دفاع تمام‌قد دولت برای ادامه فیلترینگ در ترکیه

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نوشته روزنامه تودی زمان، اظهارات اخیر مقام های ارشد ترکیه نشان می دهد که احتمال فعالیت مجدد شبکه اجتماعی توییتر بسیار کم است.

مقام های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه تلاش دارند تا با سانسور بیشتر و مسدود کردن پایگاه های اجتماعی نظیر توییتر توجه رسانه ها را از پرونده های فساد که دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را هدف گرفته است، منحرف کنند. اردوغان همچنین تهدید کرده است که شبکه اجتماعی فیس بوک را نیز علاوه بر توییتر فیلتر کند.

وی در جریان راهپیمایی در جمع حامیانش در روز پنج شنبه تهدید کرد که اقدامات بیشتری را برای مجازات «ناقضان قانون» به کار خواهد گرفت. دولت اردوغان همچنین روز یکشنبه دسترسی به یکی از سرورهای گوگل را در ترکیه مسدود کرد.

همچنین فیلترینگ شبکه های اجتماعی در ترکیه باعث اعتراض کاخ سفید نیز شده است؛ کاخ سفید با صدور بیانیه ای از اقدام جدید دولت اردوغان برای مسدود کردن توییتر انتقاد کرد و از آنکارا درخواست کرد تا به حقوق شهروندان ترکیه ای احترام بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا به شدت نگران اقدامات دولت ترکیه در محدود کردن دسترسی شهروندانش به ابزارهای اطلاع رسانی آزاد است. ما نگرانی شدید خود را به دولت ترکیه اعلام کرده ایم و از مقامات این کشور می خواهیم تا به آزادی مطبوعات احترام گذاشته و اجازه دسترسی مردم به وسایل ارتباط جمعی از جمله توییتر را بدهد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: ما با این ممنوعیت مخالفیم چرا که آزادی بیان و آزادی تجمعات را از مردم سلب می کند و در تناقض با حکمرانی آزاد و حکمرانی دموکراتیک است.

فیلتر شدن توییتر با واکنش های شدیدی از سوی جامعه جهانی از جمله رهبران بسیاری از کشورها و اتحادیه اروپا، ناظران رسانه ها و گروه های حقوق بشری روبرو شد.

علاوه بر این در خود ترکیه نیز برخی مقامات و نهادها نیز به این اقدام دولت اعتراض کرده‌اند،در آخرین نمونه اعتراض ها بازیکنان تیم گالاتاسرای ترکیه با پوشیدن پیراهنی خاص به تبلیغ صفحه این تیم در توییتر پرداخته و نسبت به فیلترینگ توییتر اعتراض کردند.

اما در مهمترین اظهار نظرها در داخل ترکیه، عبدالله گل، رییس جمهور، نیز از این اقدام اردوغان انتقاد کرده است و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانسته است.

در همین حال صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی ترکیه در جمع هوادارانش در استانبول در واکنش به فیلتر کردن شبکه اجتماعی توییتر، دولت آنکارا را به سرپوش گذاشتن به فساد مالی در این کشور متهم کرد و خواستار عذرخواهی رجب طیب اردوغان از مردم کشورش شد.

اردوغان، نخست وزیر ترکیه، اما، روز گذشته در آستانه انتخابات شهرداری ها در این کشور در تجمع هواداران حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر کاستامونو ترکیه گفت : ما با استفاده از فن آوری های مدرن مخالف نیستیم ولی با فعالیت های غیر قانونی این شبکه اجتماعی مخالف هستیم .

وی با اشاره به اینکه شبکه اجتماعی توییتر توسط حکم دادگاه در ترکیه مسدود شد ، افزود : این شبکه اجتماعی با انتشار نوارهای صوتی دروغین حقوق شخصی بسیاری از مردم و مقامات دولتی ترکیه را نقض کرده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول