احساس تنهایی پیامد وابستگی زیاد به فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، دکترلیلا فلاحتی، در این باره افزود: ایجاد امکاناتی مانند فضای مجازی درهزاره سوم و گسترش ارتباطات باعث تحول مفاهیم جمعیت شناختی و جامعه شناختی شده است و از تبعات آن به شکاف بین نسل ها یا به عبارت بهتر به تفاوت نسل ها می توان اشاره کرد.

فناوری قوانین اجتماعی را تغییر داده است
وی در ادامه گفت: سرعت تفاوت نسل ها آنقدر زیاد شده است که مفاهیم جمعیت شناختی و جامعه شناختی نمی توانند آن را توجیه کند. ممکن است حتی بین دو فرزند خانواده با فاصله سنی 5 سال، تفاوت نسل ها دیده شود وعلت آن توسعه بسیار سریع فناوری است. فناوری حتی بر ارزش ها و هنجارها سایه انداخته و حتی قوانین اجتماعی را تغییر داده است. همین امر موجب بروز تفاوت های بسیار سریع نسلی شده است که حتی ممکن است سال به سال رخ دهد.

این جامعه شناس با بیان اینکه فضای مجازی بخشی از فناوری است، اظهارکرد: بهره مندی از ارتباطات و رایانه نه تنها در فضای مجازی تحول ایجاد کرده است؛ بلکه شکاف نسلی را بین اندیشمندان به وجود آورده است و حتی در سطح علم هم دچار شکاف نسلی هستیم. به عنوان مثال دانشجوی رشته علوم اجتماعی پس از رسیدن به مقام استادی با استاد خود شکاف اطلاعاتی دارد، چرا که با فناوری بیشتر آشناست و از آن بهرمند می شود.

فلاحتی درباره شبکه های اجتماعی گفت: این شبکه ها منجر به تغییر بخشی از کارکردها و ساختارهای خانواده شده اند. پیش از این ارتباطات ما حضوری و جمعی بود؛ اما در فضای مجازی نمی توان این امکان را فراهم کرد. در نتیجه افراد از یک طرف در اجتماعات حضوری خود به گونه ای فردی عمل می کنند؛ چراکه هر فرد برای خود شبکه ای از ارتباطات تعریف کرده و این وضعیت به فرد امکان انتخاب دوستان خود را داده است. اواگر از گروه های دوستی خود در شبکه اجتماعی ناخرسند شود، می تواند گروه دوستان خود را تغییر دهد یا محدود کند و همین امر لذت کنترل ارتباط را به فرد می دهد از سوی دیگر این وضعیت موجب کاهش ارتباطات خانواده و تعاملات حضوری می شود.

شبکه های مجازی شبکه خانوادگی را کمرنگ می کند
این جامعه شناس با تاکید بر ضرورت آموزش خانواده ها درباره فضای مجازی گفت: با سبک جدیدی از تعامل در خانواده ها مواجه هستیم پیش از این نگران بودیم که همه اعضای خانواده دور تلویزیون جمع می شوند و همه توجه خود را به آن معطوف کنند؛ اما اکنون شبکه های مجازی باعث شده است که افراد دور هم جمع نشوند و هر کس در اتاق خود با دوستانش در شبکه‌های اجتماعی تعامل داشته باشد که این کار موجب می شود شبکه ارتباطی خود را بسیار گسترده، اما شبکه خانوادگی خود را کمرنگ کند.

فلاحتی در پایان درباره راهکارهای کاهش احساس تنهایی اظهارکرد: لازم است مهارت های زندگی را به افراد بیشتر آموزش دهیم و خانواده تفریحات دسته جمعی را ترتیب دهد و والدین باید بدانند که کاهش حضور فرزند در جمع خانواده باعث کمرنگ شدن فضای تعاملی می شوند؛ اما درحال حاضر فضای مجازی بیشترین حوزه ارتباطات افراد را تشکیل می دهد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول