هنوز هم وبلاگ‎های حوزه کسب و کار نفس می‌کشند

به گزارش«وبلاگ نیوز» و به نقل از دنیای نوین، نزدیک به 14‌سال پیش بود که با اولین پستی که سلمان جریری به زبان فارسی روی وبلاگش فرستاد، وبلاگستان فارسی متولد شد. وبلاگ‌نویس‌ها کم‌کم وارد عرصه‌ تولید محتوا شدند و دوران طلایی وبلاگ‌نویسی در ایران آغاز شد. «وبلاگستان» نامی بود که وبلاگ‌نویس‌ها، بر این پدیده‌ی -آن‌موقع- همه‌گیر گذاشتند؛ پدیده‌ای که خیلی‌ها را به روزنامه‌نگاران نسل بعد تبدیل کرد و خیلی‌ها را هم با وبلاگ‌هایشان به شهرت رساند. هر چه بود وبلاگستان فارسی پدیده‌ای بود که امروز رو به پایان است.

شاید آن روزها که وبلاگ، به رسانه‌ اصلی قشری از کاربران اینترنت بدل شده بود کسی فکر نمی‌کرد که با ورود تکنولوژی‌های تازه، این رسانه‌ محبوب روزی گوشه‌گیر شود. این روزها،‌ نام‌هایی چون استتوس، توییت و تستیمونیال اسم‌هایی هستند که جای وبلاگ را شاید برای همیشه گرفته‌اند. رسانه‌چی‌ها سراغ رسانه‌های خُرد رفته‌اند. استتوس‌ها کوتاه شده است، در اینستاگرام بیش از ۱۵ ثانیه نمی‌توان ویدئو آپلود کرد و در توییتر بیش از ۱۴۰ کلمه وبلاگ، مجاز نیست. اما چه شد که وبلاگ از روزهای طلایی خود جدا شده است.تارا، ۳۶ ساله و به قول خودش از اولین‌های وبلاگستان فارسی که حالا مادر ۲ فرزند است دلیل این امر را تنبلیِ کاربران می‌داند. او می‌گوید: «تکنولوژی امروز ما را به سمت مینی‌مال شدن برده است. دیگر همه دوست دارند زود،‌ تند و سریع خوراک خبری خود را دریافت کنند. این حتی به ادبیات هم تسری یافته است. نویسندگان ایرانی بیشتر سراغ داستان کوتاه رفته‌اند تا رُمان. تکنولوژی امروز، ما را به سمت تنبلی می‌برد و کسی هم جلودارش نیست.» به عقیده‌ او خیلی بعید است که دیگر کسی حوصله‌ خواندن پست‌های دو، سه هزار کلمه‌ای را داشته باشد.

وبلاگ‌های گروهی به مثابه رسانه‌های جدید
چیزی که اما هنوز وبلاگ‌نویسی را سر پا نگه‌داشته است، حضور وبلاگ‌های گروهی ا‌ست. وبلاگ‌هایی که توسط چند نویسنده اداره می‌شوند و این روزها بیشتر روی مسائل تخصصی مثل تکنولوژی تمرکز کرده‌اند. نمونه‌ آن‌ها وبلاگ «یک پزشک» است. وبلاگی که علیرضا مجیدی موسس و سردبیر آن است. وبلاگی که در مورد تکنولوژی‌های روز می‌نویسد و علاوه بر تمرکز روی تکنولوژی گاهی به معرفی فیلم و کتاب هم می‌پردازد.
یاسر یکی دیگر از وبلاگ‌نویسانِ وبلاگستان فارسی می‌گوید:«البته نمی‌توان تقصیر را به گردن رسانه‌های تازه انداخت. وبلاگ‌ها تبدیل به رسانه‌های تازه‌ای شده‌اند ولی نمرده‌اند. بعضی از وبلاگ‌نویسان، وبلاگ‌هایشان را رها کرده‌اند و این روزها مطالب‌شان را جای انتشار در وبلاگ‌شان در روزنامه‌ها منتشر می‌کنند و عده‌ای دیگر سراغ انتشار کتاب رفته‌اند و داستان کوتاه می‌نویسند. اما گعده‌های وبلاگ‌نویسان حفظ شده است.

حالا در وبلاگ نه! در وب‌سایت‌های گروهی مثل یک‌پزشک
هر چه باشد،‌ رسانه‌های تازه این روزها، توانسته‌اند غولِ قدیمی را کنار بزنند و دیگر خبری از سلطه‌ وبلاگ در حوزه‌ تولید محتوا نیست. جسته و گریخته وبلاگ‌هایی هستند که هنوز به فعالیت حرفه‌ای‌شان ادامه می‌دهند اما تعدادشان آنقدر نیست که بتوان وبلاگ‌ها را سلطان بلامنازع اینترنت دانست. در خارج از کشور اما وبلاگ‌ها هنوز بخش بزرگی از مسئولیت تولید محتوا را به عهده دارند. نمونه‌ بارز آن‌ها، وبلاگ «مشیبل» است که از یک وبلاگ کوچک، امروز تبدیل به یکی از گران‌قیمت‌ترین وبلاگ‌های جهان شده است.
آیا وبلاگستان فارسی، برای حضور دوباره‌اش برنامه‌ای دارد؟

اما خبر خوش آن است که هنوز وبلاگ‌های تخصصی به کار خود ادامه می‌دهند. وبلاگ‌هایی که در زمینه‌ی کسب و کار هم می‌نویسند کم نیستند و اتفاقاً موفق‌ترین آن‌ها را می‌توانید در صفحه‌ آخر روزنامه‌ کسب و کار بخوانید. از موفق‌ترین وبلاگ‌های تخصصی در حوزه‌ کسب و کار،‌ وبلاگِ «گزاره‌ها»ست که نویسنده‌اش علی نعمتی شهاب است و دیگر وبلاگ موفق در این حوزه، وبلاگ «مربی» است که امیر مهرانی مديريت آن را بر عهده دارد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول