پشت پردهای از «هرلایک، یک دعا» در شبکههای اجتماعی
به گزارش «وبلاگنیوز»، «هرلایک، یک دعا»، «هر لایک، یک ابراز تنفر»، «هر لایک، یک کمک» و «چندتا لایک داره»، تنها نمونهای از جملاتی است که از کاربران میخواهند پست مربوطه در شبکههای اجتماعی را لایک کنند یا بپسندند.
آگهیهای جعلی درخواست لایک (پسند) در فیسبوک و سایر شبکههای اجتماعی رو به افزایش است؛ در این آگهیها که معمولا با برانگیختن احساسات در کاربران همراه است از آنان خواسته میشود پست را لایک کنند.
یکی از این موارد، تصویر کودکی را که به دوربین نگاه میکند، نشان میدهد. در تصویر این کودک آمده: لطفاً این خبر را نادیده نگیرید! والدین این کودک از عهدهی هزینهی عمل جراحی او برنمیآیند. فیسبوک و CNN بهازای هر like، یک دلار، گذاشتن نظر، ۱۰ دلار و اشتراکگذاری ۱۰۰ دلار، نیمیاز هزینههای عمل او را پرداخت میکنند.
در نمونه دیگر، که متاسفانه در ایران رواج بسیاری پیدا کرده است، عکس یکی از هنرمندان و یا افراد سرشناس کشور منتشر شده و نوشته است: هرلایک، یک دعا برای سلامتی …
اما واقعا این لایکها چه سودی برای مدیران صفحات فیسبوکی دارد؟آیا واقعا فیسبوک و CNN هزینه درمان این بیماران را میپردازند؟ و آیا واقعا هر لایک یک دعا برای سلامتی افرادی است که از بیماری آنها مطمئن نیستیم؟
وبسایت WafflesatNoon که به برملا کردن چنین کلاهبرداریهایی میپردازد، میگوید: هرچه مقدار like، نظر و اشتراکگذاری آن صفحه بیشتر باشد، محبوبیت آن در فیسبوک بیشتر خواهد شد. مدیر چنین صفحههایی، علاوهبر اینکه چنین محتوایی را در صفحهی خود میآورد، تلاش میکند از طریق راه سادهای مثل گذاشتن تصاویر کودکان بیمار و درخواست like و اشتراکگذاری، با این مضمون که این کار بهنحوی به کودک کمک خواهد کرد، محبوبیت صفحهی خود را افزایش دهد. در بیشتر موارد، کودکانی که تصاویر آنها گذاشته شده، بعدها از بیمارستان مرخص میشوند و در برخی موارد فوت میکنند.
انتهای پیام/.