بده و بستان باشگاه خبرنگاران و وزارت ارتباطات هم‌چنان ادامه دارد!

به گزارش «وبلاگ نیوز»، بده و بستان وزارت ارتباطات و باشگاه خبرنگاران جوان برای بازنشر خبر خبرگزاری ایرنا مبنی بر این که وزیر ارتباطات گفته بود «فقط 15 درصد از محتوای فیس بوک به مطالب و تصاویر غیرقابل استفاده در ایران اختصاص دارد و بقیه آن مفید و براحتی در داخل کشور قابل استفاده و درعین حال قابل مدیریت است» هم‌چنان ادامه دارد.

این نقل قول از آن جایی اهمیت پیدا کرد که آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، بابت این حرف وزیر ارتباطات حسابی عصبانی شد و انتقادات تندی را به سمت محمود واعظی روانه کرد.

به نحوی که چند ساعت پس از پایان خطبه‌ها، وزارت ارتباطات این نقل قول را تکذیب کرد و ماجرا را از ریشه کذب دانست. اما همین تکذیبیه باعث شد باشگاه خبرنگاران جوان برای دفاع از حیثیت رسانه‌ایش هم که شده، از خبرش دفاع کند.

همین دفاع، واکنش مجدد وزارت ارتباطات را برانگیخت و موجب صدور بیانیه دوم شد. بیانیه‌ای که متن کاملش به شرح زیر است:

پیرو درج خبری در سایت باشگاه خبرنگاران جوان با عنوان وزیر ارتباطات خبر خبرگزاری رسمی را قبول ندارد با عنایت به نادرست بودن مطلب فوق موارد ذیل جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی اعلام می گردد.

1. استناد به خبر مندرج در خبرگزاری ایرنا که به شرح ذیل می باشد:

وزیر ارتباطات: فیس بوک در داخل کشور قابل مدیریت است

قم -ایرنا-وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات گفت: فقط 15 درصد از محتوای فیس بوک به مطالب و تصاویر غیرقابل استفاده در ایران اختصاص دارد و بقیه آن مفید و براحتی در داخل کشور قابل استفاده و درعین حال قابل مدیریت است.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز پنچشنبه در دیدر از مرکز پاسخگویی به پرسشهای دینی در قم افزود: وزارت ارتباطات می تواند با بستن قرارداد با شرکت های مختلف” نسبت به انسداد ورود داده های مغایر با قوانین جمهوری اسلامی از مبداء اقدام کند.

همانگونه که ملاحظه می کنید در این خبر انسداد موارد خلاف شرع وعرف در مبدا مطرح گردیده آیا به نظر شما به معنی «عدم فیلتر» است.

2. بیانیه وزارت ارتباطات را عجولانه نامیده اید. خواهشمند است مشخصا اشاره فرمائید از کدام جمله این بیانیه عجولانه بودن را تشخیص داده اید همانگونه که در متن بیانیه نیز ذکر شده است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ مصاحبه ای در خصوص رفع فیلتر فیسبوک انجام نداده است و قطعا خبرنگاران و رسانه ها نباید تعابیر خود را در هر موضوعی به فردی نسبت دهند.

حال خود قضاوت کنید چه کسی عجولانه عمل کرده است؟

جواب دوباره باشگاه خبرنگاران

اما باز هم سایت باشگاه خبرنگاران جوان وارد عمل شد و پاسخی به وزارت ارتباطات داد.

این سایت نوشت: بند اول این جوابیه که متاسفانه باز هم عجولانه و غیر منطبق با واقعیت تنظیم شده عینا همانی است که در قسمت اول خبر به آن اشاره شد.

نویسنده گزارش باشگاه خبرنگاران جوان افزود: اما در خصوص بند دوم و غیر حرفه‌ای عمل کردن وزارت ارتباطات همین بس که مسئولان رسانه‌ای این نهاد بسیار مهم یک بار دیگر پیامک باشگاه خبرنگاران را مطالعه کنند تا به این نتیجه برسند که در پیامک ارسال شده برای گروه‌های خبری این مجموعه هیچ اثر و نشانی از برداشتن فیلترینگ فیس بوک مشاهده نمی‌شود و فقط در بند اول آن به مخالفت دولت با فیلترینگ نرم افزار واتس‌اپ اشاره شده است که خبر آن در خبرگزاری دولت و سایت‌های خبری مختلف موجود و قابل دسترسی است.

واکنش‌ها به انتقادهای آیت‌الله علم‌الهدی

اما از سویی دیگر، انتقاد صریح امام جمعه مشهد به وزیر ارتباطات هم کمی واکنش برانگیز بوده است. به نحوی که سایت انتخاب به عنوان یکی از سایت های حامی دولت، به این لحن بیان آیت الله علم الهدی انتقاد کرده است و کمی مسائل اخلاقی را به ایشان یادآوری کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی هم در سرمقاله روز دوشنبه 15 اردیبهشت، به این موضوع پرداخت و نوشت: حتی اگر این خبر درست بود، امام جمعه می‌توانست با لحنی ناصحانه و محترمانه نظر خود را بگوید تا در مخاطب اثر بگذارد و حرمت جایگاه نماز جمعه نیز حفظ شود.

همه این ها باعث شد آیت الله علم الهدی نسبت به این مسائل واکنش نشان بدهد و در مراسم چهلم شهید علی خلیلی، شهید ناهی از منکر بگوید: اگر یک نفر اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کند و نسبت به مساله ای تذکر دهد به عناوین مختلف با تمسخر و انتقاد روبرو می شود ولی اگر این فریضه به مطالبه و فرهنگ عمومی تبدیل شود هیچ شخصی به خود جرات مقابله با آن را نمی‌دهد.

آیت الله علم الهدی افزود: من در نماز جمعه گذشته مشهد راجع به مساله ای انتقاد خود را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردم و گفتم که سنی از شما گذشته و به گودال قبر نزدیک شدید نباید اینگونه عمل کنید، ولی بعد از آن در سایت های گوناگون این مساله به صورت تمسخرآمیز بیان و اعتراضات مختلفی به آن عنوان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول