته تخصصی دومای فدراسیون روسیه پیشنهاد کردند که مقالات اینترنتی وبلاگ نویسانی که بیش از 10 هزار کاربر جلب کردند مساوی روزنامه نگارانی دانسته شود که باید رسما اکردیته شوند. قانون گذاران بعنوان دلیل اشاره کردند که اعمال این اقدام، وبلاگ نویسان را مجبور خواهد کرد که جوابگوی محتوای نوشته‌ها و سخنان خود باشند. زیرا اتفاق می‌افتد که مولفات مطالبی درج شده در شبکه جهانی از محبوبیت خود سوئ استفاده کرده و بی میل نیستند برای دسترسی به مقاصد بلندپروازانه خود واقعیت را عمداً وارونه نشان دهند.

بعقیده «بوریس اشملیوف» رئیس مرکز تحقیقات سیاسی مؤسسه مطالعه اقتصاد وابسته به آکادمی علوم روسیه، اینترنت روز بروز بیشتر به وسیله مؤثری برای تأثیرگذاری در جامعه مبدل می‌شود و تمایل به برقراری نظم در این رشته قابل توضیح است. این دانشمند گفت: اینترنت بصورت محکم وارد زندگی جامعه شده است. حالا وبلاگنویسان بسیار نامی ظاهر شدند که سیاست خبری خود را اجرایی کرده که اغلب در تضاد با سیاست مورد پسند عموم یا خط رسمی قرار دارد. از این رو نگرانی مقامات در این مورد کاملاً موجه است. با وجود این تلاش مساوی کردن وبلاگنویسان با روزنامه نگاران و طلبیدن اینکه وبلاگنویسان مقرراتی لازم برای دارندگان روزنامه‌ها و مجلات را اجرا کنند تا اندازه‌ای مدلل نبود.

البته هر وبلاگنویسی که اطلاع خود را در اینترنت قابل دسترسی برای همگان منتشر می‌کند در قبال آن مسوولیت دارد و انتشار معلمات دروغین یا توهین به کسی غیر مجاز بوده و باید پیگرد قانونی داشته باشد.

به گفته سیاست شناس «اشملیوف» این قوانین حالا هم هست و شامل هر شهروند است، وی افزود:باید از قوانینی که وجود دارد استفاده کامل شود. باید قوانین موجود را بکار بست و تلاش کرد که آن‌ها به‌ مورد اجرا گذارده شوند، از جمله در مورد وبلاگ نویسان. به نطرم وجود تماس های گسترده با جامعه مدنی در شبکه از همه مهمتر است که باید در باره مسوولیت خود در قبال اطلاعات منتشره آگاه باشد و درک کند که این اطلاعات برای جامعه از چه اهمیتی برخوردار است. امکان ندارد که سراسر جریانات خبری زیر کنترل قرار داده شود. ذخایر اینترنت بی کران است و جدا کردن افراد از شبکه در روز های ما میسر نیست. این پدیده باید در نظر گرفته شود.

لایحه قانونی در باره مساوی کردن وبلاگ ها با رسانه‌های گروهی الان در حال بررسی از طرف محققان است. اولین واکنش منفی از وزارت مخابرات و ارتباطات دستجمعی روسیه دریافت شده است. خود وبلاگ نویسان لزوم جوابگو بودن در قبال انتشارات را قبول کرده اما می‌گویند که برای این کار لزومی ندارد که دارنده وبلاگ حتماً روزنامه‌نگار شود. در دوره کنونی در روسیه چند قضیه مربوط به این وجود داشته که شاکی ها از شان و حیثیت خود در دادگاه دفاع کردند، حیثیتی که وبلاگنویسان به آن دستدرازی کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول