گوگل چگونه راه جاسوسی آمریکا را باز می‌کند؟

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از جوان آنلاین، بحث جاسوسی‌های اینترنتی امروزه بسیاری از دولتمردان و همچنین مدافعان حقوق شهروندی را به خود مشغول کرده و انتقادات تندی را به همراه داشته است. مسئله ای که کل اروپا را نسبت به عملکرد آمریکا در این زمینه بدبین کرده است.

فضای مجازی و بویژه شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای «اداره کنندگان» اینترنت ایجاد کرده تا به راحتی از خصوصی ترین اقدامات در عرصه جهانی اطلاعات کسب کنند. در کنار فضای مجازی، آمریکا میلیاردها مکالمات جهانی را ضبط می کند و در صورت لزوم از آنها برای پیش برد اهداف خود بهره می برد.

این «بی اخلاقی تکولوژیک» باعث می شود که در برخی موارد پدیده‌هایی همچون «اسنودن» دست به افشاگری بزنند. در این میان شرکت‌های بزرگ در عرصه مجازی نیز مجبور هستند با آمریکا همکاری داشته باشند. در یکی از تازه ترین اخبار که از سوی نیوزویک منتشر شده، نشان می دهد که شرکت گوگل با به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام می دهد.

بیستم ژوئن سال گذشته، یک موشک از خاک گینه به فضا پرتاب شد تا چهار ماهواره را روانه مدار متوسط زمین کند. هزینه این پروژه چند ملیتی ۱٫۲ میلیاردی توسط گوگل و چند شرکت دیگر تأمین شد؛ اقدامی که بلند پروازانه‌ترین تلاش برای آوردن اینترنت به آفریقا به حساب می‌آید.

در سال ۲۰۰۶، زمانی که کارآفرین امریکایی، گرگ وایلر، سعی داشت پهنای باند را به رواندا بیاورد، بیشتر امیدوار بود که ارتباطات بهتر بتواند نسل‌های بعدی را نیز پوشش بدهد. آن طرح بدلیل نقص در ساختار داخلی و سرعت‌های پایین ماهواره‌ای از هم پاشید. در اقدام بعدی وایلر به سراغ گوگل رفت تا آن را راضی به این کار کند.

اما گوگل تنها به یک طرح بسنده نکرد و در جهت درآمدزایی هر چه بیشتر، «بالن‌های اختصاصی» خود را تحت عنوان پروژه “لون” زیر آسمان آفریقا به پرواز در آورد که نمونه ای از طرح «هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا» در سراسر دنیا از جمله آفریقا است.

آمریکا از این مسئله برای پوشش بهتر و کسب اطلاعات بیشتر استفاده می کند تا در مواقع حساس و احتمال عملیات نظامی یا رفتار سیاسی خاص از اطلاعات به دست آمده استفاده لازم را ببرد.

در ۱۴ آوریل سال جاری، گوگل عمر مفید این رویا را با خریداری شرکت هواپیماهای بدون سرنشین به نام Titan Aerospace گسترش داد؛ شرکتی با تمایلات نوآورانه که همیشه به دنبال راه‌هایی است تا یک قدم جلوتر از رقبای خود باشد. همین نوع آوری سبب شده تا مقامات سیاسی و اطلاعاتی آمریکا از «قدرت گوگل» در امر کسب اطلاعات نگذرد.

اگر چه اینترنت و ایجاد فضایی مجازی در کنار واقعیت موجود از پنتاگون کلید خورد اما این نهاد نظامی کم کم برای مدیریت جاسوسی خود به سراغ شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذاری رفته است که با اعتباری که برای خود ایجاد کرده اند، شبهات جاسوسی را کمرنگ کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول