بایدها و نبایدهای آقای رئیس جمهور برای فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح امروز شنبه 27 اردیبهشت در مراسم پایانی چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک روز ارتباطات و اطلاعات اظهار داشت: ان شاءالله جوانان عزیز با تلاشی که در زمینه این صنعت دارند، ما را به خودکفایی خواهند رساند.

وی افزود: کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبیله در روستا و شهرها اطلاق می‌شد، اما امروز این ارتباطات از مرز قبیله و کشور خارج شده است. امروز در سطح جهانی، ما شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم.

کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاربر در واقع همان شهروند جامعه نوین جامعه امروز است، اظهار داشت: وقتی بحث در این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم امروز کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم. امروز می‌بینیم، کشورهایی با چند صد هزار جمعیت و شهروند، کشور تشکیل دادند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

در هر دقیقه یک میلیون و 800 هزار نفر لایک را در فیس بوک شاهدیم

به گفته روحانی دنیای ارتباطات و اطلاعات دنیای عجیب و غریبی است و در هر دقیقه یک میلیون و 800 هزار نفر لایک را در فیس بوک شاهدیم و علاوه بر آن نیز تنها در گوگل در هر دقیقه 2 میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و همچنین در هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد یوتیوب شده و در همان زمان یک میلیون و سیصد هزار نفر این فیلم را یا می‌بینند یا دانلود می‌کنند و این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است.

روحانی با بیان اینکه گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه در این فضا برخورد نمی‌کنیم، اما آثار این فضا بر جامعه و کشور کاملا عینی است، تصریح کرد: حتی در سبک زندگی مردم، امروز می‌بینیم که یک نفر از یک گوشه دنیا، خوابگاهش و اتاق خوابش در منزل‌اش می‌تواند صدها و هزاران کیلومتر با کاربر دیگر در ارتباط باشد و سخن بگوید و پیام بدهد و پیام بگیرد.

روحانی تصریح کرد: دوران پیام‌های یک‌سویه به سر آمده است، کم‌کم به نقطه‌ای خواهیم رسید که دیگر جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر پیام از طریق تکنولوژی‌های یک طرفه و یا تریبون‌های یک طرفه برقرار نباشد. هر پیامی که در دنیا بازتابی وسیع‌تر دارد پیامی قوی‌تر و تاثیرگذارتر است.

وی با بیان اینکه ما باید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی ندانیم که به خاطر اضطرار و ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم بلکه آن را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم، خاطرنشان کرد: به یاد بیاوریم که قرن‌ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا، فرهنگ ایران اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم و این در دورانی بود که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز این همه تحصیلکرده و این همه جوان و دختران و پسران دانشگاهی و علاقه‌مند به کشور، فضای بزرگی را در اختیار دارند تا بتوانند هویت ایرانی – اسلامی را پاس بدارند.

«ویدئو» به همه خانه‌ها رخنه کرد و بر ایمان‌ جوان‌ها اثر منفی نگذاشت

وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سوال که چرا این همه در تزلزل هستیم و چرا به جوان‌هایمان اعتماد نمی‌کنیم، اظهار داشت: فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور می‌شد، ایمان جوان‌ها پَر می‌زد، سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئویی وارد کشور شود، چون اگر وارد کشور شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان برمی‌گردد و هویت‌ها را حفظ می‌کنیم. دیدیم آمد و به همه خانه‌ها رخنه کرد و بر ایمان‌ جوان‌های‌مان نه تنها اثر منفی نگذاشت بلکه بر حضور آنها در مساجد و تظاهرات انقلابی و راهپیمایی‌ها بیشتر شد و به جبهه دفاع از کشور رفتند و افتخار آفریدند.

در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با ماهواره مبارزه کردیم، اما تاثیری نداشت؛ نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت

«بعدها غصه دیگری شروع شد که با ماهواره‌ها چه کنیم اگر خدای نکرده تلویزیون‌مان با دیش مخفی و آشکار، شبکه دیگری را بگیرد، در جوانان ایرانی چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند. آمدیم و در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با آن مبارزه کردیم، اما تاثیری نداشت اما نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت.»

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: امروز ظاهرا غصه دیگری برپا شده و آن اینکه با اینترنت و جوان کاربر و ایمیل و موبایل و نسل سوم و چهارم چه کنیم. من به همه دوستان عرض می‌کنم به جوان‌ها اعتماد کنیم، به نسل جوان اعتماد کنیم. جوان‌های ما با فطرتی پاک هستند و ایران‌شان را با همه وجود دوست دارند و به اسلام و خاندان ائمه و اهل بیت عشق می‌ورزند. فطرت‌شان پاک است و حالا گوشه‌ای، روزی، ماهی یا سالی خطایی شد، می‌شود آن را برگرداند و قابل برگشت است که هم انسان تواب است هم خداوند تواب و رحیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته این به این معنا نیست که به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی را به عنوان گوهر تابناک رها کنیم، حتی کشورهای پیشرفته نسبت به مسائل امنیتی خود دغدغه خاصی دارند، مصلحت ما در زمینه سیاسی فقط امنیت ملی و اسرار ملی است و نه چیز دیگر. در مسائل اجتماعی آن چه برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش‌ها است و مصلحت دیگری را نمی‌شناسیم.

امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است

روحانی با بیان اینکه حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان حق شهروندی در کشور‌مان به رسمیت می‌شناسیم، گفت: در دنیای امروز اگر روزگاری سواد به مفهوم خواندن و نوشتن بود و در روزگاری دیگر سواد به معنای ورود به دبیرستان بود و در دوره‌های بعدی به مفهوم ورود به دانشگاه بود امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است. فضای عظیمی که در جامعه اطلاعاتی وجود دارد و کاربران دنیا از آن استفاده می‌کنند یک ظرفیت عظیم است.

باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی به ابزارهای مدرن مجهز باشیم

وی با بیان این مسئله که امسال ما قرار است در پس اقتصاد مقاومتی باشیم و توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون فناوری‌های نوین و در رأس آن IT و ICT امکانپذیر نیست، گفت: هنوز در فرهنگ سپر دست گرفته‌ایم و همه به کنجی منزوی شده‌ایم که مبادا به ما تیری بخورد. ما در تهاجم فرهنگی اگر شمشیری هم به دست داریم، شمشیر چوبی است و باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی به ابزارهای مدرن مجهز باشیم و نباید منفعالانه و ترسو در این حوزه ورود کنیم.

وی در همین زمینه تصریح کرد: این فناوری به عنوان پایه‌ای برای سایر فناوری‌ها و تحقیقات است؛ برای یک دانشجوی دکترا استفاده از فناوری‌های نوین امروز یک ضرورت است.

اگر به صحنه بیاییم و جوان‌ها را هدایت کنیم، انقلاب را بیمه کرده‌ایم

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز شرایط دگرگون شده است، باید مسیر اسلام را به دوستان‌مان به عنوان یک چهره رحمانی معرفی کنیم تا با تاثیر یک گروهک تروریستی که در گوشه‌ای از آفریقا دانش‌آموزان را به جرم تحصیل می‌ربایند، ایستادگی کنیم. اگر ما به صحنه بیاییم و جوان‌ها را هدایت کنیم ما انقلاب را بیمه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب عظیم بود، تصریح کرد: مسلمانان زیادی چشم به انقلاب ما دوخته‌اند. برخی از چهره‌های مسلمان آفریقا شخصا به من گفتند که ما شب تا صبح در مساجد دعا می‌کردیم که شما در انقلاب‌تان پیروز شوید و انقلاب ما در دورانی که معروف به دین‌زدایی بود، پیروز شد و ما شعار اسلام‌گرایی را در جهان ترویج کردیم و امروز ما نمی‌توانیم هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ علمی از تکنولوژی عقب بیفتیم.

باید بلوک فارسی را در شبکه‌های اجتماعی تقویت کنیم

روحانی با بیان اینکه باید بلوک فارسی را در شبکه‌های اجتماعی تقویت کنیم و حضور فعالی داشته باشیم تا بتوانیم هم در صنعت دانش‌بنیان و هم خدمات دانش‌بنیان را به پیش ببریم، گفت: باید فرهنگ اسلام واقعی و فرهنگ ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم و این کار، کار دولت نیست کار مردم، جوان‌ها، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی و وزارت فناوری و ارتباطات و اطلاعات و همه و همه باید زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در فاوا آماده کنیم. این جوان‌ها و بخش خصوصی هستند که باید به میدان بیایند و آنها قادرند متحول کنند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به قول وزیر ارتباطات مبنی بر ایجاد فرصت 30 هزار شغل در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: البته انتظار من امسال 100 هزار شغل جدید در فناوری و ارتباطات و اطلاعات بود اما ایشان قول 30 هزار شغل را دادند و قول دادند که در سال‌های آینده 100 هزار شغل را ایجاد کنند و این فناوری است که می‌تواند در خانه دختران و زنان جوان را فعال کند تا در کنار حفظ مسئولیت خانه، در این صنعت هم فعال باشند.

وی با ابراز تاسف از پایین بودن سطح زیرساخت‌ها و ابزارها و امکانات فنی در کشور تصریح کرد: البته در وضعیت سیم‌کارت در دنیا پانزدهم هستیم و در ظرفیت نفوذ موبایل یعنی تعداد موبایل به جمعیت، در دنیا 65 هستیم و وضع متوسطی داریم اما وقتی به پهنای باند می‌رسیم رده ما می‌شود 153 و خیلی پایین می‌آییم.

روحانی تاکید کرد: در دورانی هستیم که ما باید فضایی آرام‌تر، مطمئن‌تر و کم‌هزینه‌تر با صرف زمانی کمتر امکانات لازم را برای نسل جوان فراهم کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر الکترونیکی‌کردن دولت تاکید کرد و گفت: امروز بیشترین مراجعات به ادارات شخصی و سپس از طریق پست است و باید به جایگاه قابل قبولی در دولت الکترونیک برسیم و اسناد ما نیز دیجیتال شود تا سرعت لازم برای ارائه خدمات را داشته باشیم.

باید برای موبایل‌ها هم پهنای باند وسیع وجود داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه باید راهی برای اشتغال نسل جوان تحصیل‌کرده فراهم کنیم، اظهار داشت: من به عنوان رئیس‌جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم. قرار ما با این وزارتخانه این است که هرچه سریعتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند وسیع نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها باید باشد بلکه باید برای موبایل‌هایی که در اختیار مردم و کاربران وجود دارد فراهم باشد و این کار با حضور همه شرکت‌های خصوصی انجام می‌پذیرد که البته باید در بخش محتوا هم به قابلیت‌های لازم برسیم.

روحانی بر همین اساس تصریح کرد: وجود فناوری‌های نوین در زمینه سلامت نیز ضروری است، امروز در زمینه سلامت که باری از دوش مردم برداشته و برخواهیم داشت، باید فناوری‌ها را به کمک در این بخش بیاوریم. باید دارو در کشور ما درست مصرف شود و نسخه پزشک درست نوشته شود و تمام نسخه‌ها در یک شبکه جامع اطلاعاتی بیاید تا بدانیم چه دارویی به چه میزان مصرف می‌شود و این مصرف درست است، یا غلط و یا اینکه از یک نسخه چند بار استفاده شده است. باید در این بخش به دنبال شفاف‌سازی باشیم و کار پزشک دقیق‌تر شود البته نمی‌خواهیم بر پزشکان نظارت کنیم، ما می‌خواهیم از طریق به کار بردن فناوری‌های نوین، اطلاعات دقیقی در زمینه سلامت انسان داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت به شدت در پی آن است که از این چارچوب، هم برای آزادی عمل مردم و هم ابزار امنیت مردم و هم برای صیانت از این امنیت استفاده کند، گفت: نباید هر کاری که می‌کنیم در راستای محدودیت باشد، باید در راستای صیانت باشد، صیانت‌ از ارزش‌ها، اخلاق‌ها و امنیت ملی که این‌ها بر عهده شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است و اجرای آن با دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شرکت‌هاست.

وی با بیان اینکه باید در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار به دانش داخلی خود توجه کنیم و زمینه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان آماده کنیم، تصریح کرد: تنها که نباید بر واردات تکیه کنیم، توانمندی‌های فراوانی داریم که روز به روز باید از این توانمندی‌ها استفاده بیشتری کنیم.

انتهای پیام/.

۲ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول