زنگ‌ها برای رییس جمهوری به صدا درمی‌آید

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» 27 اردیبهشت، رییس جمهور با حضور در مراسم پایانی چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بیان سخنانی در خصوص ارتباطات، شبکه‌های اجتماعی، فیلترینگ و پهنای باند پرداخت که این سخنان بلافاصله در رسانه‌های داخلی و خارجی با بازتاب‌های متفاوتی روبرو شد.

حسن روحانی، در این مراسم، به عنوان رییس جمهور از پهنای باند اینترنت کشور ابراز عدم رضایت کرد، وی همچنین با بیان اینکه «عصر استبداد پیام» و «منبرهای یکسویه» به پایان رسیده‌است، تلویحا خواستار رفع موانع دسترسی به شبکه‌های اجتماعی شد.

فضای مجازی و مسائل مربوط به آن هرچند از ابتدای دولت یازدهم در صدر توجهات دولتمردان و شخص رییس جمهور بود، تا جایی که حسن روحانی در اولین نشست خود با اصحاب رسانه از جوانانی که در فضای مجازی برای وی تبلیغ کردند تشکر کرد، اما حضور دولتمردان در برخی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در ایران، شائبه بی‌قانونی و جدی نبودن قانون در خصوص مسدودسازی این رسانه‌ها را به دنبال داشت؛ تا جایی که روز گذشته رییس جمهور از مردم و نخبگان خواست تا با ورود به شبکه‌های اجتماعی «بلوک فارسی زبان» را در فضای مجازی تقویت کنند.

استقبال رسانه‌های خارجی از اظهارات رییس جمهور

خبرگزاری وزارت خارجه امریکا، صدای امریکا نیز می‌نویسد: رئیس جمهوری ایران معتقد است ماهواره و اینترنت ایمان مردم را به باد نمی‌دهد، این در حالی است که تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی است و اینترنت به شدت کنترل می‌شود.

BBC با تیتر «رئيس جمهوری ایران خواستار حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی شد» به بیان مواضع حسن روحانی پرداخت و نوشت: حسن روحانی می گوید دوران استبداد پیام و منبرهای یک‌طرفه به پایان رسیده است.

سایت فارسی زبان رادیو فرانسه نیز در همین راستا، با تیتر «روحانی: دوران استبداد پیام به سر آمده است» از موضع رییس جمهور تقدیر کرده و تلاش‌های وی درخصوص افزایش پهنای باند اینترنت و تلفن همراه را مورد توجه قرار داده است.

نشریه تحلیلی بلومبرگ نیز با اشاره به استناد رییس جمهور به رشد فیس‌بوک، گوگل و یوتیوب، و همچنین مقایسه منع استفاده از ماهواره و ویدیو با فیلترینگ می‌نویسد: رئیس جمهور ایران منع دسترسی به شبکه های اجتماعی را محکوم کرده و خواستار بازشدن فضای مجازی شده است. وب سایت رسمی «حسن روحانی» اعلام کرد منع سایت هایی چون فیس بوک و توییتر جزئی از یک تغییر بزرگ است که کشور باید حق دسترسی به اینترنت را برای هر شهروند شامل شود.

اما واکنش‌ها به اظهارات رییس جمهور تنها در رسانه‌های خارجی بازتاب نداشته است و رسانه‌های مختلف ایران نیز با موضع‌گیری‌های له و علیه این سخنان موضع گیری کرده‌اند.

روزنامه ایران، وابسته به خبرگزاری دولت، در یادداشتی با توجیه سخنان رییس جمهور در خصوص استبداد پیام و پایان عصر منبر نوشت: رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنانش، روش‌ها و رفتارهای اشتباه در عملکرد مدیران گذشته را به چالش کشید و گفت تفکر ممنوعیت و محدودسازی در دنیای ارتباطات یک تفکر شکست خورده است و در این راستا داستان مبارزات پرهزینه و بی‌ثمر با ویدئو و ماهواره را گوشزد کرد.

دکتر قادر باستانی، استاد دانشگاه نیز در همین راستا در مصاحبه‌ای با ایلنا، توپ را در زمین علما و روحانیون می‌اندازد و می‌گوید: مگر در طول تاریخ پرفراز و نشیب معارف اهل بیت، ما دنبال یک چنین موقعیتی نبودیم که بتوانیم به طور مستقیم پیام الهی خود را به گوش انسان‌ها برسانیم. پس این تعلل و انفعال چه معنی دارد؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای متعدد فرهنگی اعلام کنند، چرا شبکه‌های اجتماعی مجازی را وانهاده‌اند؟

وی همچنین می‌گوید: به هرحال جلوگیری از دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی، بی‌فایده و مضر است.

پایگاه خبری تدبیر و امید، نیز در یادداشتی در حمایت از رییس جمهور، به تاریخچه ورود تکنولوژی‌های جدید به ایران پرداخت و با بیان اینکه آنچه را در گذشته آزموده شده نباید دوباره آزمود نوشت: صاحبان اصلی هر کشوری ، مردمان آن هستند. این اصلی است که تمام مذاهب و ادیان و نحله های فکری آن را قبول دارند. مردم این مرزو بوم 4 دهه از کیان نظام و کشور خود دفاع کردند و همچنان نیز بر این عهد استوارند، مردم این سرزمین « دلاورند»،« دلواپس» بودن برای آنها و نگاه قیم مآبانه آن گونه که آنها خوب و بد خود را نمی فهمند و باید دائم ارشاد شوند،برازنده انها نیست، اما متولیان فرهنگ کشور باید بدانند که فیلتر راه علاج نیست،هرچند حراست و حفاظت از نظام و کیان کشور ضروری است، اما تلاش برای عدم دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی به نظر صرف وقت و هزینه است، فرهنگ سازی شاید بهترین راه حل برای رفع این نگرانی ها باشد.

زنگ‌ها برای رییس جمهور به صدا در می‌آیند

مازیار آقازاده در سایت عصر ایران، با تقدیر از موضع رییس جمهور در خصوص انتقاد از پهنای باند و هم‌چنین تقویت بلوک فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی، این شبهه را مطرح می‌کند که حسن روحانی، باه بهانه‌های مختلف می‌خواد هرچند ماه یکبار، موج «روحانی متشکریم» را در صدر نگه دارد.

وی می‌‌نویسد: نمی خواهیم بگوییم رییس جمهور تنها می خواهد دو سه ماهی یکبار با گفتن چنین جملاتی دز پایین آمده «روحانی متشکریم» را در فضای مجازی بالا ببرد یا این که تاکید کنیم رییس جمهور باید برنامه هایی برای تغییر سیاست های رسانه ای و نحوه تعامل با شبکه های اجتماعی داشته باشد که اتفاقا رییس جمهور با سخنان اخیر خود اولا گفتمان رسمی را تحت تاثیر قرار می دهد ثانیا برای خود و دستگاه های مربوطه ایجاد تعهد می کند و تا همین جا هم گفتار او به رفتار تبدیل شده هر چند کافی نیست و انتظار بزرگ تر تمهید ساز و کار ها برای برچیدن موانع است.

سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی، با انتقاد از موضع رییس جمهور در خصوص پایان «عصر منبر» تذکر می‌دهد: مسئول اصلی امور اجرایی کشور باید دقت کند که سخنان وی می‌تواند آثار شدیدی بر جامعه بگذارد و از سوی دیگر می‌تواند زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم سازد.

سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی، با اشاره به بیان «استبداد پیام» در سخنان رییس جمهور نوشت: همچنین باید توجه داشت که اگر منظور «حسن روحانی» موضوع فیلترینگ است جای یک توضیح کوچک خالیست. توضیح آنکه فیلترینگ یک ابزار حاکمیتیست و در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، چین، انگلیس و کشورهای آمریکای جنوبی اعمال می‌شود. ضمناً فیلتر کردن سایت‌های ضدانقلاب و یا شبکه‌های اجتماعی صهیونیستی مثل فیس‌بوک، به هر چه ربط داشته باشد به استبداد مربوط نمی‌شود.

پایگاه خبری مشرق‌نیوز، در تحلیلی با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در وقایع فتنه ۸۸ و تاکید مقام معظم رهبری بر نقش این شبکه‌ها در فتنه، می‌نویسد: روحانی مردم را به حضور در این شبکه های اجتماعی دعوت کرد .

این پایگاه خبری، با انتقاد از موضع رییس جمهور در خصوص تقویت بلوک فارسی‌زبان در شبکه‌های اجتماعی، مشکلات امنیتی، اخلاقی و اجتماعی رسانه‌های نظیر فیس‌بوک را گوشزد می‌کند و می‌نویسد: با این اوصاف که تنها نگاهی جزئی به مضرات و خطرات شبکه های ماهواره و اجتماعی بود در سال فرهنگ و در شرایطی که فرهنگ اسلامی کشور از همه وقت بیشتر در خطر نابودی قرار گرفته است چرا رئیس جمهور چنین سخنانی را مطرح می کند ؟! آیا آزاد سازی بازوی اجرایی دشمن در تهاجم فرهنگی نابودی فرهنگ اسلامی را در بر ندارد ؟ اگر شبکه های ماهواره ای و اجتماعی تاثیری در نابودی فرهنگ اسلامی در برخی خانواده ها نداشته اند پس سبک زندگی غربی ، بی بند و باری و فحشا در بین برخی جوانان از کجا آمده است ؟ آیا برای اعتلای فرهنگ کشور باید درها را به روی تهاجم دشمن باز کرد ؟

پایگاه خبری رجانیوز، با تحلیل آسیب‌های اجتماعی، ریشه این آسیب‌ها را در نفوذ رسانه‌های نوین و سبک زندگی غربی به زندگی ایرانیان می‌داند و در مطلبی با تیتر «از پیش باخته دیدن خود در برابر رسانه­ های ارتباطاتی جدید، ناشی از بی مسئولیتی است»، با انتقاد از مواضع رییس جمهور در خصوص شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد: رییس‌جمهور بهتر از هر کسی می دانند که اعتقادات و ایمان جوان ایرانی از منبرهای و هیأت های مذهبی بدست آمده است نه از فیس بوک و ماهواره.

نگارنده یادداشت رجانیوز با بیان اینکه آیا می‌توان به جوانان اعتماد کرد و چگونگی استفاده از مواد مخدر را به آنان سپرد می‌نویسد: اتاق فکری که در حوزه فرهنگ و رسانه در دولت برنامه ریزی می کند، با از پیش باخته دیدن خود در فضای گسترده جهانی اینترنت و ماهواره ها، به سرعت دست های خود را بالا برده است و می خواهد به دست خود هر چه زودتر دروازه های شهر را به روی محصولات قوی، جذاب، اثرگذار و فراوان فرهنگی غربی باز کند. با این استدلال که جوانان ما خودشان توانایی و قدرت تشخیص دارند. اما آیا چنین سیاستی در مورد مواد مخدر که آسیب ها و مضرات آن صددرصد آشکار، فوری و مورد توافق قاطبه مردم است، امکان پذیر است. آیا کسی جرأت دارد پیشنهاد کند به جوانان خود اعتماد کنید و اجازه دهید مواد مخدر به صورت آزادانه در شهرها به فروش برسد.  دشمنان جمهوری اسلامی به صراحت به تمرکز خود بر مسائل فرهنگی در قبال ملت ایران تأکید دارند. هزینه های میلیون دلاری سالانه خود را برای ایجاد تردید و تغییر فرهنگی اعلام می کنند. دولت ایالات متحده برنامه ها و بودجه مشخص خود را در گسترش دسترسی به اینترنت در ایران را هر ساله اعلام می کند و رئیس جمهور این کشور می بایست گزارش سالانه به کنگره بدهد.

روزنامه کیهان اما در یادداشتی به قلم احمد شفیعی پور، با عنوان «جای قانون کجاست؟» با انتقاد از اینکه بجای مسائل اقتصادی دغدغه رفع فیلتر و «آزادی اینترنتی» به دغدغه‌های قوه مجریه مبدل شده است به رییس جمهور متذکر می‌شود مسئولیت تشخصی فیلترینگ و رفع آن با کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است.

مازیار آقازاده در انتهای نوشته خود در عصر ایران نیز به رییس جمهو متذکر می‌شود، استفاده مردم ایران از رسانه‌هایی نظیر ویدیو و ماهواره نه بخاطر کارکردهای خاص این رسانه‌ها که به دلیل «جان‌سختی» بیش از حد ایرانیان برای مقابله با آنچه منع شده‌اند بوده است؛ وی می‌نویسد: باید به رییس جمهور عزیز این نکته را یادآور شد ، آن چه که در وسع تلاش عزیزان بوده انجام شده اما جان سختی تبار ایرانی ظاهرا بیش از اینها بوده و حضور و نقش آفرینی این ابزارهای اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی حاصل جان سختی مردمی بوده است که نه از سر عناد و نه از سر شیفتگی بلکه برای داشتن یک زندگی عادی و معمولی همچون دیگر مردم دنیا می خواستند از امر و نهی و دستور به دور باشند و آن گونه که خود می اندیشند زندگی کنند و از همین رو با وجود آمدن ماموران به خانه ها و ریختن آنها به پشت بام ها برای گرفتن ویدئو یا جمع کردن دیش ماهواره و امثالهم ، باز این وسایل و ابزار ارتباطی ماندند و تکثیر شدند.

شفیعی‌پور در انتهای یادداشت خود در کیهان می‌نویسد: ادعای عدم اعتماد به جوانان در فضای مجازی و متهم نمودن نظام به جلوگیری از دسترسی آسان به اینترنت و اطلاعات در حالی مطرح می‌شود که به گواه آمار و ارقام معتبر، ضریب نفوذ اینترنت در کشور کم نبوده و از بسیاری از کشورها بیشتر است و نمی‌توان با این سخنان هیجانی، به مدیریت فرهنگی کشور پرداخت. بهتر است مقامات دولتی پاسخ بدهند که به غیر از چند سخنرانی همراه با عصبانیت در ایام فعالیتشان، کدام برنامه‌ریزی و حرکت فرهنگی را در راه اعتلای فرهنگ کشورمان در دستور کار قرار داده‌اند!؟

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری ایران نیز با انتقاد از صحبت‌های اخیر رئیس جمهور درباره آزادی رسانه‌ها گفته است: رئیس جمهور محترم در روز جهانی ارتباطات طی سخنانی به این مناسبت، مسایلی را مطرح کردند که به نوعی طعنه زدن به قانون بود.

 افزایش پهنای باند اینترنت، خوب اما قابل تأمل

سایت فرهنگ انقلاب اسلامی افزایش پهنای باند را یک سیاست اشتباه می‌داند و عدم اولویت بودجه‌ای کشور، عدم توجه به اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات را از دلایل خود برمی‌شمارد؛ این سایت خبری تحلیلی می‌نویسد: افزایش پهنای باند اینترنت کشور نیازمند صرف بودجه، وقت و برنامه‌ریزی کلان است و به این زودی‌ها میسر نیست. همچنین نگاه غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه پهنای باند اینترنت افزایش پیدا کند و شبکه ملی اطلاعات (یا اینترنت‌ملی) که بستری سریعتر، ارزان تر و ایمن تر است گسترده و تقویت نشود.

شفیعی‌پور در روزنامه کیهان نیز، یکی از دلایل پایین بودن پهنای باند در ایران را شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت می‌داند و می‌نویسد: از طرف دیگر، شرکت ارتباطات زیرساخت که متولی اولی گسترش پهنای باند در کشور است، با خرید پهنای پایین باند اینترنت از کشورهای خارجی، و به گفته یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی، فروش این پهنای باند تا سه برابر قیمت به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت در داخل، سود عمده هنگفت را از این ماجرا می‌برد. نتیجه این وضعیت چنین می‌شود که شرکت ارتباطات زیرساخت سود شایانی را به خود اختصاص می‌دهد، شرکت‌های خارجی برای این سودبری و موج‌سواری بر اینترنت داخلی بسیار مشعوف هستند، اینترنت با پهنای باند پایین در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد و البته رئیس‌جمهور محترم هم از پایین بودن پهنای باند اینترنت احساس نارضایتی می‌کنند!

وی در یادداشت خود می‌نویسد: اگر دکتر روحانی واقعاً از وضعیت پهنای باند ناراضی هستند، به دستگاه‌های زیرمجموعه خود از جمله وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت دستور بدهند که از سود خود چشم‌پوشی نموده تا مردم از پهنای باند بالای اینترنت بهره‌مند گردند و شما هم از نگرانی به درآیید‌.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول