تهدیدات فضای مجازی را باید به فرصت تبدیل کرد

به گزارش «وبلاگ نيوز» و به نقل از خبرگزاري دانشجو، حجت الاسلام علي‌اكبر صادقي رشاد در نشست «زیست جهان سایبری و سبک زندگی» که به همت کانون غرب پژوهشی و اندیشه اسلامی دانشکده علوم اسلامی رضوی در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد به بیان مفهوم زیست جهان سایبری و سبک زندگی پرداخت و گفت: این مقولات هر دو به عنوان مقولاتی نوظهور در عالم و مخصوصا در کشور ما شناخته می شود فضای سایبری و سایبرنت یک عنوان کاملا جدید و پدیده ای نو در حیات انسان معاصر است.

وی ادامه داد: بحث زیست جهان سایبری درعرصه مباحث فکری و عقیدتی حوزه مناسبات و روابط در ساخت فرهنگ و ساخت سبک زندگی پیامدهای وسیع غیرقابل سنجش و غیرقابل محاسبه ای دارد.

حجت الاسلام صادقی رشاد با طرح این سوال که آیا سایبرنت تنها یک ماهیت تکنیکی دارد بیان داشت: تکنولوژی هم متأثر از تفکر است و هم فکرساز لذا نباید تصور داشت که تکنولوژی تنها یک فناوری و ابزار است.

وی به نگاه فلسفه در خصوص وجودات اشاره کرد و افزود: موضوع جدیدی که در فضای سایبری به وجود آمده است این است که حقایق و وجودات جدیدی زندگی بشر را به خود درگیر کرده که باید گفت این پدیده خود را در زندگی بشر تحمیل می کند و درحال حرکت به سمتی است که در آینده در تمامی شئون زندگی انسان حضور خواهد داشت.

وی بابیان اینکه امروز به هر وجه از زندگی بشر که مراجعه می کنید متأثر از مجاز است گفت: این تأثیر به خصوص در انسان های شرقی و خاورمیانه ای بیشتر خود را نشان می دهد که خود را در معنای مجاز و غیرحقیقی گم کرده اند. انسان دارای شخصیت های دیگری است اما امروز این وجوه زیاد شده و در زندگی انسان و برزندگی انسان غالب شده است.

حجت الاسلام صادقی رشاد اظهار داشت: انسان امروز یک من جهانی است در واقع  عنصری از یک هویت جامعه جهانی است که حساسیت های غیر ملی غیر شخصی و غیر محلی دارد.

وی به وجود دوره های مدرنیته در جوامع غربی اشاره کرد و اظهار داشت: چیزی به عنوان دوره مدرن در خاورمیانه فرا نرسیده و چه بسا که هیچ گاه فرا نرسد پس بنا نیست چون موضوعی درنقطه دیگری از دنیا رخ داده حتما برای تمامی کشورها اعمال شود.

حجت الاسلام رشاد بیان داشت: در دنیا شرق و خاورمیانه یک من مجاز غربی در ذهن و زبان ملت منطقه وجود دارد که به صورت مجازی سخنان افرادی را به زبان می آورند که در آن سوی زمین هستند.

وی با بیان اینکه فضای سایبری نقش اساسی در تبدیل هویت انسان دارد اظهار داشت: سبک زندگی نیز همچون هر مقوله دیگری در دنیای غرب دارای تاریخچه و پیشینه ای است که برای آن ساخته اند اما باید گفت که این مقوله ، مقوله ای کاملا تاریخی و دارای پیشینه است.

وی اظهار داشت: موضوع سبک زندگی که امروز تبدیل به یک آوردگاه در عرصه جهانی شده به این منظور است که جامعه غرب معتقد است امریکا قصد تحمیل سبک زندگی خود بر آن جامعه را دارد و از طرف دیگر نیز جامعه اسلامی معتقد است که غرب قصد تحمیل سبک زندگی خود بر آنان را دارند که از تهاجم فرهنگی در جامعه اسلامی یاد می کند.

وی به بیان لایه های مختلف فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: ما در استفاده از اینترنت و فضای مجازی با لایه ای از تکنولوژی فناورانه سروکار داریم که این لایه تنها ابزار است اما به دنبال آن و با عبور از لایه اولیه به مجموعه ای از مناسبات و روابط خواهیم رسید.

حجت الاسلام رشاد به کتاب تیلورها در خصوص تأثیر تکنولوژی بر روابط انسان ها اشاره کرد و گفت: در این کتاب آمده است که تکنولوژی های باعث بیگانگی اعضای خانواده با یکدیگر شده اند در واقع روابط سرد و نامهربانانه و بی روح شده و با توجه به این تأثیر به فکر تجدید این روابط وگرم تر شدن آن با استفاده از فضای سایبر ومجازی افتادند که نتیجه آن معکوس بود تا حدی که امروز حتی کودکان کم سن وسال نیز با در دست داشتن یک تلفن همراه ارتباط عاطفی خود با اطراف و به خصوص مادر خود را کم کرده اند.

وی به لایه سوم فضای سایبری اشاره کرد و بیان داشت: پس از این دو لایه لایه سومی پدید می آید که آن لایه سبک زندگی است.

وی ادامه داد: با تکنولوژی به کار گرفته یک نظام ارتباطی خاص شکل می گیرد از آنجا که منبع تولید این جامعه مجازی غرب است پس سبک زندگی را ترویج می دهد که غرب می خواهد در واقع مجاز حقیقت را از صحنه ذهنی و حقیقی انسان خارج کرده است.

وی با بیان اینکه امروز ابزارهای الکترونیکی هستند که نگاهی انسان انگارانه به آنان می شود تصریح کرد: امروز ما شاهد موضوعاتی از جمله ازدواج های اینترنتی هستیم اینکه شخصی بدون آنکه حتی طرف مقابل را ببیند شیفته و دلباخته او شده که گاها به ازدواج حقیقی نیز منتهی می شود.

وی مجموعه سه لایه بیان شده را جهان سایبری دانست و گفت: در واقع از آن می توان به عنوان یک زیست جهان نام برد چرا که جهانی برای زندگی کردن است که همه نیازهای انسان را از روابط متقابل گرفته تا نیازهای خود را برطرف می کند.

وی به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه غرب می خواهد یک سبک زندگی خود را بر ما تحمیل کند اشاره کرد و گفت: این سخن به این دلیل است که سبک زندگی متأثر از فرهنگ است و فرهنگ نیز هویت را می سازد پس اگر فرهنگ و سبک زندگی دگرگون شود سبک هویت نیز دگرگون خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز دیگر مرزهای جغرافیایی تعیین کننده مرزهای یک کشور نیستند اما مرزهایی که می توان به عنوان مرزهای حقیقی شناخت مرزهای فرهنگی است.

وی ادامه داد: این مرزها بسیار دیر آسیب می بینند اما وقتی آسیب دیدند بازگرداندن و جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.

حجت الاسلام صادقی رشاد تأکید کرد: ما در معرض تهاجم عمیقی قرار داریم که از سوی سایبر و فضای مجازی بر ما وارده شده است اما این به آن معنا نیست که ما ناامید شویم بلکه باید تدبیر کرد و هوشمندانه در این عرصه حاضر شد تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.

انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول