تقدیر از عوامل سریال اینترنتی «نفوذ» با حضور نایب رئیس مجلس

[گزارش تصویری]

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» نشست «بررسی راهکارهای تولید محتوا در فضای مجازی» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در روز سه شنبه 13 اسفند ماه با استقبال حدودا 160 نفره اهالی فرهنگ و هنر در سالن این اداره کل برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدصادق افراسیابی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، ضمن خوش آمدگویی به حاضران به ارائه آماری از فعالیت های این معاونت پرداخته و گفت: از میان 72 هزار و 700 سایت خبری کشور، 28 هزار و 960 سایت در سامانه مطبوعاتی ثبت شده اند که 27 هزار سایت آن متعلق به استان تهران است و از مجموع 139 مجوز صادر شده برای سایت های خبری، 97 مجوز متعلق به استان تهران است.

افراسیابی در ادامه به همایش های برگزار شده توسط اداره کل استان تهران در سال های اخیر اشاره کرده و اعلام کرد: در 24 اردیبهشت سال 1393، اختتامیه جشنواره محتشم مربوط به عکسبرداری با گوشی تلفن همراه از مراسم محرم برگزار و نمایشگاه مجازی از آثار آن برگزار خواهد شد.

در زمینه تولید محتوا جمهوری اسلامی عقب است

در ادامه مراسم دکتر حسن نجفی سولاری، مشاور وزیر و رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، با اشاره به ظاهر ساده موضوع ولی بیان سخت آن گفت: در این زمینه جمهوری اسلامی عقب است، وقتی یک مسئول جمهوری اسلامی اقرار به لسان می کند ببینید اوضاع چه مقدار اسفبار است.

دکتر نجفی با اشاره به سخت بودن تولید محتوا، به برخی از گام های اساسی در تولید محتوا اشاره کرد که در نظر گرفتن تمام مسائل، تعیین امکانات، تبدیل ایده به طرح از جمله آن ها بودند.

سولاری با مطرح کردن یک نقد گفت: آیا واقعا این ها که تولید می کنیم از یک ایده خلاقانه منحصری در جهان برخوردار است یا کپی برداری است؟ نفی زحمت نمی کنم، اما باید مواظب بود در زمینی که دیگران ساخته اند بازی نکنیم. ضمن آن که باید به ادبیات جهان توجه داشت، اما باید ایده هایی که مطرح می شود جمهوری اسلامی، کشور و مردم ایران را منتفع کند.

دکتر نجفی از این که برخی از نهادها از صفر تا صد کار را در دست خود گرفته اند نیز انتقاد کرده و گفت: نهادهای دولتی از بخش خصوصی برای تولید محتوا حمایت کنند. اگر امکانات در نهادهای مختلف دولتی پخش است، اجازه دهیم از مسیرهای خاص و درست تقسیم شود و مسیر صحیح آن بر اساس سیاست های کلی و اصلی است که توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود. بر همین اساس است که شورای‌عالی فضای مجازی تشکیل شده است و این شورا کارها و وظایف را تقسیم نموده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به عدم کمبود تولیدکننده در فضای مجازی در ایران اشاره کرده و گفت: ایران 6 میلیون نفر متخصص بازی در این زمینه را دارد، و این آماری است که وزارت علوم ارائه کرده است. شورای عالی فضای مجازی و نهادهای دولتی و حکومتی برای حمایت از این اقشار کمک کنند.

دکتر نجفی اعلام کرد: من به عنوان یک مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شما تقاضا دارم با مراجعه به سایت ما در اینترنت، برنامه های اعلامی ما در 15 فصل و 65 مورد را ملاحظه کنید و اگر چیزی لحاظ نشده است آن را از ما مطالبه کنید.

دکتر نجفی در پایان عنوان کرد باید به سمتی برویم که ظرف فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات از محتوای تولید شده توسط ایرانیان پر شود.

خط مقدم جنگ عوض شده است

در ادامه مراسم، مجموعه‌های «لاک پشت و خرگوش» و «مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه» ساخته سیدجلال چاوشیان و پویا بادکوبه پخش شد و با دعوت عبدالله روا، مجری برنامه، سازندگان کلیپ های پخش شده پشت تریبون قرار گرفته و توضیحات مختصری پیرامون کلیپ های ساخته شده مطرح نمودند.

پویا بادکوبه که برای بسیاری از حضار یادآور مجموعه‌های تلویزیونی پخش شده در دهه 60 بود، گفت: امروز دیگر در مرز شلمچه خبری نیست. جنگ در آن‌جا تمام شده است و صرفا چند مرزبان در آن محدوده حضور دارند. امروز جنگ اصلی در حوزه فرهنگ است که باید خیلی خوب این جنگ را درک کنیم.

وارد عصر تولید دانش و فناوری شده‌ایم

در میان نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز به جمع حضار پیوست و ضمن اشاره به اینکه هر روز شاهد ظهور یک دستاورد جدید در فناوری هستیم خاطر نشان کرد: می توان عصر حاضر را عصر تولید دانش و فناوری نام نهاد. می توان متناسب با این دستاوردها محتوای فرهنگی مناسبی تولید کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تولید محتوای برتر از خلق فناوری مهم تر و پیچیده تر است و دوستانی که ذوق و خلاقیت تولید محتوا در فضای مجازی به علاوه فهم عمیق به مسائل اجتماعی را دارند باید پا به عرصه گذارده و در راستای اهداف ملی و اسلامی تلاش کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این واقعیت که اگر در این عرصه ورود مطلوب را نداشته باشیم دیگران این فضای خالی را پر خواهند کرد. چرا که این امر نیاز واقعی جامعه است و اگر کسانی که از توانایی علمی و تعهد دینی و اخلاقی برای پاسخ مطلوب این نیاز برخوردار نباشند دیگران محتوای مورد نیاز خود را عرضه می‌کنند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهار کرد: امیدواریم با توجه به هوش جوانان شاهد شکل گیری این واقعیت باشیم، مبنی بر اینکه در تولید محتوا پاسخ گوی نیازهای جامعه انسانی و جوامع اسلامی با استفاده از مبانی فرهنگی، اخلاقی و دینی، گوی سبقت را از دیگران برباییم و در این عرصه با یاری خداوند همچون دیگر عرصه‌های مبارزه به پیروزی دست یابیم.

این مقام مسؤول در رابطه با مساله جداسازی ایران از کشورهای دیگر توسط غرب گفت: من معتقدم اگر غرب می توانست امروز در فضای مجازی هم بین ایران و کشورهای دیگر دنیا دیواری بکشد از انجام این کار لحظه ای درنگ نمی کرد.

وی در پایان اظهار کرد: ما از نظر محتوا و فرهنگ دینی، اسلامی و ملی در شرایط استثنائی به سر می‌بریم و می‌توان بهره‌مندی از این ذخایر عظیم و در اختیار قرار دادن برای مخاطبان را برعهده شما هنرمندان بگذاریم که امیدواریم مانند هنر دفاع مقدس گوی سبقت را از دیگران بربایم و به مقام فاخر دست یابیم.

تشکر از تولیدکنندگان محتوا

با حضور حجت الاسلام ابوترابی فرد و دکتر برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، از سیدجلال چاوشیان برای مجموعه لاک‌پشت و خرگوش، پویا بادکوبه برای اثر پویانمایی مضرات استفاده بیش از حد از تلفن همراه و آرش تیمور نژاد، خالق مجموعه دو فصلی سریال اینترنتی نفوذ و تمامی عوامل و بازیگران این سریال اینترنتی تقدیر شد.

پربیننده‌ترین سریال اینترنت هستیم

در بخش پایانی این مراسم آرش تیمورنژاد کارگردان سریال اینترنتی نفوذ طی سخنانی گفت: مقوله‌ای امروزه در دنیا با عنوان سریال‌های اینترنتی وجود دارد که ماهیتی کوتاه و مینی مال دارد و مردم چون امروزه زمان زیادی برای دیدن سریال‌های تلویزیونی ندارند به این مقوله گرایش پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: سریال نفوذ نیز با همین ایده ساخته شده و البته در ایران بسیار جدید است.

وی افزود: ما برای دریافت مجوز به ارگان‌های مختلف مراجعه کردیم و البته نهادهایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت ارشاد، معاونت مجازی صدا و سیما از ما حمایت کرده‌اند.

به گفته تیمورنژاد نفود امروز پربیینده‌ترین سریال فارسی زبان ایرانی روی شبکه جهانی اینترنت است و این ادعا با یک جستجوی ساده درگوگل قابل اثبات است.

وی دربخش پایانی سخنانش از حمایت‌های محمد صادق افراسیایی، سیاهکلی معاونت مجازی صدا و سیما و برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

تیمور نژاد ضمن اعلام اینکه امروز آخرین قسمت نفوذ برای میهمانان پخش می شود با اشاره به مشکلاتی که برای سایت پیش آمده است، گفت: امیدوارم 24 تا 48 ساعت دیگر مشکلات سایت برطرف شود.

وی همچنین مشکلات پیش آمده برای سایت سریال نفوذ را در جمله‌ای با این عبارت که «بعضی اوقات دوستان یادشان می رود هماهنگی‌ها انجام شده است» خلاصه کرد.

در پایان مراسم قسمت دوازدهم و پایانی فصل دوم سریال اینترنتی نفوذ در سالن برای حاضرین پخش شد.

انتهای پیام/.

One comment

  • علی

    آبرومون رو بردن با این سایتشون!!

    یه فیلم درست کردن سایتشونم از 4 هفته ماه، سه هفتش خارج از دسترسه!

    واقعا که این همه هزینه دولتی صرف کردن بعد اینم از سایتشون!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول