«نباید شبکه های مجازی را دست کم گرفت»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از برنا، محمود مختاریان استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، به تاثیر گذاری رسانه ها در دنیا اشاره کرد و گفت: یک رسانه می تواند مظهر قدرت ملی باشد. در حقیقت با توجه به اینکه رسانه های مجازی روزبه روز در حال گسترش هستند باید به آن توجه ویژه کرد.

وی با بیان این مطلب که رسانه های مکتوب اولین رسانه ها در تمام جهان هستند،گفت: کسانی که رسانه مکتوب را اداره می کنند در جهت منافع ملی، باورهای مردم، دفاع از حقوق ملی و ایجاد فضای شاداب در جامعه حرکت کنند. در حقیقت رسانه های مکتوب به اعتمادسازی، بسترسازی، برجسته سازی، فرهنگ سازی و تمدن سازی می پردازند.

مختاریان افزود: رسانه مکتوب تنها رسانه ای است که تولید فکر می کند و بسیاری از رسانه های دنیا آن را شناسایی کرده و در اوقاف فراغت آن را استفاده می کنند؛ این در حالی است که رسانه مکتوب ایران با صنعت سرگرم سازی آشنا نیست که این نیازمند تربیت نیروها در این زمینه است.

استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی افزود: عراق متجاوز به حریم ایران بود اما پس از جنگ در بسیاری از نقاط دنیا ما را به عنوان ظالم می شناختند و این اشتباه به علت ضعف ما در عرصه تبلیغات و رسانه بود. بر همین اساس اساتید این حوزه می گویند کسی قدرت دارد که رسانه دارد.

مختاریان با بیان این مطلب که رسانه تاثیر عمیقی در فرهنگ سازی آحاد مختلف جامعه دارد، افزود: اعتمادسازی، بسترسازی، برجسته سازی، فرصت سازی، تمدن سازی، جریان سازی و اداره افکار عمومی، وظایف رسانه و اصحاب آن است که در پرتو ارتباطات مؤثر و مفید آحاد ارتباطی یک مجموعه به دست می آید.

وی با اشاره به این مطلب که رسانه در ابتدا به ارتباط زبانی منتهی می شد و با گذشت سال ها به نوشته های گوناگون و سپس با ورود صنعت چاپ، رادیو، تلویزیون، سینما، اینترنت، عکس و… گسترش یافت، گفت: امروزه با وجود دستگاه های پیامکی، وبلاگ ها، وب سایت ها و پست های الکترونیکی تا حد زیادی از قدرت، ظرفیت و برد جمعی بالایی برخوردار شده است.

مختاریان با بیان این مطلب که 20 میلیون جوان ایرانی در فیس بوک عضو هستند  و یک میلیون ایرانی هم بلاگر هستند، افزود: در حقیقت ایران بعد از کشور چین، دومین کشور در زمینه بلاگر است. همچنین در ایران 50 هزار بچه زیر 10 سال، وبلاگ دارند. در واقع نباید شبکه های مجازی را دست کم بگیریم؛ چرا که این شبکه ها در اطلاع رسانی یک قدرت ملی دارند و می توان در فرآیندهای مختلف از آن به خوبی استفاده کرد.

وی در خاتمه با بیان این مطلب که مهمترین دغدغه کشور باید جوانان باشند، افزود: در حقیقت جمعیت نزدیک به 20 میلیون جوان تحصیل کرده وجود دارد که باید وارد بازار کار شوند. در مجموع رسانه ملی باید زمینه ساز حمایت و مطرح کردن نیازها و مشکلات جوانان باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول