تشکیل شورای فعالیت‌های مجازی دستگاه های قرآنی

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از ايكنا، اهمیت فعالیت های فضای مجازی به ویژه در عرصه قرآن، امری روشن و بدیهی است و امروزه دیگر طرح این موضوع مبنی بر ضرورت های حضور در فضای مجازی امر بیهوده ای است، زیرا هم اکنون چه بخواهیم، چه نخواهیم، باید حضور فعال داشته باشیم و از فرصت های این حوزه برای تبیین مفاهیمی همچون آموزه های دینی و قرآنی در فضای مجازی بهره مند شویم.

عضویت 8 نهاد قرآنی در شورای هم افزایی فضای مجازی
تاکنون شاهد اقدامات قرآنی بسیاری از سوی دستگاه ها و نهادهای قرآنی بودیم اما متأسفانه هر یک به صورت جداگانه و جزیره ای مانند بوده است و به نوعی آنگونه که باید دیده می شد، محقق نشد. تا اینکه شورای عالی قرآن وارد این عرصه شد و از هشت نهاد قرآنی همچون معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکل های قرآن وعترت کشور، سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور، خبرگزاری ایکنا، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران دعوت شد تا دورهم جمع شوند و برنامه هایی برای فعالیت های قرآنی در فضای مجازی ترتیب دهند. البته بنا به اعلام شورای عالی قرآن، ممکن است تعدادی از نهادهای قرآنی به جمع این هشت نهاد بپیوندند تا مجموعه ها را در حرکت های شان یاری دهند.

برگزاری جلسات هم افزایی قرآنی؛ پاسخ به مطالبات مقام معظم رهبری
بسیاری از کارشناسان قرآنی بر این معتقدند که وضعیت کنونی نهادها و دستگاه های قرآنی، وضعیت مطلوب و قابل قبولی نیست هرچند در سال های اخیر، شاهد حرکت هایی بودیم اما تا مرز ایده آل همچنان فاصله وجود دارد.

البته محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به وضعیت فعالیت های قرآنی در کشور گفت: در این حوزه، وضعیت مطلوبی را شاهد نیستیم هر چند اقداماتی از سوی دستگاه های قرآنی انجام شده است. پیشرفت دستگاه های قرآنی نسبت به پیشرفت دیگر صنوف، فاصله بسیاری دارد.

وی ادامه داد: شورای عالی قرآن با توجه به دغدغه ای که در حوزه قرآن داشت و همچنین در پاسخ به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت فضای مجازی بر آن شدیم تا حتما کار جدی در میان دستگاه ها و مجموعه های قرآنی انجام شود به همین دلیل تعدادی از نهادهای قرآنی که دغدغه این موضوع را داشتند گردهم آمدند تا دغدغه های شان را مطرح کنند و در ادامه حرکت هایی صورت بگیرد. هر چند گام کوچک و مختصری است اما می تواند با همفکری این نهادها تأثیرگذار باشد.

ضرورت تشکیل «شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی»

هشت نهاد قرآنی براساس دغدغه های شان تاکنون پنج جلسه را تشکیل داده‌اند که جلسه پنجم به میزبانی خبرگزاری ایکنا بود. در جلسه سوم بود که نمایندگان هشت نهاد قرآنی به این نتیجه رسیدند که شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی را در راستای افزایش زمینه های هم گرایی و هم افزایی فعالیت های قرآنی در فضای مجازی تشکیل دهند. برای این شورا محورهایی تعریف شد که می توان به مشارکت در امر تولید محتوای قرآنی مورد نیاز در فضای مجازی، به اشتراک گذاشتن منابع چندرسانه ای قرآن کریم و مسائل مرتبط، تبادل لینک وب سایت های دستگاه های عضو با ایجاد دسترسی در صفحه اصلی، پشتیبانی فنی دستگاه های توانا از وب سایت دیگر دستگاه ها و انتشار اخبار فراگیر و تولیدات ویژه هر دستگاه در وب سایت دیگر دستگاه ها مشروط به اینکه با سیاست های کلی این دستگاه ها در تناقض نباشد، اشاره کرد.

هشت نهاد قرآنی در این جلسات، ساختار اجرایی و نظام نامه ای را برای شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی تعریف کردند و همه آنها را در قالب تفاهم نامه ای تنظیم کردند و فعالیت رسمی این شورا از جلسه چهارم آغاز شد. جلسه چهارم در حالی برگزار شد که نماینده دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشت و نقطه نظرات شورای توسعه هم به این جمع منتقل شد و این تفاهم نامه در همان جلسه به امضا رسید. در این جلسات با حضور هشت نماینده قرآنی، تصمیماتی گرفته می شود که هر چند این تصمیمات چندان بزرگ نیست اما چیزی است که عملیاتی کردن آن از عهده دستگاه ها برمی آید.

سند قرآن و فضای مجازی؛ بارزترین مصوبات جلسات هم افزایی قرآنی

لینک شدن سایت ها که در نتیجه این جلسات بود، سبب هم افزایی دستگاه های قرآنی شد. همچنین سند قرآن و فضای مجازی یکی دیگر از بارزترین مصوبات جلسات هم افزایی قرآنی بود. پیگیری این سند از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، از جمله مطالبات شورا بود که به صورت جدی هم اکنون پیگیری می شود. این سند که مدتی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی متوقف شده بود، مجدد استمرار یافته است. در واقع این سند کاری اساسی، زیربنایی و مبنایی است که توسط دستگاه های مرتبط، ذیربط و مسئول دنبال می شود.

برخی از کارشناسان قرآنی بر این باورند که ورود شورای عالی قرآن برای تشکیل جلسات هم افزایی نشان از ادعای این تشکل بر سند قرآن و فضای مجازی است. در حالی که محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن این باورها را تکذیب کرد و گفت: شورای عالی قرآن برای این موضوع، ادعایی ندارد مبنی بر این که پس از تصویب سند قرآن و فضای مجازی به شورای عالی قرآن واگذار شود.

وی افزود: موضوع شورای هم افزایی را با توجه به دغدغه های قرآنی که داشتیم مطرح کردیم. حتی در آن جلسه بنده در جایگاه نماینده شورای عالی قرآن مطرح کردم که شورا بنا ندارد دبیرخانه شورای هم افزایی را در شورای عالی قرآن قرار دهد به همین منظور رأی گیری انجام شد و با وجود آن که اعضا بر این موضوع اصرار می کردند که دبیرخانه در شورای عالی قرآن باشد اما پس از رأی گیری در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دبیرخانه به صورت چرخشی در نهادهایی که اعلام آمادگی می کنند، مستقر شود.

وی تصریح کرد: دبیر شورای هم افزایی قرآن، هر سال براساس رأی گیری اعضا تغییر خواهد کرد و هم دبیر به مدت یکسال می تواند دبیر شورا باشد.

مسئولیت اصلی «شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی»

شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی، به نوعی به متمرکز شدن فعالیت ها کمک می کند، فعالیت هایی که تاکنون به صورت جزیره ای و پراکنده محقق می شد. تقویت پایگاه های اطلاع رسانی نهادهای قرآنی، لینک اخبار و پوشش فعالیت های قرآنی، تبادل محتوا در سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی از جمله مسئولیت های شورا می تواند باشد.

برخی از کارشناسان قرآنی تصور می کنند که شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی مانع از فعالیت سند قرآن و فضای مجازی خواهد شد در حالی که این شورا ارتباطی با سند قرآن و فضای مجازی ندارد و برگزاری جلسات شورا تداوم تعاملات بین دستگاهی است. تعاملاتی که سبب آثار درخشانی در سیاره فضای مجازی می شود و سیاره را تبدیل به زیباترین سیاره جهان خواهد کرد.

سند قرآن و فضای مجازی روی میز تصویب

تهیه پیش نویس سند قرآن و فضای مجازی برعهده سازمان دارالقرآن الکریم قرار داده شد و سازمان با برگزاری جلسات مختلف با حضور صاحب نظران و اندیشمندان و اساتید برجسته کشور، توانست سند مناسبی را تحویل کمیسیون مربوطه قرار دهد. هم اکنون این سند از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده و باید به صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی برود که هنوز این اتفاق رخ نداده و سند تصویب نشده است؛ چرا که در دستور کار شورای توسعه فرهنگی قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیامده است. قطعا اگر آنجا تصویب شود، لازم الاجرا خواهد بود به این معنی که در آنجا مشخص می شود که دبیرخانه سند قرآن و فضای مجازی در کدام نهاد قرآنی مستقر شود. حرکت اصولی قرآنی با یک تولیت، برنامه و هدف مشخص، سهم دستگاه ها و میزان پرداختن دستگاه های قرآنی به این مقوله و بودجه ای که در اختیار آن باشد، همه این مسائل قطعاً در سند قرآن و فضای مجازی پیش بینی خواهد شد. به هرحال این سند می تواند آغاز حرکتی برای دستگاه های قرآنی باشد.

محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن با اشاره به مفاد سند قرآن و فضای مجازی گفت: زمانی می توانیم به این سند استناد کنیم که تصویب شود. تا آنجا که اطلاع دارم برای تصویب این سند زحمات بسیاری کشیده شده است که از سازمان دارالقرآن الکریم جای تشکر دارد.

وی افزود: باید متنظر بمانیم که مراحل تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شود و سپس بتوانیم درباره بندهای تصویب شده و سازوکاری که برای این موضوع در نظر گرفته شده است، اظهارنظر کنیم.

شورای هم افزایی فعالیت های مجازی دستگاه های قرآنی به قوت خود باقیست و می تواند پرچمدار قرآن و عترت در فضای مجازی باشد و از سویی تصویب قرآن و فضای مجازی به نوعی می تواند چاشنی این جلسات باشد تا هر دو در یک مسیر گام بردارند و به اهداف متعالی دست یابند.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول