سکولاریسم در فضای مجازی در حال حاکم شدن است

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از تسنیم، روز پنجشنبه، همایش تبلیغات نوین جنات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این همایش از حجت الاسلام محمد لطفی نیاسر مدیر رادیو معارف قم برای تولیدات دینی- مذهبی رادیو، عبدالمجید رکنی تهیه کننده برنامه سمت خدا، سید محمد رضا فخری برای حمایت از وبلاگ نویسی ارزشی با حضور وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، استاندار قم، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، تجلیل شد.

به دنبال ایجاد شبکه اجتماعی داخلی هستیم

به گزارش مهر، محمود واعظی در این همایش که به منظور تقدیر از طلاب و روحانیون فعال در عرصه مجازی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک حلول ماه رجب گفت: در دنیای امروز موضوع فناوری اطلاعات پدیده‌ای است که در حقیقت همه عرصه را دچار تحول کرده است.

وی تأکید کرد: فناوری اطلاعات توانسته اقتصاد و سیاست را متحول و تاثیرات عجیبی در جوامع مختلف داشته باشد و سبک زندگی را عوض و در فرهنگ‌ها تاثیرگذار باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سرعت زیاد فناوری اطلاعات و با تاکید بر اینکه باید آگاهانه از امکانات این فناوری استفاده کرد، ادامه داد: همواره عالمان دینی در دنیا به دنبال این بودند که حقایق و معرفت‌های مختلف را کشف کنند که این موارد در گذشته به شکل سنتی انجام می‌شد اما امروزه فناوری اطلاعات روند سنتی گذشته را آسانتر کرده به طوری که مسیر رشد از داده به خرد از مسیر دیتا اطلاعات، دانش و در ‌‌نهایت به خرد می‌انجامد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه روندهای سنتی و زبانی که در گذشته بوده تغییر کرده است، ادامه داد: در گذشته اگر تعامل از طریق صدا و نوشته بود امروزه مفاهیم بشری از طریق تصویر و چند رسانه‌ای شکل گرفته است.

واعظی بیان کرد: همواره پیرامون فناوری اطلاعات موضوعات مختلفی مطرح است و مهم‌ترین موضوع این است که آیا این فناوری موجب ایجاد فرصت است یا تهدید و به عبارتی موجب شده که بشر به حقیقت نزدیک‌تر شود یا از آن دور بماند.

وی با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات می‌تواند برای بشریت هم به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصتی بزرگ مطرح باشد، به مبحث تبلیغ رسانه‌ای در جهان امروز اشاره و بیان کرد: امروزه ما شاهد تاثیر فراوان تبلیغات در جهان هستیم و رسانه‌ها به عنوان رکن اصلی مطرح هستند به گونه‌ای که اگر در گذشته کشورها برای انتقال مطالب خود مجبور به سرمایه گذاری و رفت و آمد بودند امروزه بسیاری از اقدامات از طریق رسانه انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان خاطره‌ای به سرعت فناوری در امروز اشاره و گفت: زمانی که امام راحل در نوفل لو شاتو سخنرانی می‌کردند ما نوار را از پشت تلفن برای ایران می‌خواندیم تا تکثیر شود اما امروزه شاهدیم وقتی شخصی در جایی سخنی می‌گوید به شکل زنده همه دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند و جلوگیری از پخش آن نیز بسیار سخت است و با توجه به این فناوری ما باید بتوانیم حداکثر استفاده را داشته باشیم.

واعظی ادامه داد: فناوری اطلاعات در دنیای امروز به عنوان یکی از مولفه‌های پیشران توسعه مطرح است و اکثر کشورهای توسعه یافته زیرساخت‌های خود را بر روی فناوری اطلاعات بنا نهاده‌اند وما نیز در دنیای امروز باید بتوانیم از ابزارهای فناوری استفاده و با به حداقل رساندن تهدیدات حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کنار توسعه باید تهدیدات را مدیریت کرد به یکی از مشکلات شهر قم اشاره و بیان کرد: همواره در این شهر تقاضای افزایش پهنای باند اینترنت وجود داشته است و در حال حاضر نیز پهنای باید در این شهر پنج گیگابایت است در حالی که تقاضا برای ده برابر شده این پهنا وجود دارد و ما نیز بر این امر واقفیم که این میزان پهنا در قم در راستای اهداف نظام مصرف می‌شود.

واعظی افزود: اگر بتوانیم برخی از مسائل را حل کنیم این پهنای باند تا پایان سال به 48 گیگابایت و به عبارتی 10 برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: در دنیای امروز اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است در یک ثانیه 97 هزار پیامک مبادله می‌شود، در یک دقیقه 12 میلیون پرونده تشکیل و در یک روز 294 میلیارد ایمیل زده می‌شود و با این ارقام ما شاهدیم که تحولی که در عرصه فناوری اطلاعات رخ داده چقدر عظیم است و با بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم چه اجتماعی و چه فرهنگی و اقتصادی و تجارت پیوند عجیبی پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به اینکه بخشی فناوری اطلاعات بخشی از کارهای علمی و حرفه‌ای افراد را به خود اختصاص داده است گفت: سرعت این فناوری به قدری زیاد شده که اگر سیاست گذاری برای نحوه استفاده از این فناوری شکل نگیرد فناوری اطلاعات به تعبیری ما را جا خواهد گذاشت.

وی بر مهم بودن سیاست گذاری در بخش فناوری اطلاعات تاکید و گفت: سیاست گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم از فرصت‌ها استفاده و جلوی تهدیدات را گرفته و از امکانات فضای مجازی استفاده کنیم.

واعظی در ادامه با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد شبکه اجتماعی در داخل کشور هستیم گفت: بیشتر نرم افزارهایی که امروز در ایران استفاده می‌شود متعلق به دیگران است که نزدیک به پنج تا هفت میلیون کاربر دارد و جوانان ما عملا به سمت این نرم افزار‌ها اقبال داشته‌اند و عملا رفتاری‌هایی که بین این پنج میلیون نفر ایجاد شده در جایی خارج از ایران است و اگر با سیاست گذاری‌های لازم بتوانیم اقداماتی را در داخل کشور انجام دهیم می‌توانیم با تولید نرم افزار‌ها به سمت بومی کردن حرکت کنیم.

وی افزود: باید با مطالعه ابزار‌های نوین را پیدا و از آنچه که سازندگان آن‌ها برای اهداف خود از آن استفاده می‌کنند در جهت ارائه اهداف خودمان بهره ببریم.

واعظی از دین و فرهنگ دینی به عنوان نقطه قوت در کشور نام برد و ادامه داد: ما هرچه بتوانیم در زمینه فناوری اطلاعات پیشرفت داشته باشیم در حقیقت این پیشرفت در نقاط قوت کشورمان بیشتر خواهد شد و ایران به عنوان‌ ام القری شیعه می‌تواند مرکزی برای توسعه ارزش‌های دینی باشد.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز قدرت نرم از قدرت سخت کارایی بیشتری دارد و حتی کشورهای بزرگی همچون آمریکا که قرن‌ها متکی به قدرت نظامی بود امروزه تغییر رویکرد داده‌اند و به این امر توجه دارند که آنچه موجب دست یابی به اهداف است قدرت نظامی نیست و نمونه آن را در عراق شاهد بودیم که آمریکا با تمام توان خود شکست خورد و انتخابات عراق برگزار شد و آنگاه هرگز تصور نمی‌کردند با این هزینه‌ای که متحمل شدند شیعه در عراق محوریت داشته باشد و این نشان دهنده سرآمدی قدرت نرم بر قدرت سخت است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: قدرت نرم کشور ما اسلام انقلابی و آموزه‌های متعالی شیعه است که ما در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن داریم و باید با در دست داشتم ابزار و اطلاعاتن به نقش آفرینی بپردازیم.

واعظی با تاکید بر اینکه سرعت اطلاعات در سال 2020 ، 9 برابر سرعت کنونی می‌شود گفت: هر ساله 40 درصد به بانک اطلاعات دنیا افزوده می‌شود که بهره گیری از این اطلاعات قدرت یک کشور را می‌سازد.

وی تاکید کرد: فرصت و تهدید فناوری اطلاعات در کنار هم است ما باید تهدید را مدیریت و از فرصت استفاده کنیم و بهره گیری از فناوری با شیوه‌های صحیح می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال تاکید کرد: ما نه تنها به عنوان یک مسئول بلکه به عنوان یک ایرانی و یک مسلمان نمی‌توانیم نسبت به برخی از مشکلاتی که فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند بی‌توجه باشیم و لذا هم زمان که در راستای توسعه تلاش می‌کنیم باید جلوی آسیب‌ها نیز گرفته شود و مانیز در این زمینه نگرانی‌هایی داریم که برای رفع آن تلاش می‌کنیم.

وی در ادامه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را از اولویت‌های وزارت مطبوع خود عنوان و بیان داشت: هم اکنون در کشور 80 درصد از پهنای باید خارجی و 20 درصد از پهنای باند داخل است که ما در تلاشیم تا این رقم را معکوس کرده و حتی استفاده از پهنای باند خارجی را به زیر 20درصد برسانیم.

عضو حقوقی شورای‌عالی فضای مجازی در عین حال تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی دارد تا نرم افزاهایی که توسط بخش‌های مختلف در قم نوشته می‌شود را مورد حمایت مالی قرار دهد تا آنچه تولید می‌شود در خدمت نشر آموزه‌های دینی قرار گیرد.

چالش در اِعمال حاکمیت از پیامدهای فناوری اطلاعات است

به گزارش مهر، محمد حسن انتظاری هم طی سخنانی ضمن تبریک حلول ماه رجب به لزوم دست یابی به تعریفی مشترک پیرامون فضای مجازی بین کاربران و مسئولان تاکید کرد و انتقال فرهنگ و اجتماع‌های انسانی در فضای شبکه‌های اطلاعاتی بر بستر فناوری اطلاعات را نوعی تعریف از فضای مجازی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اجتماع و فرهنگ در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد عنوان کرد: انسان مهم‌ترین رکنی است که در این زمینه نقش پررنگی را دارد.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: به زودی 50 میلیارد شی در جهان به شکل شبکه می‌شوند و بسیاری از تعاریف از قبیل هوش مصنوعی وارد عرصه فناوری اطلاعات می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه اجتماع انسانی بر پایه شبکه اینترنت خواهد بود و جامعه سنتی اجتماعی تغییر گذار داده و حالت شبکه‌ای به خود گرفته است و رسانه تجمعی به رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ تکثرگرا در مقابل فرهنگ توده‌ای قرار می‌گیرد.

انتظاری به تاثیرات فناوری اطلعات بر مرز‌ها سیاسی و اجتماعی و در نوردیده شدن این مرز‌ها اشاره و گفت: چالش در اعمال حاکمیت نیز از جمله پیامدهای فناوری اطلاعات است.

وی در ادامه حفظ هویت ملی را به دلیل تسلط فرهنگی غربی و دیگری زبان و ارزشهای غرب را از جمله چالش‌های پی رو عنوان کرد.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی حفظ هویت سیاسی را نیز از دیگر چالش‌های عنوان و بیان داشت: خرده فرهنگ‌های ضد دینی در حال شکل گیری هستند که به علت شبکه بودن و ارتباط با فرهنگ غرب در مقابل حفظ هویت می‌توانند قد علم کنند.

وی ایجاد قدرت‌های بزرگ فرهنگی در عرصه‌های اقتصادی وسیاسی را از دیگر چالش‌هایی عنوان کرد که می‌تواند در مقابل فرهنگ ما شکل گرفته و بر روی آن تاثیرگذار باشد.

انتظاری به سرعت فناوری اطلاعات اشاره و بیان کرد: در عرصه فناوری اطلاعات نباید به عنوان مصرف کننده باشیم.

وی بیان کرد: در دانش و فناوری اطلاعات ممکن است به علت ضعف و فقدان شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه و همچنین ضعف زیرساخت‌های علمی و اداری ورود به فضای فناوری را دچار چالش کند.

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تمامی این چالش‌ها منجر به ایجاد شورای عالی و فضای مجازی شد بیان داشت: برای تداوم انقلاب باید تحولات را مدیریت کرد و از فضای ایجاد شده به عنوان فرصت بهره برد.

وی در ادامه خطاب به حوزویان با طرح سوالاتی پیرامون آمادگی حوزه در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی، پاسخگویی نیازهای جامعه توسط حوزویان در این فضا و برنامه و اقدامات حوزه ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی از طریق زیرساخت‌های موبایل در حال ورود به همه عرصه‌های زندگی اجتماعی هستند و به نوعی در این فضا‌ها سکولاریسم در حال حاکم شدن است.

انتظاری ادامه داد: در این فضا‌ها بحث محرم و نامحرم کم رنگ شده و قیودات مذهبی در حال کمرنگ شدن و ارزش‌های غربی در حال ترویج است.

وی بر فعالیت‌های حوزویان و پیشنهاداتی که در این زمینه شده اشاره و ترویج قواعد فقهی و اخلاق زیست در فضای مجازی و لزوم تدوین یک مفاتیح الحیات برای فضای مجازی را برای آموختن شیوه زندگی در این فضا را مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است که این نخستین جشنواره تبلیغ نوین با عنوان جنات بود که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، ویژه طلاب و روحانیون خواهر و برادر فعال در عرصه تبلیغ نوین برگزار شد.

این جشنواره در سه بخش تبلیغ مجازی، تبلیغ رسانه ای و  تبلیغ مکتوب، برگزار شد که سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی (فیس نما، فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، کلوب)، مسنجرها (ال فور، بیلوکس، پالتاک و…) و انجمن‌ها، جزء بخش‌های تبلیغ مجازی بودند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول