شبکه‌های اجتماعی موبایلی که اين روزها همه را غرق کرده‌است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» زهرا نخعی راد در روزنامه خراسان نوشت: آن زمان‌هاي نه چندان دور، براي اين که بفهمند کسي ازدواج کرده، مکه رفته يا مريض شده و… چند روز طول مي‌کشيد و خبر از داغي‌اش مي‌افتاد، حالا اما آن قدر سرعت انتقال اطلاعات بالا رفته که ديگر مي‌دانيد، امروز دخترخاله‌تان غذا چي درست کرده! حتي مي‌توانيد به يک سفر مجازي با رفيق‌تان هم برويد، آن هم با عکس‌هايي که فرت فرت مي‌فرستد يا وقتي که خداي نکرده بيمار است و روي تخت بيمارستان، مي‌توانيد با ديدن عکسش يک عيادت مجازي و بي خرج هم کرده باشيد!

بالاخره بد نشد! شبکه‌هاي اجتماعي تلفن همراه بلافاصله بعد از شبکه هاي اجتماعي مثل فيس بوک و تویيتر و… آمد و سفره‌اي پهن کرد که اگر در دنياي حقيقي ملت سال به سال، فاميل و قوم و رفيق‌شان را نمي‌ديدند، حالا در خانه‌هاي اين شبکه‌ها همديگر را ببينند و هر خانواده و دوست و شرکت و… براي خودش جمعي بسازد. جمعي که چه بسا دسترسي به آن خيلي راحت‌تر از ورژن‌هاي قديمي‌اش باشد. اما؛ مثل اکثر موارد، ميزبانان؛ همه خارجکي هستند و گاهي نه ما زبان آن‌ها را مي‌فهميم و نه آن‌ها زبان ما. ميزباناني که سفره‌شان را بي هيچ خرج و درآمد و تبليغاتي پهن کرده‌اند و انگار که از مهمانان، فقط خودشان و اطلاعات‌شان را مي‌خواهند و همين هم براي‌شان بس است!

کاش ميزباناني از جنس خودمان مي‌داشتيم که ما را دور هم جمع کنند!

 واتس آپ؛ گروه تو گروه

هزينه بسيار ناچيز، ساختن گروه‌هاي گفت‌وگو، تبادل صوت و عکس و فيلم و.. همه آن چيزهايي است که خيلي‌ها را در داخل و خارج از کشور، کاربر واتس آپ و رقباي ديگرش کرده است.

350 ميليون کاربر فعال، عددي است که روي دست فيس‌بوک زده است. اين کاربران روزانه بيش از ۵۴ ميليارد پيام کوتاه جا به جا مي‌کنند که با توجه به اين آمار، رکورد ارسال پيام کوتاه در روز در جهان شکسته شد و ضرر بسياري به اپراتورهاي تلفن همراه وارد شد! جان کوم؛ موسس واتس‌آپ است. کوم، قبلا کارمند ياهو بوده است. جالب اين است که آقاي کوم براي تبليغات اين شبکه حتي يک دلار هم خرج نکرده است! خودش، دليل موفقيتش را معرفي واتس‌آپ توسط خود کاربران به همکاران و دوستان مي‌داند. اخيرا هم فيس بوک با مبلغ گزافي، واتس آپ را خريده است.

واتس آپ خوبي‌اش اين است که مي‌توانيد دوستان‌تان را از دفترچه تلفن خودتان انتخاب کنيد و افراد دوروبرتان به آن راه ندارند و اين فضا را امن مي‌کند. واتس‌آپ مي‌تواند محل گفت‌وگوي خوبي براي جمع‌هاي دوستانه و فاميلي‌تان باشد. منتها بعضي‌ها آن قدر خودشان را غرق در صله رحم مجازي مي‌کنند که ديگر از خانواده خودشان هم يادشان مي‌رود! و آن‌قدر از تنهايي در مي‌آيند که آدم‌هاي ديگر خانواده را تنها مي‌کنند!

اينستاگرام، اشتراک عکس و فيلم

اينستاگرام از آن شبکه‌هايي است که به شدت مورد علاقه عکاسان و دوست داران عکاسي است. آن‌هايي که دوست دارند زاويه ديدشان به همه چيز را با بقيه به اشتراک بگذارند. در اينستاگرام مي‌توانيد فيلم و عکس به اشتراک بگذاريد. شايد يکي از دلايل محبوبيت اينستاگرام، امکانات ويرايش تصويري باشد که براي کاربر فراهم مي‌کند. اولين و کامل‌ترين امکانات ويرايش تصوير در همين شبکه اجتماعي قرار داده شد که به شدت هم مورد استقبال قرار گرفت. اينستاگرام اين امکان را براي‌تان فراهم مي‌کند که تنها دوستان يا خانواده خودتان را در مخاطبان خود داشته باشيد و عکس‌هاي‌تان به نمايش عمومي قرار نگيرد. اگر کسي تمايل به ديدن عکس‌هايي که شما به اشتراک مي‌گذاريد داشته باشد درخواست مي‌دهد و بايد شما هم درخواست او را پاسخ دهيد. اين امکان بسيار خوبي به حساب مي‌آيد. تمام نظرات مخاطبان شما بر روي عکس‌هاي ديگران، براي شما هم نمايش داده مي‌شود که شايد اين امکان مشکلاتي را به وجود بياورد.

 وايبر، تماس صوتي مفت اما…!

سادگي کار با وايبر خصوصا تماس‌هايش، خيلي‌ها را از اسکايپ به وايبر کشاند. اصلا وايبر بيشتر به خاطر امکان تماس صوتي‌اش شهرت پيدا کرده است. صداي مطلوب‌اش در برقراري تماس صوتي، باعث شده بيش از 140 ميليون کاربر، از آن استفاده کنند. وايبر هم مثل بعضي شبکه‌هاي ديگر مي‌تواند مکان شما را شناسايي کند. آن‌قدر که مي‌توانيد تا درب منزل طرف هم برويد!

«مارکو» سازنده و طراح برنامه وايبر است. مارکو يک اسرائيلي است که ۴ سال در ارتش رژيم صهيونيستي سابقه خدمت دارد و مدتي هم به عنوان افسر ارشد اطلاعات ارتش مرکز فرماندهي ارتش رژيم صهيونيستي کار کرده است. اين سابقه درخشان(!) و نداشتن هيچ منبع در آمدي براي اين شرکت، خيلي‌ها را به اين برنامه مشکوک کرده است، تا آن‌جا که در بعضي کشورها نصب برنامه وايبر براي کارمندان و سربازان ارتش‌ ممنوع شده است.

 مرحوم وي چت؛ همه جا با همه!

از قديم گفته‌اند پشت سر مرده حرف نزنيد! پس حالا که ديگر دسترسي به وي چت مقدور نيست کم‌تر به آن مي پردازيم. وي‌چت نرم‌افزاري چيني است که ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد. جدا از ارسال پيام‌هاي صوتي و تصويري و پروفايل پيشرفته شخصي، امکان پيدا کردن people nearby را دارد. شما حتي با تکان دادن گوشي‌تان مي‌توانيد، افرادي را که به طور همزمان در حال تکان دادن تلفن خود هستند را پيدا کنيد و با آن‌ها چت کنيد. غير از اين، شما مي‌توانيد به فاصله طرف مقابل از شما، جنسيت و اطلاعات پروفايل مانند شناسه کاربري، محل زندگي، استاتوس‌ها و … دسترسي پيدا کنيد و اين شما را در معرض لو رفتن اطلاعات‌تان قرار مي‌دهد. اصلا دليل اصلي فيلتر اين شبکه، ورود وي چت را به حريم خصوصي کاربران دانستند. بالاخره ورود پليس امنيت اخلاقي به اين ماجرا نشان‌ دهنده آمار کاربراني است که با استفاده ناصحيح از اين نرم‌افزارها، به ايجاد مزاحمت براي کاربران ديگر منجر شده‌اند.

 تانگو؛ بدل وي چت!

دومين شبکه محبوب از نظر تعداد کاربران فعال، تانگو است. امکان برقراري رايگان ارتباط تصويري، بازي‌هاي کم حجم موبايلي، امکان پيدا کردن خودکار دوستان و هم چنين افراد مشهور و به اشتراک گذاري ويدئو، عکس و متن از جمله ويژگي‌هاي مهم اين شبکه اجتماعي است.

يکي از موضوعاتي که در تانگو مسئله ساز مي‌شود، امکان پيدا شدن حساب کاربري شما و عکس‌هاي منتشر شده‌تان، توسط مخاطبان دوستان‌تان است که شايد آن‌ها را نشناسيد. اين ممکن است براي شما دلچسب نباشد که جز مخاطبان‌تان ، افراد ديگري هم به عکس‌هاي شما دسترسي داشته باشند.

يکي از معايب اين نرم‌افزار در مقايسه با ساير نرم‌افزارهاي با امکانات مشابه، سنگين بودن اطلاعات تصويري ارسالي و دريافتي است که اين امر به خودي خود مشکل ساز نمي‌شود، اما پايين بودن سرعت اينترنت در کشور ما باعث مي‌شود تا افرادي که بيشتر به خاطر امکان تماس تصويري به اين گونه نرم‌افزارها روي مي‌آورند، به نرم افزارهايي همچون skype و ooVoo علاقه بيشتري نشان دهند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول