«تا مردم نخواهند، هیچ فیلترینگی مشکل را حل نخواهد کرد»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی، معاون محتوای تبیان، با اشاره سالم سازی فضای مجازی، اظهار کرد: فضای مجازی در عالم چندان سالمی زاییده نشده است؛ بنابراین باید به سالم سازی این فضا بپردازیم که این امر چندان آسان نیست؛ زیرا وقتی به سایت ها مراجعه می کنیم، متوجه می شویم مطالب ثبت شده، زیبنده کشور اسلامی و شیعی نیست.

وی افزود: یکی از راه های مقابله با فضای ناسالم فضای مجازی این است که مطالب متفاوت و فضای امنی را در بخش های مختلف ایجاد کنیم تا در مجموع بتوانیم فضا را سالم کنیم یا حداقل به سمت سالم سازی پیش برویم.

معاون محتوای تبیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروز 93 عنوان کرده اند مجموعه های متعهد و جوان که در حوزه ارزشی کار می کنند، بدانند بهترین مبارزه، سالم سازی فضای دیجیتال است و سعی کنند همین کار را تقویت کنند تا در کنار قرار گرفتن این ها فضای فرهنگی کشورهم سالم باشد.

وی بیان کرد: اگر مجموعه های متدین، اقدامات سالمی را انجام دهند، فضای امن در گوشه و کنار فضای مجازی ایجاد می شوند و کم کم اینها به هم پیوسته خواهند شد و در نهایت می توانیم امیدوار باشیم که در چند سال آینده این فضاهای خاص و سالم ایجاد شود.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی اظهار کرد: برای سالم سازی فضای مجازی باید از دوعنصر مبانی قرآن(ع) و اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

وی افزود: در تبیان هم با دو رویکرد مبانی قرآن و اهل بیت(ع)، کار را پیش می بریم. همچنین یکی دیگر از رویکردهای مان پاسخ به سومین مطالبه مقام معظم رهبری یعنی سبک زندگی است.

معاون محتوای تبیان تصریح کرد: متأسفانه در سبک زندگی این آفت را می بینیم که هنوز تبدیل به دغدغه نشده و این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: در فضای مجازی باید منابعی را که از منشأ اهل بیت(ع) و قرآن سرچشمه گرفته است، استخراج کرده و در اختیار مردم قرار دهیم تا این منابع در زندگی روزمره مردم کاربردی باشد.

حجت الاسلام شیخ الاسلامی اظهار کرد: ساده زندگی کردن کارچندان سختی نیست و شاید با زندگی معمولی فاصله داشته باشد اما شدنی است. به هرحال آنچه که تجربه نشان می دهد که واکنش کاربران در فضای مجازی به این رویکردمان یعنی قرآن و اهل بیت(ع) خوب و مناسب بوده است.

تا مردم نخواهند، هیچ فیلترینگی مشکل را حل نخواهد کرد

وی یادآور شد: هیچ قانون، فیلترینگ و دستوری نمی تواند مشکل فرهنگی را در فضای مجازی حل کند مگر آنکه افراد خودشان بخواهند. در این فضا نوع دسترسی ها و ارتباطات خاص است و هر اندازه که دستگاه های فرهنگی به لحاظ امنیتی و غیره کار کنند تا زمانی که مردم نخواهند، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

معاون محتوای تبیان تصریح کرد: تا زمانی که این عزم ملی برای سالم سازی فضای مجازی وجود نداشته باشد، هیچ اتفاقی نمی افتد. درواقع اصلی ترین عنصر در این اتفاق خود مردم هستند.

وی بیان کرد: همه مردم باید این درد را احساس کنند و نسبت به آسیب ها و محتوای نامناسب فضای مجازی بی تفاوت نباشند. اگر همواره بیدار باشیم قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. بزرگترین عنصر خود مردم هستند که همیشه باید بیدار باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول