نظرسنجی درباره حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از فردا، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی زندگی بسیاری را دستخوش تغییر کرده است. بسیاری از افراد هستند که این روزها وقت زیادی برای رفتن به این شبکه ها و ایجاد ارتباط با دیگر کاربران آنها می گذارند. بعضی ها هم سعی می کنند که برخی از نکات جالب روزمره خود را در این شبکه ها انعکاس دهند. اما موضوع مهم اینجاست که این شبکه ها چه کاربردی برای کاربران ایرانی دارد. یک موسسه پژوهشی رسانه وابسته به «مرکز مطالعات ارتباطات جهانی» در دانشکده آنن برگ از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در این زمینه نظرسنجی را به طور آنلاین از کاربران فیس بوک در ایران منتشر کرده است که حاوی نکات جالبی است.

این گزارش نشان می دهد این شبکه اجتماعی در ایران بیشتر ابزار معاشرت است. این گزارش تازه از کاربرد فیس بوک در ایران بر اساس نظرسنجی از ۱۸۸ نفر از کاربران این شبکه اجتماعی در میان دو ماه اکتبر و نوامبر سال ۲۰۱۲ نوشته شده است.

در این باره در گزارش مربوطه آمده است: «گرچه ایرانی ها برای فعالیت اجتماعی و سیاسی هم از فیس بوک استفاده می کنند، کاربرد عمده این وب سایت [در ایران] معاشرت مجازی است.»

بر اساس آماری که از این نظرسنجی به دست آمده است، ۶۰ درصد برای ارتباط با دوستان و اعضای خانواده و اقوام از فیس بوک استفاده می کنند و تنها ۱۶ درصد برای دسترسی به اخبار و اطلاعات به سراغ فیس بوک می روند. نزدیک به نیمی از کاربران ایرانی فیس بوک در محل کار خود این وب سایت را چک می کنند.

نتایج حاصل از این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که زنان ایرانی مشتری فیس بوک بیشتر از مردان مطالب مربوط به «مسائل فرهنگی، اخبار و رخدادهای داخلی، مسائل اجتماعی و مدنی، مسائل مربوط به جنسیت و محیط زیست» را به اشتراک می گذارند.

در مقابل مردان ایرانی مشتری فیس بوک بیشتر به اشتراک مطالب اقتصادی و ورزشی و علمی تمایل دارند.

با این حال نکته ای که بیش از همه در مقایسه مردان و زنان ایرانی کاربر فیس بوک جلب نظر می کند این است که زنان «کمتر از» مردان نگران عکس گذاشتن در فیس بوک هستند.

در میان همین پاسخ دهندگان به نظرسنجی، جوان ترها بیشتر ترجیح می دهند در فیس بوک آرا و نظرات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و نسبت به آنها که سن و سالی ازشان گذشته است کمتر به دنبال کردن و به اشتراک گذاشتن مطالب سیاسی علاقه دارند.

در گزارش حاضر همچنین به «نگرانی عمده» کاربران ایرانی فیس بوک از مسئله حفظ امنیت و حریم خصوصی در این شبکه اجتماعی اشاره شده و آمده است که در محیط این وب سایت ایرانی ها «به طور کلی زیاد به دیگران اعتماد ندارند».

از این پاسخ دهندگان، نزدیک به ۶۰ درصد چند بار در روز به فیس بوک سر می زنند، ۲۷ درصد یک بار در روز، شش درصد سه تا پنج روز در هفته، چهار درصد یک تا دو روز در هفته، و دو درصد هر چند هفته یک بار به فیس بوک سر می زنند.

با این اوصاف می توان تحلیلی دراین زمینه ارائه داد که با اینکه ایرانیان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند اما این نگرانی و بی اعتمادی در آنها وجود دارد که حریم خصوصی و شخصی شان مورد تهدید واقع شود. بی پروایی خانم ها در انتشار عکس هایشان در این شبکه های اجتماعی نیز نشان دهنده نوع مخاطرات و آسیب هایی است که در این شبکه های اجتماعی موجود است. استفاده کاربران برای ایجاد ارتباط با یکدیگر نیز از جمله مواردی است که در این گزارش حائز اهمیت است.

درواقع شبکه ها اجتماعی با توجه به اینکه کارکرد گروهی دارند و حس ما را تقویت می کنند توانسته اند برای جوانان جذابیت ایجاد کنند. کارکرد ارتباطی که شبکه های اجتماعی دارند و حوزه نامحدودی را شامل می شوند این  امکان را به کاربر می دهد که بتواند در یک دنیای بدون حدو حصر قدم بگذارد که همین موضوع گاه ساعت ها از وقت آنها را می گیرد. به هر جهت شبکه های اجتماعی به هزارتویی می مانند افراد مختلف در آن گام می گذارند اما نحوه برون رفت از این هزارتو با توجه به راه های بی شمار سخت و دشوار است.

حس خودنمایی و جلب توجه دیگران در این روند تقویت می شود و این موضوع نیز آسیب های خاص خود را دارد. آنومی و بی هنجاری که در این شبکه های اجتماعی وجود دارد نیز خود یکی از آسیب های این شبکه های اجتماعی است. متاسفانه عدم کنترل رفتار در برخی از کاربران به وضوح در این شبکه های اجتماعی دیده می شود و همه این موارد تا حدود زیادی آسیب زاست که باید به آن توجه ویژه ای صورت گیرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول