کتاب «بازنمایی مسلمانان و ایران در وبلاگ های خبری آمریکا» منتشر شد

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از ايبنا، کتاب «بازنمایی مسلمانان و ایران در وبلاگ های خبری آمریکا» در شش فصل با عناوین«کلیات»، «پیشینه»، «چارچوب مفهومی و نظری»، «روش شناسی»، «بررسی یافته ها» و «جمع بندی» تنظیم شده است.

امروزه در جامعه آمریکا وبلاگ ها تبدیل به منابع اصلی خبر برای شهروندان شده اند و بهتر از هر گفتمان دیگری امکان شکل گیری گفتمان عمومی پیرامون یک مساله خاص را فراهم می سازند. بنا به اهمیت وبلاگ ها نویسنده به سراغ این سوژه رفته است.

«کلیات» به عنوان فصل نخست در بیان هدف نویسنده در ضرورت بررسی وبلاگ ها نوشته است: «مطالعه عناصر تعیین کننده چارچوب بازنمایی ایران و کلیشه های شرق شناسی مسلمانان (و در عین حال ایرانیان) در گفتمان عمومی وبلاگ های آمریکا ضروری و مهم است.»

در بازنمایی وبلاگ های ایران و مسلمانان در فصل دوم با عنوان «پیشینه» به جست وجو در تحقیقات ادوارد سعید، گورهام، مرسکین، هارب، بیسایسو، دینا ابراهیم، مایدول اسلام و کارشناسان دیگر می پردازد.

فصل سوم «چارچوب مفهومی و نظری» در پنج بخش با عنوان های «مقدم»، «چارچوب نظری»، «چارچوب ها و نظریه چارچوب بندی»، «نظریه نقد و بلاغی» و «ترسیم مدل نظری» مدنظر نویسنده قرار گرفته است.

«روش شناسی» با رویکرد روش شناختی موضوع  فصل چهارم است که به نظریه های پژوهشگران و محققان اشاره می کند و در صدد است تا با تامل در این نظریه ها به روش بهتری در پژوهش مورد نظر برسد.

در بخش شیوه نمونه گیری و تعداد نمونه می خوانیم: «وبلاگ های خبری انگلیسی زبان آمریکا در سال 2010 جامعه مورد تحقیق این مطالعه را تشکیل می دهند تا نظرات جدید و نوینی از دیدگاه شرق شناسی از مسلمانان ایران و نحوه بازنمایی در این وبلاگ ها را روشن سازد.»

تحلیل مطالب در دو بخش «پست های مربوط به بازنمایی ایران در متن های برگزیده» و دیگری «کلیشه های شرق شناسی متن و فورم» محتوای فصل پنجم را در برمی گیرد.

بخش «پست های مربوط به بازنمایی ایران در متن های برگزیده» در چارچوب وبلاگ های برگزیده اشاره به آماری دارد که چارچوب سیاسی 42 درصد از محتوای وبلاگ ها را تشکیل می دهند، به عبارت دیگر وبلاگ های آمریکایی اخبار مربوط به ایران را بیشتر به حوزه سیاسی اختصاص داده اند.

صفحات پایانی فصل ششم در اهمیت «نتایج» به یافته های پژوهش از وبلاگ ها می پردازد، در این بخش می خوانیم: «وبلاگ های خبری در آمریکا بیش از هر مورد دیگری می تواند حامل ارزش ها و ایده ها درباره ایران و مسلمانان باشد زیرا برگرفته از گفتمان عمومی آمریکاست.»

کتاب «بازنمایی مسلمانان و ایران در وبلاگ های خبری آمریکا» در 168 صفحه و به بهای سه هزار و 500 تومان تالیف علی حاجی محمدی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات روی پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول