چگونه نظرات «جفنگ» را کنترل کنیم؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از روزنامه خراسان،‌ يکي از دغدغه هاي هميشگي وبلاگ داران، برخورد با نظرات اسپمي است که گاه و بي گاه درون وبلاگ ها منتشر مي شوند. حضور اسپمرها درون سايت مطلقا به نفع آنها نيست، بنابراين بهتر است با روش هاي اصولي، مانع از فعاليتشان شويد. اسپمرها از وبلاگ هاي پرطرفدار، فروم ها، سايت هاي جديد و يا هر گزينه ديگري استفاده مي کنند تا بتوانند محصولاتشان را تبليغ کنند و يا رنکينگشان را درون موتورهاي جستجو ارتقاء دهند. حتي پيشرفته ترين سيستم ها هم نمي توانند وب سايت ها را به صورت ۱۰۰% از مشکلات نظرات اسپمي در امان بدارند؛ درحقيقت هرچه وبلاگ محبوب تر باشد و پيج رنک گوگل بزرگتري داشته باشد، با احتمال بيشتري دست به گريبان نظرات اسپمي خواهد بود.

بسياري از وبلاگ نويسان تازه کار نظرات اسپمي را تائيد مي کنند تا تعداد نظرات پستشان افزايش يابد؛ درصورتي که شما هم جزء اين گروه از افراد هستيد، بهتر است مراقب باشيد! احتمالا وبلاگتان در معرض خطر قرار دارد. اجازه دهيد ابتدا ببينيم نظرات اسپمي اساسا چه دردسرهايي براي وب سايت ها ايجاد مي کنند.
مشکل نظرات اسپمي چيست؟
۱) با سايت هاي بد همسايه مي شويد
عموم موتورهاي جستجو و به خصوص گوگل، به شدت با سايت هاي بي کيفيت و فعاليت هاي اسپمرها مخالفند؛ در چنين شرايطي درصورتي که به تعداد زيادي سايت بي کيفيت لينک داده باشيد، وبلاگ خودتان هم در ليست سياه گوگل قرار مي گيرد. اگر گوگل احساس کند درون وبلاگتان شغل شريف زباله جمع کن اينترنتي را دنبال مي کنيد، بدون معطلي وبلاگ شما را از نتايج خود حذف مي کند.
۲) ساير کاربران اذيت مي شوند
فرض کنيد درون يکي از وبلاگ ها پس از اينکه کلّ پست را مطالعه کرديد، به بخش نظرات سري بزنيد تا نظرتان را راجع به داستان بيان کنيد؛ در چنين وضعيتي تصور کنيد بخش اعظم نظرات کاملا بي ربط باشند و تعدادي از آن ها نيز شامل لينک هايي به سايت هاي واسطه باشند. حاضريد درون چنين وبلاگي نظر بگذاريد؟ بعيد مي دانم.. نظرات اسپمي، خوانندگان هشيار سايت را به کل فراري مي دهند.
۳) اعتبار برند خدشه دار مي شود
نظرات کاربران، يکي از بخش هاي اساسي هر وبلاگ را تشکيل مي دهند؛ هرچه تعداد نظرات باکيفيت درون وبلاگ بيشتر باشد، اعتبار برند وابسته به وبلاگ نيز بالاتر مي رود؛ به علاوه اينکه ميزان مشارکت کاربران و علاقه آن ها نسبت به محتواي گردآوري شده نيز به خوبي مشخص مي شود. به همين ترتيب وجود حجم گسترده اي از نظرات بي سر و ته اسپمي نيز مي تواند اعتبار برند را به کلّي از بين ببرد.
نظرات اسپمي را چطور شناسائي کنيم؟
اسپمرها از آنچه تصور مي کنيد باهوش ترند و در هر حال راهي پيدا مي کنند تا از لايه هاي امنيتي سايت عبور کنند. با اين وجود بسياري از انواع نظرات اسپمي را مي توان با کسب اندکي تجربه، به راحتي تشخيص داد.
Counter Spam Comments
تبليغات محض: چنين نظراتي عموما به دنبال تبليغ وب سايت و يا محصولي هستند که کوچکترين ارتباطي به سايت شما ندارد. يکي از مثال هاي بارز اين قضيه را در شکل زير ملاحظه مي کنيد: نظراتي که به سايت هاي واسطه(Affiliate Web Sites ) لينک مي دهند و يا هر پستي که به صورت ناخواسته درباره محصولات يا خدمات مختلف پيشنهاد مطرح مي کند نيز در اين طبقه بندي جاي مي گيرند.
نظرات به ظاهر آموزنده: اين قبيل نظرات به ظاهر اطلاعات خاصي در اختيار نويسنده وبلاگ قرار مي دهند، هرچند که کوچکترين ارتباطي به محتواي اصلي ندارند و تنها مقصودشان تبليغ سايت و يا گرفتن بک لينک(back link) براي آن است. حتي درحالتي که ظاهرا به محتواي مقاله مرتبط باشد، به اين معنا نيست که به ذات خود اسپم نيست.
بعضي از اسپمر ها محتواي پست را تکرار مي کنند. اين قبيل پست ها هم جزء دسته بندي اسپم ها قرار مي گيرند.
ساير پست هايي که درخصوص يک موضوع کلّي مرتبط به محتواي مقاله بحث مي کنند نيز اسپم تلقي مي شوند. فرض کنيد مقاله اصلي حول محور آپديت پانداي گوگل باشد و اسپمر درخصوص مساله کلّي تري مانند تعريف مفهوم سئو صحبت کند. اين قبيل نظرات از چند فرسخي فرياد مي زنند که اسپم هستند.
صحبت هاي محبت آميز: نظرات چاپلوسانه و تعريف و تمجيد از نويسنده وبلاگ در قالب جملاتي مانند ”چه وب سايت خوبي! “(به همراه لينکي به يک سايت مجعول يا صفحه فروش محصول)، ”با اجازه شير مي کنم“ و يا ”خيلي عالي بود، حتما بوک مارکش مي کنم! “جزء اين گروه از نظرات اسپمي قرار دارند. از جمله انواع ديگر نظرات اسپمي محبت آميز، مي توان به جمله هاي بسيار کوتاه مانند ”باحال بود!“ اشاره کرد. تشکر از نويسنده وبلاگ کاملا پسنديده است، اما بهتر است به همراه آن دليل قدرداني مان را نيز عنوان کنيم تا نويسنده متوجه شود با يک اسپمر طرف نيست.
به عنوان مثال خود من درباره مقاله اي که روش هاي افزايش دنبال کنندگان توئيتر، بدون استفاده از توئيت¬اَدر را معرفي مي کرد، چنين نظري ارسال کردم: ”دقيقا دنبال همچين مقاله اي بودم! واقعيت اينه که نمي تونم ماهيانه مبلغ اضافي پرداخت کنم، ولي مي خوام تعداد دنبال کننده هاي توئيترم رو بيشتر کنم. “لازم است به صورت واضح و مشخص نظر بدهيم و ارتباطمان را با محتواي اصلي حفظ کنيم تا مانند اسپمرها به نظر نرسيم.
انتقادهاي بي مورد: مطمئنا تمامي اسپمرها مشغول تعريف و تمجيد از صاحب وبلاگ نمي شوند. برخي نيز به کلّيت وبلاگ و يا نحوه نگارش مطلب خرده مي گيرند. به عنوان مثال چندي پيش يکي از اسپمرها انتقاد مي کرد که چرا وقت و بي وقت پنجره هاي تبليغاتي باز مي شوند؛ اين درحالي بود که به شخصه اعتقادي به اين سبک از تبليغات ندارم و به هيچ وجه مايل نيستم که شاهد آزردگي خاطر بازديدکنندگان وبلاگم باشم، درنتيجه مدت هاي مديدي است تمامي پاپ آندرها(Pop-Unders ) را غيرفعال کرده ام.
طعمه قرار دادن کلمات کليدي: درصورتي که نام کاربر عبارتي مانند ’کسب درآمد آنلاين‘ و يا ’راهنمائي هاي رايگان در زمينه سئو‘ بود، مطمئن باشيد با يک اسپمر حرفه اي طرف هستيد! چنين کلماتي درواقع عنوان لينک (Anchor Text ) ناميده مي شوند.
سرقت محتوا از سايرين: در اينگونه نظرات، کاربر به منظور تبليغ محصولات يا خدمات موردنظر خود، بخشي از مقالات ساير وبلاگ ها و يا حتي وب سايت کمپاني سازنده را کپي و با اعمال تغييرات جزئي بر روي مطلب، آن را درون وبلاگ قرباني منتشر مي کند. نظراتي که از محتواي فروم ها و يا بخش نظرات ساير وبلاگ ها سرقت مي شوند نيز در اين طبقه بندي جاي مي گيرند. شناسائي چنين اسپم هايي، به خصوص درصورتي که پست کاربر به محتواي مقاله مرتبط باشد و برنامه هاي تشخيص سرقت محتوا نيز بر روي سايت نصب نشده باشند، کاملا دشوار به نظر مي رسد.
درواقع جاي تاسف است که اکثر صاحبان وبلاگ ها اهميتي به استفاده از اين قبيل نرم افزارها نمي دهند و لزومي به بررسي اصالت محتواي نظرات نمي بينند.
تشکرهاي کوتاه: نظرات بسيار کوتاهي مانند مانند ”ممنون!“ و يا مانند ”مرسي ♥“ در اين گروه از اسپم ها جاي مي گيرند.
اظهارنظرهاي شخصي: چنين نظراتي عموما حول محور تبليغ و ترويج نظرات شخصي مي گردند و کوچکترين ارتباطي به پست اصلي ندارند. جملاتي مانند ”دين بخشي از زندگيه!“ و يا ”حيوانات رو به خاطر پوست و گوشتشون سلاخي نکنيد!“ جزء اين طبقه بندي هستند. با اين وجود درصورتي که چنين نظراتي به نحوي به پست اصلي مرتبط باشند، به هيچ وجه اسپمي محسوب نمي شوند. به عنوان مثال درحالتي که مقاله وبلاگ درخصوص رابطه دين و زندگي باشد، نظر اول و درصورتي که پست موردنظر درباره لزوم حمايت از حيوانات باشد، نظر دوم اسپمي در نظر گرفته نمي شود.
تايپ حروف درهم و برهم: چنين نظراتي عمدتا از حروف درهم ريخته مانند ”عانمزذئدخعسممددق“ تشکيل مي شوند که انسان هاي عادي عموما از درکشان عاجزند.
درخواست از صاحب وبلاگ: اين قبيل نظرات با تعريف و تمجيد از نويسنده و پست وي آغاز مي شوند و نهايتا به درخواست لينک گيري و يا دعوت به بازديد از سايت ختم مي شوند.
نظرات فيلسوفانه و غيرقابل فهم: چنين نظراتي به کل غيرقابل فهم و يا نسبتا دشوار هستند؛ درحقيقت ممکن است از جهاتي نيز به محتواي پست ربط داشته يا نداشته باشند!
حرف هاي بي سر و ته: در اين سناريو کاربر ابتدا تعريف مي کند که چطور خواهر يا برادر يا عمو يا عمه اش وبلاگ را به وي معرفي کرده است؛ بعد از آن نيز شروع به تعريف از وبلاگ مي کند ولي نهايتا کوچکترين اشاره اي به محتواي مطلب نمي کند…
سوال، سوال، سوال: چنين اسپم هايي عمدتا شامل سوالاتي هستند که ممکن است به محتواي سايت ربط داشته باشند يا در مواردي کاملا بي ربط باشند. مشکل اصلي اين است که خوانندگان سايت نيز معمولا درخصوص محتواي ارائه شده سوالاتي مطرح مي کنند، در چنين وضعيتي چطور مي توانيم اسپمرها را شناسائي کنيم و سوالات واقعي را از سوالات روبات ها و کاربران مردم آزار تفکيک کنيم؟
چنين نظراتي صرفنظر از بي ربط بودن، گاهي آنچنان کلّي هستند که نويسنده وبلاگ پاسخي براي آن ها پيدا نمي کند و نمي تواند مقصود کاربر را از طرح سوال درک کند. فرض کنيد پست اصلي درخصوص فعاليت هاي سئو باشد و يکي از اسپمرها سوال کند: ”راستي از وبلاگت درآمد هم داري؟“ امّا کاربران واقعي عموما درخصوص محتواي پست سوال مطرح مي کنند؛ به عنوان مثال درصورتي که پست وبلاگ درباره نقش پودکست ها(Podcasts ) بر روي افزايش ترافيک سايت صحبت کند، کاربران سوال مي کنند آيا تهيه نسخه صوتي از مقالات سايت هم بر افزايش ترافيک تاثيري مي گذارد يا خير؛ يا اينکه براي تهيه يک پودکست به چه تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري نياز داريم؟
روش ديگر شناسائي اسپمرها اين است که چنين افرادي عموما نام نويسنده را در نظرشان قيد نمي کنند. خود من درصورتي که تصميم داشته باشم درباره محتواي پست سوالي بپرسم، حتما نام نويسنده را در نظرم ذکر مي کنم.
روش هايي به منظور جلوگيري از انتشار نظرات اسپمي
شايد متوقف کردن نظرات اسپمي تقريبا غيرممکن باشد، اما با استفاده از روش هاي اصولي مي توان تعداد نظرات بي مفهوم و يا ارسال شده توسط روبات ها را محدودتر کرد.
انتشار نظرات پس از تائيد نويسنده
به نظر مي رسد تائيد نظرات، بهترين روش به منظور مقابله با نظرات اسپمي باشد؛ هرچند بررسي تک تک نظرات، به خصوص درحالتي که وبلاگ نسبتا پرطرفدار باشد و روزانه حجم قابل توجهي نظر دريافت کند، کاملا زمان بر خواهد بود؛ با تمامي اين تفاسير گمان مي کنم اين متد بهترين راه حل ممکن باشد، زيرا کيفيت تمامي نظرات چاپ شده مورد بازبيني قرار مي گيرد و درعين حال مي توان در همان لحظه به نظرات کاربران پاسخ داد که به نوبه خود براي هر وبلاگ نويس حائز اهميت است.
استفاده از اَکيزمت
اکيزمت يکي از بهترين ابزارها به منظور کاهش تعداد نظرات اسپمي است که با بررسي تک تک نظرات، موارد اسپمي را تشخيص مي دهد.
استفاده از ري¬کپچا(ReCaptcha )
به کمک پلاگين ري¬کپچا هم مي توان تعداد نظرات اسپمي را کاهش داد و در حقيقت کاربران را وادار کرد تا براي ارسال نظر خود، ابتدا تست ري¬کپچا را با موفقيت پشت سر بگذارند.
غيرفعال کردن بخش نظرات پست هاي قديمي
اسپمرها عموما پست هاي قديمي وبلاگ را که مدت ها است جا افتاده اند و ترافيک قابل توجهي از موتورهاي جستجو جذب مي کنند، هدف قرار مي دهند. بنابراين درصورتي که از وبلاگ هاي وردپرس استفاده مي کنيد، شايد بهتر باشد تنظيمات را به گونه اي تغيير دهيد که نظرات پست ها پس از مدت معيني به صورت اتوماتيک غيرفعال شوند؛ بدين منظور کافي است مسير داشبورد(Dashboard ) ß تنظيمات(Settings ) ß گفتگوها(Discussions ) ß نظرات پست ها را پس از _ روز ببند(Automatically close comments on articles older than_ days ) را دنبال کنيد.
قرار دادن مشخصات اسپمرها در ليست سياه
درون وردپرس گزينه مخصوصي وجود دارد که به مدير وبلاگ امکان مي دهد تا اسپمرها را در داشبورد گفتگوها وارد ليست سياه کند. درنتيجه مي توان اسپمرها را براساس IP، نام، آدرس ايميل، آدرس وب سايت و… شناسائي کرد.
غيرفعال کردن ترک بک ها(Trackbacks )
کثريت قريب به اتفاق ترک بک ها اسپمي هستند؛ درنتيجه بهتر است با انتخاب گزينه موردنظر در بخش گفتگوهاي داشبورد وردپرس، ترک بک ها را به کلّي غيرفعال کنيد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول