واکنش ایرانیان به تحریم‌ها در شبکه‌های اجتماعی چگونه آنالیز می‌شود؟

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از مشرق، با همکاری دو موسسه آمریکایی و اسرائیلی، از دو سال پیش پروژه رصد محتوای صفحات ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی با هدف آگاهی از واکنش آن ها به تحریم‌های اقتصادی، به اجرا درآمده است.

این پروژه در نوامبر 2012 توسط بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی Foundation for Defense of Democracies و بنیاد صهیونیستی تارگوم شلیشی Targum Shlishi Foundation آغاز شده است.

بنیاد FDD

موسسه تارگوم شلیشی

 این پروژه در قالب چهارمین دوره طرح ویژه ایران با نام «فساد ایران و پروژه رسانه‌های اجتماعی» اجرا شده است.

هدف از این برنامه استفاده از فناوری‌های نوین ارتش آمریکا، برای رصد صدها هزار مکالمات و پیام‌های رد و بدل شده ایرانیان در قالب شبکه‌های اجتماعی بود تا مشخص شود تحریم‌های اقتصادی تا چه حد توانسته است در میان اقشار مختلف مردم ایران از طبقات مرفه تا متوسط و کم درآمد نسبت به نظام ایران، خشم و نارضایتی ایجاد کند.

هرچند نتایج این پژوهش عظیم اعلام نشده اما مطمئنا در تصمیم‌گیری‌های دولت آمریکا درباره اثرات تحریم‌های اقتصادی اثرگذار بوده است.

گفتنی است بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از اتاق فکرهای دولت آمریکا است، تمرکز ویژه‌ای بر ایران دارد.

این بنیاد پس از حادثه 11 سپتامبر تشکیل شد و اهداف اصلی خود را جنگ علیه تروریسم در خاورمیانه، حمایت از کشورهای دموکراتیک در برابر اسلام افراطی و حمایت از منافع اسرائیل در آمریکا اعلام کرد.

بنیاد دفاع از دموکراسی به طیف نومحافظه‌کاران وابسته است. مسئولان بنیاد دفاع از دموکراسی از حامیان سرسخت حمله نظامی آمریکا به ایران و اعمال تحریم‌های گسترده در ارتباط با برنامه هسته‌ای آن هستند.

از سال 2008 با خروج متفکران تندرو همچون مایکل لدین و روئیل مارک گرشت از موسسه امریکن اینترپرایز و پیوستن آنها به بنیاد دفاع از دموکراسی ، فعالیت‌های این بنیاد علیه ایران به شدت گسترش یافته است.

مایکل لدین

مایکل لدین

تا سال 2011 این بنیاد سه پروژه که مستقیما در ارتباط با ایران بود، اجرا کرد که عبارتند از پروژه ایران/حزب الله؛ پروژه انرژی ایران؛ و پروژه حقوق بشر ایران که به نظر می‌رسد پروژه انرژی ایران، مهمترین آنها باشد.

روئل مارک گرشت

روئل مارک گرشت

این پروژه که توسط مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی اجرا شد، در واقع سرمنشأ تحریم‌های شدید اقتصادی بین‌المللی و آمریکا علیه ایران در سال‌های اخیر بوده است.

دوبوویتز و همکارانش در بنیاد دفاع از دموکراسی در سال‌های اخیر به منابع اصلی اطلاعات رسانه‌های آمریکایی و کنگره این کشور در موضوع تحریم‌ها علیه ایران بودند.

دوبوویتز بر اعمال تحریم های شدید علیه مردم ایران با هدف ایجاد ناآرامی های اجتماعی تاکید داشته و با کاهش تحریم ها علیه صادرات دارو به ایران نیز مخالفت می کرده است. او در مقاله ای که در سال 2011 در ویکلی استاندارد نوشته بود و تاکید داشت که رژیم تحریم ها علیه ایران باید آنقدر گسترده باشد تا رهبر ایران به این نتیجه برسد که ادامه انرژی هسته ای به اضمحلال کشور می انجامد و باید از آن دست کشید.

دوبوویتز حتی پس از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با 6 کشور غربی با روی کار آمدن دولت روحانی هم سرسختانه با هر نوع کاهش فشار اقتصادی علیه ایران مخالفت می کرد چون معتقد بود چنین اقدامی سبب این برداشت خواهد شد که آمریکا از به نتیجه رسیدن تداوم تحریم ها ناامید شده است.

مارک دوبوویتز

مارک دوبوویتز

دوبوویتز همچنین حامی لایحه دو سناتور جمهوری خواه یعنی مارک کرک و روبرت منندز درباره اعمال تحریم های جدید علیه ایران بود. هدف از این لایحه، نقض تعهدات آمریکا به ایران طبق توافق ژنو برای عدم اعمال تحریم های جدید علیه ایران بود که البته به تصویب نرسید.

بنیاد دفاع از دموکراسی همچنین از اغتشاشگران فتنه سال 88 نیز حمایت مستقیم می‌کرد.

چهره‌های اصلی بنیاد دفاع از دموکراسی از حامیان سرسخت حمله مستقیم نظامی آمریکا علیه ایران هستند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول