اگر اوباما هم بخواهد نمی‌تواند جلوی جاسوسی را بگیرد

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از همشهري آنلاين، براساس گزارش CNN، جولیان اسانژ که از طریق اسکایپ برای جمعیت زیادی از حاضران کنفرانس تعاملی جنوب از جنوب غربی سخنرانی می‌کرد گفت: توانایی جاسوسی از همه ساکنان سیاره زمین فراهم آمده و در طول چند سال آینده همه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اسانژ از سال 2010 به واسطه انتشار آنلاین اسناد محرمانه دولتی آمریکا به شهرتی جهانی رسیده و تحت پیگرد قانونی آمریکایی‌ها قرار گرفت. او در سال 2012 توانست از کشور اکوادور پناهندگی سیاسی دریافت کند و برای جلوگیری از بازگرداندنش به سوئد و از آنجا به آمریکا، وی به سفارت اکوادور پناه برده و تا امروز ساکن این سفارت است.

اسانژ در این سخنرانی جدید زندگی در سفارت را به زندگی در زندان تشبیه کرد و دیدگاه‌های خود درباره حریم‌شکنی‌های قدرتهای بزرگ جهان در زمینه تجسس آنلاین از شهروندان را تشریح کرد. اسانژ گفت آژانس امنیت ملی آمریکا به اندازه‌ای قدرتمند شده که حتی اگر باراک اوباما نیز بخواهد آن را منحل سازد، احتمال برکناری‌اش وجود دارد.

وی گروه‌های فعالی مانند ویکی‌لیکس را در دورانی که دولت‌ها فضای خصوصی آنلاین شهروندان خود را به اشغال نظامی درآورده‌اند، مبارزان آزادی نامید. به گفته وی اکنون که اینترنت با جوامع انسانی تلفیق شده، باید قانون‌های وابسته به این جوامع درباره اینترنت نیز اجرا شود.

اسانژ گفت ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هیچ درکی از آن نداریم، آنچه که درک می‌کنیم نمایشی خیالی از جهان است،‌ تصوری که در آن حقیقت ساختار قدرت دولت‌ها محو و مبهم است. وی همچنین گوگل و فیس‌بوک را به خاطر همکاری با آژانس‌های جاسوسی در جمع‌آوری اطلاعات کاربران به باد انتقاد گرفت و این کار را سرقتی بزرگ از جمعیت بیشماری از مردم توسط گروهی قدرتمند توصیف کرد، حرکتی که از نظر او منجر به قدرتمند‌تر شدن این گروه خاص خواهد شد.

اسانژ دیگر محصولات گوگل را نیز از انتقادات خود بی‌نصیب نگذاشت و از وجود یک میلیارد کاربر اندروید در جهان به عنوان مشکلی بزرگ نام برد، زیرا به اعتقاد او یک شرکت به واسطه این برنامه می‌تواند به دریایی از اطلاعات افراد دسترسی یابد و این رویکرد انسان‌ها را به ابزار تبدیل خواهد کرد.

سخنرانی اسانژ یکی از مهمترین رویداد‌های این کنفرانس در زمینه حریم خصوصی و شفافیت بود و قرار است روز دوشنبه نیز ادوارد اسنودن از پناهگاه خود در روسیه به صورت آنلاین برای مخاطبان سخنرانی کند.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول