پشت پرده‌ای از «هرلایک، یک دعا» در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز»، «هرلایک، یک دعا»، «هر لایک، یک ابراز تنفر»، «هر لایک، یک کمک» و «چندتا لایک داره»، تنها نمونه‌ای از جملاتی است که از کاربران می‌خواهند پست مربوطه در شبکه‌های اجتماعی را لایک کنند یا بپسندند.

آگهی‌های جعلی درخواست لایک (پسند) در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است؛ در این آگهی‌ها که معمولا با برانگیختن احساسات در کاربران همراه است از آنان خواسته می‌شود پست را لایک کنند.

یکی از این موارد، تصویر کودکی را که به دوربین نگاه می‌‏کند، نشان می‌‏دهد. در تصویر این کودک آمده: لطفاً این خبر را نادیده نگیرید! والدین این کودک از عهده‌‏ی هزینه‌‏ی عمل جراحی او بر‌‏نمی‌‏آیند. فیس‌‏بوک و CNN به‎ازای هر like، یک دلار، گذاشتن نظر، ۱۰ دلار و اشتراک‌‏گذاری ۱۰۰ دلار، نیمی‌‏از هزینه‌‏های عمل او را پرداخت می‌‏کنند.

در نمونه دیگر، که متاسفانه در ایران رواج بسیاری پیدا کرده است، عکس یکی از هنرمندان و یا افراد سرشناس کشور منتشر شده و نوشته است: هرلایک، یک دعا برای سلامتی …

اما واقعا این لایک‌ها چه سودی برای مدیران صفحات فیس‌بوکی دارد؟آیا واقعا فیس‌بوک و CNN هزینه درمان این بیماران را می‌پردازند؟ و آیا واقعا هر لایک یک دعا برای سلامتی افرادی است که از بیماری آن‌ها مطمئن نیستیم؟

وب‌‏سایت WafflesatNoon که به بر‌‏ملا کردن چنین کلاه‌‏برداری‌‏هایی می‌‏پردازد، می‌گوید: هر‌‏چه مقدار like، نظر و اشتراک‌‏گذاری آن صفحه بیشتر باشد، محبوبیت آن در فیس‌‏بوک بیشتر خواهد شد. مدیر چنین صفحه‌‏هایی، علاوه‌‏بر این‌‏که چنین محتوایی را در صفحه‌‏ی خود می‌‏آورد، تلاش می‌‏کند از‌ ‏طریق راه ساده‌‏ای مثل گذاشتن  تصاویر کودکان بیمار و در‌‏خواست like و اشتراک‌‏گذاری، با این مضمون که این کار به‌‏نحوی به کودک کمک خواهد کرد، محبوبیت صفحه‌‏ی خود را افزایش دهد. در بیشتر موارد، کودکانی که تصاویر آن‌‏ها گذاشته شده، بعدها از بیمارستان مرخص می‌‏شوند و در برخی موارد فوت می‌‏کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول