وعده دبیر شورای عالی فضای مجازی برای اصلاح ساختار فیلترینگ کشور

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از خراسان، مهندس انتظاری دبیرشورای عالی فضای مجازی درنشست خبری که به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی فضای مجازی بر گزار شده بود، ضمن اعلام این مطلب به تشریح جزئیات پیاده سازی اینترنت سالم در کشور پرداخت و گفت : در حال حاضر موضوع فیلترینگ دریک لایه کلان تر با عنوان اینترنت سالم در دستور کار شورا قرار گرفته است که در این طرح قصد داریم برخورد ایجابی ونه سلبی با محتوای مورد نیاز کاربران داشته باشیم. وی با بیان این که برنامه ریزی برای طرح اینترنت سالم در چند محور مورد توجه قرار می گیرد، تصریح کرد : آگاه سازی و اطلاع رسانی برای ارتقای سواد دیجیتالی ، مسئولیت پذیری کاربران ، توانمند سازی و مهارت افزایی کاربران ، مشارکت فعالان وذی نفعان و پایش وپالایش فضای مجازی از جمله محور های این بر نامه به شمار می رود .

سایت ها نباید با یک سیاست یکسان فیلتر شوند

وی با بیان این که در حال حاضر نرم افزار فیلترینگ کشور ضعف ها و مشکلاتی دارد، گفت: ما نیازمند پیاده سازی فیلترینگ هوشمندی هستیم که سیاست های ابلاغی راکه در زمینه فیلترینگ اعمال می شود ،برای همه اقشار اجرایی کند . در حال حاضر سیاست های مختلفی در زمینه فیلترینگ در کشور به اجرا در آمده است که متاسفانه همه آن ها با یک سیاست وروش اجرا می شود در حالی که مخاطبان ما طیف های مختلفی از جمله جوان ، کودک ، نوجوان ، دانشجو و… را در بر می گیرند درحالی که سایت ها نباید با یک سیاست یکسان فیلتر شود و فیلترینگ باید در حوزه های کاربری متفاوت تعریف شود.

پیاده سازی فیلترینگ هوشمند برای گروه های سنی متفاوت

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به این که سیاست های کلان فیلترینگ کشور در حال طراحی است ،تصریح کرد : در این راستا موضوع پالایش و پایش فضای مجازی کشور در دستور کار قرار گرفته است تا در گروه های سنی متفاوت تولید محتوای سالم داشته باشیم.درفیلترینگ هوشمند،جوامع مخاطبان متعددی در نظر گرفته می شود که میزان و نحوه دسترسی آن ها باید متفاوت باشد. وی تاکید کرد: چندین پروژه هم اکنون در این بخش در حال انجام است تا بتوان فیلترینگ هوشمند را با نگاه به ارزش های مد نظر نظام پیاده سازی کرد ،این پروژه ها هم اکنون درمراحل نهایی است . وی با بیان این که تاکنون بیش از 10 جلسه در زمینه نظام فیلترینگ و پایش در شورای عالی فضای مجازی برگزار شده است ، تصریح کرد :در این جلسه ها ابعاد مختلف فیلترینگ در حد کلان بررسی شده است .

انتظاری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال حذف کمیته فیلترینگ گفت : این کمیته حذف نمی شود اماشورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی سیاست های کلان دراین زمینه را تدوین می کنند.

40 درصد سایت های دولتی همچنان در خارج از کشور میزبانی می شود

وی درادامه درپاسخ به سوال خراسان درباره شبکه ملی اطلاعات نیزگفت : شبکه ملی اطلاعات زیرساخت فضای مجازی کشوراست و ما به دنبال ایجاد شبکه ای هستیم که کل ترافیک کشور در آن جریان پیدا کند . وی ادامه داد : درحال حاضراطلاعات بسیاری از کاربران درخارج ازکشور مسیریابی می شود که لازم است میز بانی بسیاری ازسایت ها به داخل منتقل شود البته میز بانی بخش بزرگی ازسایت های دولتی به داخل منتقل شده است اما هنوز هم 40 درصد سایت های دولتی و اغلب سایت های بخش خصوصی در خارج از کشور میزبانی می شود که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پیش بینی می شود بخش بزرگی از ترافیک خارج در داخل پیاده سازی شود .

سیاست گذاری کلان در حوزه VPN بومی در دستور کار شورا
وی درپاسخ به سوال دیگرخراسان درباره برنامه مرکزملی فضای مجازی در ارائه وی.پی.ان بومی که دردوره قبلی ریاست این مرکزآغاز شده بود،گفت: این بحث یک مبحث مصداقی واجرایی است و شورا از ورود به مباحث اجرایی پرهیز می کند اما در بحث سیاست گذاری کلان در بخش اجرایی از جمله همین بحث VPN نیز شورا بر نامه های جدی را تعقیب می کند که در آینده در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد .

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آزاد سازی شبکه های اجتماعی گفت: در حال حاضر کارگروه فرهنگی و اجتماعی متشکل از افراد صاحب نام با هدف بررسی موضوع شبکه های اجتماعی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده است. شورا به زودی سیاست گذاری های کلان را درقالب برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت در این زمینه انجام خواهد دادو برنامه هایی برای شبکه های اجتماعی و سیاست گذاری آن ها درطراحی بلند مدت تدوین خواهد شد که در برنامه های بلند مدت قراراست نحوه به خدمت گیری شبکه های اجتماعی در زمینه فرهنگ و تامین نیازهای مردم در نظر گرفته شود.

وی به موازی کاری میان حوزه های مختلف در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: هم اکنون 40 شرکت و نهاد مختلف در این زمینه فعالیت می کنند و سامان دهی فعالیت های مختلف این نهادها آغاز شده است .

انتظاری همچنین از بررسی مدل کلان فضای مجازی کشور در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهور خبر داد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول