تکذیب دعوت معاون وزیر علوم به حضور دانشجویان در فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، دکتر سید ضیاء هاشمی در پی گزارش یکی از رسانه‌ها درباره اینکه معاون فرهنگی وزارت علوم دانشجویان را به استفاده از فیسبوک دعوت کرده است، ‌گفت: آن چیزی که متاسفانه از سر جهل یا عناد مطرح می‌شود که دانشجویان دعوت به استفاده از فیسبوک شده‌اند،‌ خلاف واقع است. وی با بیان اینکه کاملا روشن است که این موضوعات از سر عدم درک سخنان من یا نسبت‌های دروغ و واهی است، ‌تصریح کرد: از بروز و ظهور این همه‌ بی اخلاقی در برخی رسانه‌هایی که مدعی دیانت و اخلاقند، متاسفم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، افزود: این نوع رفتارها خلاف دین و اخلاق و یک رفتار غیرفرهنگی است و امیدوارم و آرزو دارم که ساحت رسانه‌های ما از این گونه بی اخلاقی‌ها در امان بماند.

هاشمی اینگونه سخنان را در رسانه‌ها واهی خواند و اظهار کرد: زمانی که رسانه‌ای به خود حق می‌دهد که ادعا کند که بخشی از مسئولان،‌ دانشجویان را دعوت به استفاده از فیسبوک کرده‌اند، یا آن‌ها را به شبکه‌هایی که با فرهنگ اسلامی و ایرانی بیگانه‌اند سوق داده‌اند، خود می‌داند که چقدر واهی سخن گفته است و سخنانش عبث است، چرا که این ادعا ریشه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه من این رسانه‌ها را توصیه به اخلاق و دیانت می‌کنم، گفت: به خصوص رسانه‌هایی که از منابع بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، به آنها تذکر می‌دهم که به مسئولیتی که نسبت به مردم و بارگاه الهی دارند،‌ توجه کنند و دست از بی اخلاقی و اشاعه اخبار نادرست و کذب بردارند و از امکاناتی که در اختیار دارند، استفاده درستی کنند تا موجب رشد فرهنگ ملی، اسلامی و انقلابی ما شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه آن چیزی که من به آن اعتقاد دارم و همکارانم در معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را نیز به آن دعوت کرده‌ام،‌ این است که ما باید نسبت به فضای مجازی حساس باشیم، اظهار کرد: این فضا واقعیتی است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم و برای آن برنامه نداشته باشیم؛ از این رو بنده در اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها نیز اعلام کردم که ما باید فضای مجازی را به رسمیت بشناسیم و خلاقانه برای بهره گیری از قابلیت‌های آن برنامه ریزی کنیم، ولی متاسفانه برخی رسانه‌ها با تحریف مطلب به جای “فضای مجازی” که حوزه‌ای بسیار وسیع و دامنه‌دار است، واژه “فیسبوک” را گذاشتند و علیرغم تذکر بنده حاضر به اصلاح آن هم نشدند.

وی درباره اشتباهی که در مورد «به رسمیت شناختن فیسبوک» در برخی رسانه‌ها مطرح شده است، گفت: اشتباهی که مطرح شده به نظر من ناشی از بی‌دقتی در مورد نسبت فضای مجازی با فیسبوک است. درست است که فیسبوک بخشی از فضای مجازی است، اما فقط بخش کوچکی از آن را تشکیل می دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه فضای مجازی شامل حوزه بسیار وسیعی می‌شود که زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: این فضا فرصتی ایجاد می‌کند که ارتباطات ما در سطح جهانی و ملی و در تعاملات فرهنگی و اجتماعی افزایش پیدا کند، بنابراین اگر کسی به جای فضای مجازی، فیسبوک را مدنظر قرار بدهد یا گمان کند که فضای مجازی همان فیسبوک است، ناشی از عدم شناخت وی درباره این دو موضوع است.

هاشمی فعالیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را بدون بهره گیری از فضای مجازی ناقص دانست و تصریح کرد: تاکید من بر این بوده و است که ما باید فضای مجازی را به رسمیت بشناسیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی به این معناست که شناخت کافی نسبت به فضای مجازی داشته باشیم، گفت: ما باید سواد رسانه‌ای دانشجویان، شهروندان و مسئولان فرهنگی از جمله خبرنگارانمان را افزایش دهیم تا دچار این اشتباهات نشویم و گمان نکنیم فضای مجازی همان فیسبوک است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه باید بدانیم که تفاوت بین این مفاهیم چیست و نسبت خاص و عام را درک کنیم، اظهار کرد: ما باید بدانیم که گستره فضای مجازی بسیار وسیع تر از یک حوزه خاص مثل فیسبوک است،‌ بنابراین آن چیزی که موردنظر من است و بر آن تاکید می‌کنم این است که مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها باید نسبت به فضای مجازی مطالعه و برنامه‌ریزی داشته باشند تا هم از آن بهره کافی ببرند و هم برای فعالیت‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد و امکانات و قابلیت‌های آن برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانیم در فعالیت‌های فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی از این قابلیت‌ها استفاده کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه بسیاری از مخاطبان گفتمان انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر حضور دارند، تصریح کرد: ما می‌توانیم با استفاده از فضای مجازی، پیام انقلاب را به آنها منتقل کنیم و با آنها وارد گفت‌وگو شویم و در یک تعامل مستمر فرهنگی، فرهنگ ملی و دینی خود را تقویت کنیم؛ به عبارت دیگر می‌توانیم حوزه نفوذ فرهنگ خود را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه این کاری است که می‌تواند توسط اساتید و دانشجویان انجام گیرد، خاطر نشان کرد: اساتید و دانشجویانمان نسبت به قابلیت‌ها و ارزش‌های دینی و ملی خود عرق و علاقه دارند، بنابراین اگر بتوانیم برنامه ریزی کنیم که پیوند دانشجویانمان با دانشجویان سایر کشورهای اسلامی و حتی همه کشورهای دنیا افزایش پیدا کرده و ارتباط بین اساتید نیز در ایران با سایر کشورها ارتقا یابد، گفتمان انقلاب اسلامی رشد خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم استفاده از فضای مجازی را به منزله استفاده بیشتر از ظرفیت و توانمندی اساتید و دانشجویان دانست و گفت: این موضوعات باعث می‌شود افق‌ها و سقف پرواز و چشم انداز فرهنگی اساتید و دانشجویان ما افزایش پیدا کند، از سوی دیگر این ارتباطات باعث کاهش اختلافات داخلی می شود، چراکه وقتی ما افق‌ها را بزرگ ببینیم و اهدافمان در سطح جهانی تعریف شود، بسیاری از اختلافات جزئی در آن افق دراز مدت، نادیده گرفته خواهد شد و به سمت وحدت و همدلی پیش می‌رویم؛ به عبارت دیگر اهداف مشترک،‌ دشمنان مشترک و نقاط قوت خود را نیز بیشتر خواهیم دید.

هاشمی تاکید کرد: نگاه من در حوزه فرهنگ این است که ما باید موضع فعالانه داشته باشیم، نه منفعلانه؛ باید موضع خلاقانه داشته باشیم، نه انفعالی؛ ما باید با اعتماد به نفس، خودباوری و با اتکاء به داشته‌ها و قابلیت‌های غنی خود در این مسیر گام برداریم. وی با بیان اینکه متولیان فرهنگی باید از سطح شناخت، دانش و معلومات بالایی برخوردار باشند، تصریح کرد: این شناخت بالا باعث می‌شود که ما قابلیت‌ها و امکانات را به خوبی بشناسیم و بتوانیم از آنها به خوبی استفاده کنیم؛ بنابراین من گمان می‌کنم که خالی کردن عرصه، راه درستی در حوزه فرهنگی نیست، بلکه معتقدم از امکانات مختلف باید استفاده درست کرد که البته این استفاده مستلزم شناخت و آگاهی بالاست.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، افزود: به اعتقاد من برخورد شعاری، سطحی و بدون اتکاء به دانش کافی و شناخت عمیق به ضرر ارتقاء، اعتلاء و توسعه فرهنگی ما خواهد بود و به انسجام اجتماعی ما هم ضربه خواهد زد. هاشمی با اشاره به سطح دانش و فرهنگ غنی جامعه ایران، گفت: ما می‌توانیم از امکاناتی که در فضای مجازی به وجود آمده استفاده‌های شایانی داشته باشیم، اما همه این‌ها مستلزم بهره‌مندی از شناخت و سواد بالاست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آمار استفاده از وایبر و ویچت توسط دانشجویان از طریق کدام تحقیق علمی به دست آمده است؟ اظهار کرد: من در نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور نیز اعلام کردم که بر اساس یک تحقیق علمی که دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انجام داده است، ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران از این نرم افزارها استفاده می‌کنند که این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و تحقیقی معتبر است که محققان آن امین و مورد اعتماد ما هستند و از تجربه علمی بالایی برخوردارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، خاطر نشان کرد: نتیجه این تحقیق این نکته را به ما گوشزد می‌کند که حضور دانشجویان ما در فضای مجازی پررنگ است و البته قراین و شواهد زیادی وجود دارد که حضور هم میهنان ما در فضای مجازی را تایید می‌کند.

هاشمی افزود: اساسا در سالیان گذشته ما همواره تاکید داشته‌ایم که امکانات سخت افزاری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های نرم افزاری در فضای مجازی افزایش پیدا کند. ما در همه دانشگاه‌ها سایت‌های مدرن و پیشرفته‌ای داریم و همه دانشجویان از امکانات لازم برای بهره گیری از فضای مجازی در جهت رشد علمی، فعالیت‌های علمی، مطالعات و همچنین فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه بدون بهره گیری از امکانات فضای مجازی حتی سایت‌های خبری ما نیز نمی‌توانند فعال باشند، تصریح کرد: آن چیزی که مورد تاکید ماست استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های مختلفی است که در این فضا اعم از شبکه‌های بین‌المللی و ملی باید مورد توجه ما قرار گیرند، البته نه به این معنا که ما مرزهای قانون را نقض کنیم؛ به عبارت دیگر اگر سایتی از نظر قانونی فیلتر است، ما به قانون احترام می‌گذاریم، اما باید این را در نظر بگیریم که روح قانون چیست؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه ما حق نداریم قانون را تفسیر به رای و با آن سلیقه‌ای برخورد کنیم،‌ گفت: ما باید به قانون به عنوان مبنا و یک امر مهم پایبند باشیم و جایگاه و اهمیت قانون را به خوبی مورد توجه قرار دهیم، همچنین باید نسبت به روح قانون توجه داشته و تفسیر درستی از آن داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه قانون برای ما راهگشا و راهنماست و باید به الزامات قانونی پایبند باشیم، خاطر نشان کرد:‌اگر بخشی از رسانه‌های ما اعم از تصویری،‌ مکتوب و فضای مجازی (سایت‌ها) به گونه‌ای حرکت کنند که جایگاه قانون متزلزل شود، به قانون خدمت نکرده‌اند. وی افزود: گاهی اوقات برخی رسانه‌ها شعار قانون می‌دهند، اما قانون را تضعیف می‌کنند؛ گاهی شعار دین و اخلاق می‌دهند و با روشهای غیراخلاقی عمل می‌کنند، بنابراین ما باید از این دو گانگی‌ها دست برداریم و صادقانه رفتار کنیم، حرف بزنیم و عمل کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه صداقت ایجاب می‌کند ما به آن چیزی که درست می‌دانیم، پایبند باشیم و به آن عمل کنیم، گفت: نباید عکس این رویه عمل کنیم بلکه باید واقعیت‌ها را به درستی ببینیم، چرا که کتمان واقعیت‌های فرهنگی، ‌سیاسی و اجتماعی راهگشای ما نیست، البته همانطور که در اجلاس معاونان فرهنگی هم گفتم اگر ما آسیب‌هایی را می‌بینیم باید به فکر چاره و درمان آن باشیم.

هاشمی با بیان اینکه ضرورتی ندارد که آسیب‌ها را فریاد بکشیم، تصریح کرد: در عین حال نباید آنها را کتمان کنیم؛ به عبارت دیگر ما باید به عنوان مدیران فرهنگی سطح آگاهی خود را نسبت به مسائل اجتماعی، آسیب‌ها و رخدادهای فضای مجازی بالا ببریم و برنامه‌های لازم را برای این حوزه‌ها طراحی کنیم و بستری فراهم کنیم که دانشجویان و اساتید ما بیش از پیش در جهت توسعه فرهنگ دینی و ملی و تقویت هویت دینی و ملی در سطح ملی و فراملی فعال باشند که البته قابلیت‌های موجود در فضای مجازی نیز به ما کمک می‌کند که در جهت توسعه و اعتلای این فرهنگ گام برداریم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول